• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe, vilken samling ägg!! Säger då det jag! Låter också fantastiskt med din mage. Jag mådde också underbart bra när jag lät bli att äta glutenprodukter på ett halvår. Nu mår jag okej ändå men när jag blir gravid så ska jag inte äta så mycket pasta och bröd mer andra kolhydrater. Sist jag var gravid var det nämligen ett himla sjå med magen!

Jag tror inte heller antalet ägg är det som räknas, Viktoria, det finns det väl många här som kan skriva under på det, eller hur?

Jag ska också spruta Gonal-f - 300 IE. Hoppas hoppas min mens kommer snart! Jag ber till Primolutguden, om denne finns
  • Tuvalina
    Zinfandel skrev 2012-01-20 14:01:03 följande:
    Tack Myran! Nu har jag fått reda på att jag även är för gammal för operation Demon Om jag däremot hävdar att det är pga smärta och inte IVF så kan jag få operationen, så nu har jag fått nya namn och nummer att kontakta.... Sökandet fortsätter! "jag ska inte lägga mig i fosterställning och gråta - jag fixar detta..." Flört

Inte ska väl ni ändra signaturer?!? Jag är inte den oroliga sorten av mig så jag ändrar på sin höjd mailadress.
    Jag är inte heller av den oroliga sorten men jag har inte trivts med min signatur. Anne f. Visserligen heter jag Anne, men f:et har inget med mig att göra. Däremot är Tuvalina väldigt mycket jag!!

Zinfandel, vilket berg du har att besegra. Vissa dagar känner jag att det bara är för hårt mot oss som vill ha barn runt 40. Vad menar de? De lagar ju 85 åringars brutna höfter, då kan de väl göra en enkel laparaskopi på en 40-åringen?? Jag känner att jag blir lite väl ledsen nu. Här är fosterställningen nära. Saknar min änglason mer och mer känns det som för var dag som går...

Kanske hade Urban i Falun rätt: Primolut Nor vill ingen ta då det bara gör de irriterad...
  • Tuvalina

Grattis Victoria till ET!!

42:an
    jag tycker det är så spännande att följa din behandling och se hur det blir och förhoppningsvis får din distans gyn sig en lång lång näsa!! Tänk att ha en sån läkare som Svend!

Fröken Juli Förutom kramar och skratt så tror jag kanske du skulle testa mindfulnessövningar. Jag har en favorit och det är den skiva som följer med Mark Williams bok: " Mindfulness, en väg ut ur nedstämdhet" www.adlibris.com/se/product.aspx Det är en helt suverän metod att utöka lugnet i sig själv, bli mer här och nu, bli vänlig mot sig själv och acceptera den nuvarande situationen man befinner sig i. Sen finns det en skiva av Ola Schenström som heter just kärleksfull vänlighet - en slags meditation som heter Loving - kindness - meditation. Det har jag också hört ska vara bra.

Som med alla såna övningar så gäller det ju att man gör dem. Ska genast nu, göra slag i saken och själv göra övningen. Jag behöver ge mig mig själv mycket vänlighet nu och lugn andning!

• Tuvalina
    myran6801 skrev 2012-01-22 22:01:32 följande:
    Måste fråga er kloka vänner här. Jag är lite orolig över hästkuren antibiotika min man och jag ska ta. Jag har typ aldrig ätit antibiotika tidigare och nu ska jag ta det i 25 dagar. Är verkligen det ok? Är inte dosen för stor? (dag 1, 9, 25 4*250mg azithromycin
    Menar du att du ska ta azithromycin endast dag 1 uppehåll och sen dag 9 och sen dag 25? 250 mg x 4 per gång Det verkar sannerligen vara en specialkur ni fått? Vem har skrivit ut den? En svensk läkare? Nej... du har varit någon annanstans eller? Enligt fass så äter man 1500 mg av azithromycin över tre dagar. Ibland kan det ges i fem dagar men då med en lägre dos... detta är ju enligt fass. Kolla fass själv. Dosen verkar vara stark, det håller jag med. Läkaren borde ju kunna ha ett argument för det?

Vibramycindosen är onekligen stark med enligt svensk läkarvård mätt... men ni har ju fått den av en särskild anledning. Var det hidden chlamydia? Fråga läkaren en gång till om den verkligen ska vara så stark. Förmodligen finns det en uträknad plan.

När jag jobbade på infektion så gjorde särskilda dosuträkningar beroende på individ och sjukdom.

Lycka till!!
  • Tuvalina
    linköping68 skrev 2012-01-23 15:15:29 följande:
    GråterGråterGråter

och så kom domen..... hade bara 1 äggblåsa på ena äggstocken och den andra hade bara 2 st. Så det var ju riktigt uselt resultat. Får väl bara inse att gammeltackan är slut och inte kan få till det med IVF. Skit och åter mer skit Gråter

Får se vad de säger på CFC när jag får fatt på dem. Kanske blir det till att avbryta.    
    Men plockar de inte ägg menar du när det är tre? Åh, det låter tufft för dig!
    Tankar till dig!
  • Tuvalina
    hemulen skrev 2012-01-25 13:37:48 följande:
    Heja, heja alla som är på gång med äggplock/återföring! Hoppas på många guldägg för er.

Vi4, jag tror att om MA/missfall/abort är innan v10 så behöver man inte någon immuniseringsspruta.

Själv är jag galen av ilska, frustration och en lite smula ledsenhet. Var hos läkare på RPC idag för att diskutera om vi ska kolla några prover innan vi fortsätter med FET efter 1 IVF som blev MA, 2 negativa FET och nu senast neg IVF. Jag frågar honom om han har någon uppfattning om det kan vara normalt att det går så här i min ålder eller om jag/vi borde misstänka att något skulle vara fel. Till svar får jag "Om det inte blir något nu av era FET så skulle jag lägga ner"! Jag blir helt paff av den bryska kommentaren men säger att "Tja, men ett försök till kan man väl tänka sig". Svaret blir "Vaddå. har du tänkt hålla på tills du är 40, eller?". Ja, svarar jag och tårarna bränner. JAg blir både skitförbannad och arg! Vad har han att göra med hur länge jag vill hålla på? Jag kanske vill ha barn när jag är 45 om det går. När han ser att jag börjar gråta så försöker han reparera skadan och släta över, men jag säger bara "Nu går jag", och så gick jag. Det var skönt och lite av en markering men helst av allt skulle jag vilja gå tillbaks och skrika på honom länge! Sen fortsätter jag gråta vid provtagning då sköterskan frågar hur det är och kunde inte sluta på en hel timme. Fy f-n, idiotläkare!!!!
    Åh, säger jag bara. Fyfanijäklarsskitläkare. Jag har varit med om en liknande incident för ett tag sedan på IVF i Falun. Efter behandlingen är slut ska jag anmäla honom. Då han ägnar sig åt härskartekniker och maktmissbruk! Fy jäklar vad jag är arg på alla dess uppstoppade läkare. Vad menar de med att trampa på andra människor?

Jag citerar min vän här: "Sen den 1 jan 2011 har det formulerats en ny patientsäkerhetslag, fokus har flyttats till att göra det enklare för patienten att anmäla i syfte att vården ska utvecklas och bli bättre.
    Det är återigen maktförhållanden som hamnar under den här luppen..."

SE denna länk: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden

Stor varm kram till dig!!
  • Tuvalina

Kära kära ni,
    Jag vet inte vad jag ska säga, Zin och Linköping - vilka erfarenheter ni får göra.
    Förlåt att jag ej skrivit på ett tag. Jag har en del att göra här i nya huset och nu har jag besök av en vän från Stockholm

Jag har ju själv haft många negativa erfarenheter av vården. Nu sist i Falun av en mycket okänslig och stolpig läkare. Det är bara så jäkla sorgligt. Jag skickade en bild på mig och min döda son till honom för att han skulle förstå att jag överhuvudtaget inte skulle varit där om han inte dött. Då skulle jag inte behövt vara där vid en ålder av 41 men det är helt sjukt att överhuvudtaget behöva fundera över sånt när vi faktiskt kommer dit och betalar för att få göra IVF. De ska ge oss professionell vård och tiga käft egentligen. DE ska göra det de får betalt för.

Jag blir så oerhört ledsen av detta. Jag har allvarligt funderat på att starta ett vårdföretag på helt humanistiska och holistiska grunder!!

Nu till dagens fråga från mig till er erfarna kvinnor:
    Jag ska börja spruta Gonal-f på andra mensdagen. Fick mens idag, som jag trodde först, kom riktigt rött. Men sen är det som det stannat av...kommit lite brunt bara. När ska jag då börja? Börja när man fått riktigt mens eller börja i morgon som kanske är dag 2??

Hoppas ni har en bra lördagskväll - alla kämpande systrar!

• Tuvalina
    Bengalen skrev 2012-01-28 20:20:11 följande:
    Tuvalina: Det är viktigt att du har kommit igång och börjat blöda ut ordentligt innan du börjar med sprutorna. Annars börjar du bygga slemhinna ovanpå den gamla och det är inte bra.

Okej, tack! Men gäller det också fast jag ej nedreglerat?
  • Tuvalina

Det går inget vidare för mig. Väntade på blödning efter Primolut Nor dosen. Har nu haft en konstig blödning i två dagar som inte är som en mens utan mer som en brun flytning... Kan cystorna vara kvar och att det nu omöjliggör att jag ska börja med Gonal-f?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?