• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Någon som är duktig på danska?
    Jag frågade CFC varför de i Danmark ordinerar Pergo from cd 3 när alla i Sverige har from cd 5.

"Dette er forskel i transitioner det er ligegyldigt hvornår du starter mellem 3 og 5 dagen."

Jag förstår det är sak samma, mellan dag 3-5? Men "forskel i transitioner"?

• callimero
    Snösport skrev 2011-07-01 11:23:37 följande:
    nja haft svidande förr utan att det är UVI ..haft UVI upp till njurarna utan att fatta det förrän det gjortde så in i ont i njurarna så just nu är jag väl lite överförsiktig   
    Ska inköpa tranbärsjuice!
    Jag med. Passa så du inte får ryggvörk, jag åkte på njurbäckeninflammation en gång utan att begripa vad det var.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-07-01 11:59:20 följande:
    kalimero:

"Dette er forskel i transitioner det er ligegyldigt hvornår du starter mellem 3 og 5 dagen."

forskel = skillnad
    transitioner=övergång

"Detta är en skillnad i övergångarna men det spelar ingen roll om du startar mellan 3 och 5 dagar." ???

Förstår inte heller riktigt. Kan hon mena övergången mellan mens och icke-mens; det vill säga att det är svårt att bedöma på pricken vilken dag mensen verkligen slutar, och därför så finns det ett spelrum att börja mellan dag 3 och 5 (vilda spekulationer från min sida, jag vet
    Nej jag fattar inte riktigt heller? När mensen slutar har inte nämts utan bara cd 3 eller 5. Men jag hade så pyttelite blod igår så då kanske jag lika gärna kan starta på söndag, dvs cd 3,5 liksom. Ack den danskan, den danskan... jag har mailbombat dom med frågor så jag vågar inte riktigt vara på igen. De svarar nämligen oftast inte på alla de frågor man har heller.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-07-01 12:56:05 följande:
    Det låter som ett bra beslut att börja på dag 3,5. Om jag tolkar det rätt så kan man börja när man vill mellan dag 3 och 5. Inga skåningar i tråden som förstår sig på danska ?
    Enya är skånska. Zinfandel??

Testa nu brallis. Jag har aldrig varit gravid så jag kan inte råda.
  • callimero

Så kloka ord Zinfandel, tack! Och jag håller med. Har funderat mycket på detta med skillnaden mellan ÄD och spermadonator precis så som du resonerar.

Min sambo vill inte heller tro att det är så liten chans, han är 9 år yngre, man och tyvärr rätt upptagen av egna problem som gjort det jobbigt i vårt förhållande. Att han inte är lika insatt som mig och överlåter alllt googande, planernade osv åt mig är kanske inte konstigt heller då jag tar mig an det med hull och hår. Men jag är mån om att dela allt med honom, att diskutera, ventilera och ha en dialog. Det är dock svårt med någon som drar sig undan eller är fullt upptagen av sig själv. Vi separerade hösten 2009, han stack mer eller mindre mitt i ett försök. Sedan blev vi återigen mot alla odds tillsammans förra sommaren.

Men jag har fått jobba mycket för att komma över det som hänt innan. Så att han nu är frånvarande och knappt vill ta min oro och stress på allvar är inte lätt att ta. Inseminationsförsöket är ett långskott. Förmodligen är det mina ägg som är gamla och jag får ge upp den tanken. Om det blir ensam eller med honom återstår att se. Jag vill helst inte vara ensam mamma då jag själv växt upp med en frånvarande pappa. Men vad göra när klockan är slagen? Det värsta vore att i framtiden känna att jag ångrar jag inte gjorde vad jag kunde för att bli gravid. Så jag måste försöka fokusera på det. Om jag ska invänta mannens själsliga optimala läge kanske det hinner gå år igen. Och det kommer jag nog ha svårt att förlåta.

Jag hoppas ingen annan av er förutom sorgen över barnlösheten ska behöva få se sitt förhållande gå i kras. Det tär oerhört mycket på en som person, så mycket mer än vad någon som inte varit i samma sits kan föreställa mig. Jag är en helt annan person idag efter alla dessa tunga år. Det gäller att dag för dag försöka ta till vara livet och glädjas över små saker, annars skulle jag dukat under för längesedan.

Kram alla underbara kvinnor i denna tråd. Det kan inte nog betonas hur beundransvärd allas kamp är. Hjärta

• callimero

Tack snälla Snösport för pepp.

Här är en tråd om l-arginin som jag startade i början av min karriär. Finns lite länkar att läsa på.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-03 21:51:43 följande:
    Ohhhh syskon nu, då har du mycket intressant läsning framför dig SkrattandeTungan ute
    Ja - vad kom ni fram till?

I övrigt håller jag med Syskon nu till fulla. Bubblor skall intas i champagneform!

Välkommen AnnaLinn, ruvartiden är en nervpress. Håller tummarna!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?