-
-
Grattis, Hönan, till dubbelruvningen .
-
Jag känner på mig att det kommer att bli en massa plus i tråden framöver!Zinfandel skrev 2011-03-18 14:49:10 följande:Men då borde ju nån av oss plussa om 10 dar eller så
-
Grattis: Dallas, till fin äggskörd!
Eviglängtan: vilket bra behandlingsresultat! Håller tummarna för att det "bra" håller i sig och det blir plus på testdagen!
-
Jag kom på en sak som kanske kan vara av intresse även för Er. TNF-alfa är ett blodvärde som vissa läkare anser spelar en signifikant roll för en lyckad graviditet. Det fanns en gynekolog i Stockholm (numera pensionerad) som behandlade kvinnor med högt TNF-alfa-värde. Och jag har FL-väninnor som har fått barn efter behandling hos honom. Jag har själv aldrig lyckats övertala någon läkare att ta mitt TNF-alfa, så jag vet själv inte vad mitt värde är. Hur som helst, så var jag på en föreläsning i ett helt annat ämne för något år sedan; nämligen munnens hygien ur ett helhetsperspektiv. Och gissa om jag spetsade öronen när tandhygienisten som höll i föreläsningen började prata om just TNF-alfa. Hon berättade att TNF-alfa-värdet kan förhöjas vid långvariga tandköttsinflammationer. Och när man rotar i tandköttet vid behandlingar (hos tandläkare, tandhygienist) kan TNF-alfat bli högre under en period. Sedan dess så ser jag till att inte gå till tandläkaren/tandhygienist under IVF-perioder. Mitt tandkött blir lättblödande under hormonstimuleringarna och jag tar numera varsamt hand om det så jag inte triggar TNF-alfat. Märk väl; det här har jag kommit fram till helt själv, och så vida jag vet så finns det ingen forskning på det här. Men jag ville ändå dela med mig till er; för om det finns en uns samband så är det ju en rätt enkel sak att vårda munnen lite extra varsamt.
-
Tyvärr har jag inte mer info än så här; och jag ångrar mig verkligen att jag inte frågade föreläsaren efteråt. Jag tog bort 2 visdomständer som krånglade för några år sedan; så himla skönt att bli av med dem. Jag åt antibiotika i samband med borttagandet och plussade behandlingen efter; men den graviditeten slutade tyvärr med MA . Jag har också slarvat med tandläkarbesöken sedan jag fick barn; men nu försöker jag, som sagt, ta lite bättre hand om munnen. Listerine kanske inte är så dumt ändå .dallas skrev 2011-03-19 14:37:27 följande:Åhh, tack för infon!!!!! Jag vet att man brukar/kan ha högt TNF-alfa vid endometrios, jag tror jag har det (har endo) fy, jag som bråkar mycket med tandköttsinflammationer tittsom tätt-har en seg visdomstand som liksom bara ligger under tandköttet som en vilande vulkan, ibland ordnar den små inflammationer jag har oxå (erkänner jag) slarvat med att gå till tandläkaren sen min graviditet 2007 när jag fick mf , då gick jag när jag var gravid-först fanns det ingen bra tid som passade och nu bor vi inte i samma stad som min tandläkare-har tänkt att byta till en närmare men har inte fått tummen ur ännu-skall nog vänta lite till nu då alltså snart 4 år sedan, jag som brukade gå t tandis 1 gång/år och tandhygenist 2 ggr/år innan så slarvigt av mig...
Hur lång tid håller sig TNF-alfat uppe när dom rotat runt där då? Tänkte om man hinner gå innan nästa försök om detta ivf skiter sig....Kan Listerine ta ned TNF-alfa värdet tro? -
Lycka till imorgon, Inanna .
-
Deppigt; det blir ingen FET idag. Embryot dog.
-
Tack för er omtanke, Zinfandel och turlid. Det är så hemskt när telefoner ringer på förmiddagen innan FET och man ser att det är från kliniken. För då vet man att det är kört . Och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare. Jag fyller 43 i maj; och vi vet inte om det blir fler försök.
-
dallas skrev 2011-03-21 13:10:28 följande:Hoppas, för ni kan ju hinna iaf-om ni vill/orkar eller??
*KRAMAR*Jo, jag förmodar att vi får göra fler försök. Vi fick 3 embryos som bedömdes som 10-poängare på senaste behandlingen, så den synliga kvaliteten på embryona är, som läkarna säger, "perfekta". Men en annan aspekt som min läkare har börjat ta upp är "hur mycket min kropp ska orka". Hittills har det blivit 8 fulla försök och 6 frysförsök, men fysiskt och psykiskt känner jag mig fortfarande stark.turlid70 skrev 2011-03-21 13:06:46 följande:Ja, det är riktigt riktigt jobbigt. Man krymper liksom till ingenting. Att ruva är också jobbigt, men ditt vill man ju i alla fall och hoppas, man vill få den chansen oavsett.
Så länge ni får fina embryon så är det ju försvarsbart att fortsätta med IVF, men ekonomiskt kan det vara tufft att göra det. Läste i din historia att ni gjorde 2 landstingsförsök. Varför gjorde ni inte det 3-e på Huddinge?
Men ekonomin är helt urholkad nu efter alla försök; så tyvärr finns det inga pengar. Sambon hade 12 rätt på tipset i helgen; 13 rätt hade gett oss över 100.000 kr vilket hade gett oss ekonomisk möjlighet till fler försök. Nu blev det "ynka" 2 000 kr istället. Men många bäckar små...
turlid, på vår tid så fick man bara 2 landstingsförsök på Huddinge, däremot ingick alla frysförsöken. Så det blev ändå sammanlagt 8 återföringar på Huddinge...men ingen bebis.