• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack alla för era stödjande ord och kramar! Jag har ändå börjat inse att det nog ser mörkt ut för min del. Det första läkaren sa när hon kollade UL-skärmen var att det här inte ser normalt ut. Det syntes bara något som kan vara en hinnsäck på ca 2 mm. Troligtvis har embryot slutat växa i vecka 5. Detta beror antagligen på kromosomfel. Enda hoppet skulle vara att embryot på något sätt är felvänt så att man liksom såg fel ände av "bönan". Så jag ska dit om en vecka för nytt VUL men jag är beredd på det värsta nu. Kanske jag aldrig mer kan bli gravid. Just nu känns det inte bättre. Mina symptom kvarstår : molvärk, flytningar (ej med blod), ömma bröst, yrsel och trötthet, förändrad smak- och luktupplevelse. Att livet kan vara så här grymt!

• Inanna Li

Tack alla som håller tummarna för mig! Jag får hoppas på att det var för tidigt att se hjärtslagen. En liten chans finns ju (även om den är minimal). Bara att läkaren vill kolla en gång till innan eventuell skrapning tyder ju på att det inte är 100 % säkert att det är uteblivet missfall. Tråkigt att så många som 30-40 % av graviditeter i 40-årsåldern måste sluta i missfall. Det är också svårt att sluta tänka på att mitt embryo kanske har slutat växa på grund av kromosomfel. Tänk om de andra två frysta på ytan perfekta blastocysterna också har kromosomfel på grund av åldersrelaterad minskad äggkvalité. Det var ju bra att lyckas bli gravid, att embryot fäste men om det ändå inte har kraft att växa förbi vecka 5-6 kanske det aldrig kommer fungera.

Jobbigt också att kanske behöva vänta till januari innan jag kan göra FET igen.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-10-27 10:55:21 följande:
    Hej tjejer! Det är så spännande att läsa om era erfarenheter. Det börjar dra ihop sig för mig, ÄL borde komma om vecka, sen är det FET dags. Har lämnat blodprov, för att kolla mitt TSH och det lågt optimalt sa läkaren. Har pratat med kliniken och frågat om kinesiska örter, sömn och lyckopiller. Nix, man bör inte ta några mediciner överhuvudtaget, kinesiska örter måste jag sluta med också, man kan bli förgiftad av dem fick jag höra från kliniken och då är det mer skada än nytta. Jag fortsätter dock med akupunktur, som är mot stress och för bättre sömn. Och imorgon åker vi på en weekend till Mallorca, vi ska bo i en svit med jacuzzi och balkong med havsutsikt. Jobbar stenhård på att stressa av nu och hoppas att resa ger mig nya krafter.
    Trevlig resa Turlid! Det verkar ju bli en fantastiskt avkopplande upplevelse så du kan samla krafter inför FET.
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2010-10-27 18:28:17 följande:
    Missfall och avstannade graviditeter beror väl nästan alltid, avsett ålder, på kromosomfel så jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Vad jag menar är att även ett ungt par utan fertilitetsproblem behöver ju oftast mer än ett försök för att få till det. Att det inte blir någonting vid varje cykel beror väl just på att ägget har defekter, dvs kromosomfel. Har för mig att chansen att lyckas i en normal cykel är 25%. Fel och fel, antar att människan är såpass komplicerad att det kräver ett mindre mirakel för att allt ska bli rätt. Annat är det i djurriket. Ta hundar tex, tre sekunder med en löptik och ut kommer 6-8 hundvalpar som ett brev på posten. :)

Jag förstår att det känns tungt just nu men, jag har för mig att du opererade bort en polyp nyligen och nu vet du ju iallafall att implantationen fungerar, att du kan bli gravid. Så tänkte jag när jag plussade. Från att aldrig ha varit gravid någonsin till att plussa kändes som ett stort steg även om jag visste att missfallsrisken var väldigt stor i vår ålder. Trist att behöva vänta ända till januari. Vet du varför du inte hinner med en till innan jul?

Kram!
    Hej!

Tack för dina omtänksamma synpunkter!

Jag tänkte liksom så att jag verkligen har försökt med ett guldägg denna gång. 3 embryon klarade ju sig till långtidsodling och såg så bra ut att de gick att frysa. Mitt första embryo klarade att vara nedfryst i 4 månader och såg lika fint ut när det tinades och kunde dessutom fästa. Ändå kanske det hade kromosomfel . Mitt IVF-försök blev ju som ca 1 års komprimerade sängkammarförsök när jag fick 13 ägg normalt befruktade. De 3 ägg som gick vidare måste ju ha varit de ägg som har en chans. Om inte ens de klarar sig kan jag ju inte låta bli att undra om jag någonsín kommer att lyckas.

Jag ser ändå detta första  FET-försök som mitt allra första försök med någon chans överhuvudtaget. På hemmaplan går det ju inte alls med min sambos spermier och första färskförsöket hade jag ju 2 cm polyper i vägen.

Förhoppningsvis har de två potentiella frysta syskonen bättre kromosomuppsättning. Och det kan ju fortfarande ske ett mirakel. På onsdag i nästa vecka kanske mitt embryo trots allt lever!

Jag får ju eventuellt göra en skrapning om tidigast ca 10 dagar och sedan kommer jag väl att blöda ett par veckor och försöka invänta en mens som jag nu inte har en aning om när den kan tänkas komma. Förhoppningsvis hinner jag med ett försök i december men kliniken kommer säkert att ha julstängt en tid . Därför finns ju risken att jag får vänta till januari.
  • Inanna Li

Välkommen Eviglängtan! Vilket kanonresultat för vilken ålder som helst! Vad ovanligt att få lov att ruva på 2 blastocyster. Beror det på att du redan gjort flera försök? Du kan väl lägga till 3 dagar på din ruvarperiod i jämförelse med 2-dagarsodlade så att ruvardag 1 blir dag 4.

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2010-10-28 12:07:44 följande:
    Tacka alla för gratulationerna!!!

Inanna68, om man är äldre får man ibland 2 blastocyster. Anledningen denna gång var att vid återföringsdagen fanns där "endast" 2 st blastocyster (vilka jag med bestämdhet ville ha tillbaka). Kliniken hade tänkt att frysa den ena, men gav med sig.  Man resonerade som så, om de hade fryst den ena, hade vi kanske bränt den chansen då upptingen inte är 100%. De andra äggen hade inte utvecklats fullt ut till blastocyster dag 5. Men tack och lov fans där 5 stycken dag 6. Om vi hade haft flera blastocyster dag 5, hade jag inte fått tillbaka två. Hängde du med? Jag har gjort 6 st IVF, och ett FET. Har dock fått barn vid två tillfällen, samt ett MF. Hoppas jag får vara med ändå?

Nåväl, måste få grattas Falrik, grattis grattis och åter grattis!!!!

Jo visst är det så att ÄP är ruvdag 0. Så idag är jag på ruvdag 8. Lite synd ifs, eftersom jag inte känner något överhudvutaget...., hade önskat mig spända bröst snart, det brukar vara ett gott tecken för mig...., dock inte alltid. Börjar bli riktigt nervös nu, fick min mens på ruvdag 5 (5dagars odlade) förra gången..., då var jag väl ifs på ruvdag 10 om man nu skall vara korrekt och det bör man väl vara...Jag känner dessvärre inte någon större tilltro denna gång. Men men, jag hejar på Piggelin och Spigget hela tiden, talar snällt till dem och vårdar dem ömt, mycket ömt.
    OK, jag förstår orsaken!  Vad bra att du lyckats få två barn! Lycka till med ruvandet!
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2010-10-27 21:14:35 följande:
    Det har gått bra! 5 befruktade (av 7), så alla tömda blåsor hade varsitt ägg. 2 klarade sig till insättning, de övriga 3 gick inte att frysa men nu har jag nå´t speciellt i magen. Funderar som "Eviglängtan" på att döpa dem ;o)

Låter underbart med er resa!
    (Undrar hur vi ska klara en hel vinter utan en resa till värmen att se fram emot...)

Ska vila mycket nu, vågar inte ens träna eller cykla till jobbet ;o)
    Lycka till med ruvandet Fahlvik!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-11-02 12:42:04 följande:

Hej, vet inte vad jag ska tro. Hade ÄL-värk i natt, både i magen och kände det i brösten. Men jag har inte fått något super tydlig utslag på äl-stickan. Var det pre-ÄL jag kände i natt eller efter-ÄL eller själva äl. Tydligaste utslaget fick jag som sagt i söndags morgon. Någon som varit med om det?

Ska jag vänta till nästa månad och hoppas att jag får tydligare utslag då för min ÄL, eller ska jag tro på vad kroppen ville förmedla inatt att det var ÄL jag kände? Behöver råd, måsta ta beslut snarast!

Hej Turlid! Vet inte vad du använder för stickor men jag rekommenderar dig att köpa Clearblue Digital ÄL-stickor som visar "en glad gubbe" innan du får stegring. Innan stegring blir det bara en rund cirkel.  Dessa stickor kostar en del men är värt pengarna då du i de flesta fall får ett rättvisande resultat.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-11-02 13:42:10 följande:
    Testar du också på morgonen, Inanna?

Vilken tid har du VUL imorgon?
    Jag brukar ÄL-testa på morgonen. Det känns enklare och det brukar funka. Men nu sist innan FET testade jag de sista dagarna både morgon och kväll för att inte missa omslaget. Kanske onödigt oroligt!

Vad synd att du inte kan göra FET denna månad men är du verkligen säker på att du missat ÄL? Hoppas att det tar sig med hemmaförsöket denna månad Glad!

Jag har VUL imorgon. Kl 09:15. Domens dag. Då får jag veta om mitt embryo lever eller inte ...
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-11-02 14:44:51 följande:
    Jag hoppas så mycket att ditt embryo mår bra och håller tummarna för dig imorgon.

Det finns ju en liten chans att jag får ÄL imorgon som jag hade trott, men den är verkligen lite. Ska ta mig förbi apoteket idag och köpa digitala stickor.
    Tack! Det finns ju en liten liten chans för mig så än är allt hopp inte ute! Jag har läst om andra på FL och andra sajter i liknande situation som mirakulöst sett embryo och hjärtslag på VUL en vecka senare.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?