IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Zinfandel och Snösport; märkligt att vi alla 3 har ÄL-omslag på samma dag. Undrar om vi "umgås" så mycket här i tråden att vi har synkroniserat våra menscykler![](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Grattis, Hönan, till dubbelruvningen .
Grattis: Dallas, till fin äggskörd!
Eviglängtan: vilket bra behandlingsresultat! Håller tummarna för att det "bra" håller i sig och det blir plus på testdagen!
Jag kom på en sak som kanske kan vara av intresse även för Er. TNF-alfa är ett blodvärde som vissa läkare anser spelar en signifikant roll för en lyckad graviditet. Det fanns en gynekolog i Stockholm (numera pensionerad) som behandlade kvinnor med högt TNF-alfa-värde. Och jag har FL-väninnor som har fått barn efter behandling hos honom. Jag har själv aldrig lyckats övertala någon läkare att ta mitt TNF-alfa, så jag vet själv inte vad mitt värde är. Hur som helst, så var jag på en föreläsning i ett helt annat ämne för något år sedan; nämligen munnens hygien ur ett helhetsperspektiv. Och gissa om jag spetsade öronen när tandhygienisten som höll i föreläsningen började prata om just TNF-alfa. Hon berättade att TNF-alfa-värdet kan förhöjas vid långvariga tandköttsinflammationer. Och när man rotar i tandköttet vid behandlingar (hos tandläkare, tandhygienist) kan TNF-alfat bli högre under en period. Sedan dess så ser jag till att inte gå till tandläkaren/tandhygienist under IVF-perioder. Mitt tandkött blir lättblödande under hormonstimuleringarna och jag tar numera varsamt hand om det så jag inte triggar TNF-alfat. Märk väl; det här har jag kommit fram till helt själv, och så vida jag vet så finns det ingen forskning på det här. Men jag ville ändå dela med mig till er; för om det finns en uns samband så är det ju en rätt enkel sak att vårda munnen lite extra varsamt.
Lycka till imorgon, Inanna .
Deppigt; det blir ingen FET idag. Embryot dog.
Tack för er omtanke, Zinfandel och turlid. Det är så hemskt när telefoner ringer på förmiddagen innan FET och man ser att det är från kliniken. För då vet man att det är kört . Och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare. Jag fyller 43 i maj; och vi vet inte om det blir fler försök.