IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
![Glad Glad](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Jag har också fått ett par pigmentfläckar i ansiktet och de måste ha dykt upp under sensommaren. Har inte haft en tanke på att det kanske beror på IVF-behandlingarna utan tänkt att det kanske är en solskada från ungdomen som först nu ger sig till känna. Skulle vilja ta något medel som bleker bort dem. Jag har ännu inga rynkor i ansiktet, inga grå hårstrån och släta pigmentfria händer. Men jag har ganska gott om leverfläckar över hela kroppen sen ungdomen och det har ökat lite med åldern. Läste nyligen en artikel om att den som har många leverfläckar åldras långsammare pga längre telomerer på kromosomerna och det gjorde mig glad. Jag är också irriterad på att jag är så plufsig och inte längre känner mig snygg i några kläder då jag ökat så mycket i vikt sen jag började med IVF. Också det ett åldersdilemma! Jag som trodde det var en myt att man åldras snabbare när man gör IVF! Kanske jag inte längre kan räkna med sent klimakterium som min mamma hade. Om jag ändå hade varit gravid nu så kanske detta fysiska förfall hade varit lättare att acceptera! Knäppa cykler har jag också haft sen jag började med IVF.
Inanna68: nu skall du inte deppa ihop! Som jag tidigare skrivit har det varit väldigt olika för mig hur aktiva äggstockarna varit, ibland har båda äggstockarna producerat ägg och ibland bara den vänstra och ibland bara den högra. Och gissa, denna gång när resultatet ur mängdsynpunkt var som sämst (näst sämst) trots hög dos Purgeon så blev jag som du vet gravid och är nu i vecka 30. Det är inte antalet ägg som är det avgörande utan kvaliten, men visst det är väl svårt att övertala någon om att så är det, var ju själv inne på att nu går det inte längre då jag bevisligen inte producerar lika många ägg som tidigare trots högre dos. Men du, trots en dålig omgång av antal äggblåsor denna gång (JÄMFÖRT med mig själv) fanns där två guldägg….. Så nu skall du försök att inte tänka så negativa tankar, vänta och se hur äggen blir befruktade. Lycka till.
Inanna68: nu skall du inte deppa ihop! Som jag tidigare skrivit har det varit väldigt olika för mig hur aktiva äggstockarna varit, ibland har båda äggstockarna producerat ägg och ibland bara den vänstra och ibland bara den högra. Och gissa, denna gång när resultatet ur mängdsynpunkt var som sämst (näst sämst) trots hög dos Purgeon så blev jag som du vet gravid och är nu i vecka 30. Det är inte antalet ägg som är det avgörande utan kvaliten, men visst det är väl svårt att övertala någon om att så är det, var ju själv inne på att nu går det inte längre då jag bevisligen inte producerar lika många ägg som tidigare trots högre dos. Men du, trots en dålig omgång av antal äggblåsor denna gång (JÄMFÖRT med mig själv) fanns där två guldägg….. Så nu skall du försök att inte tänka så negativa tankar, vänta och se hur äggen blir befruktade. Lycka till.
sushi - Lycka till på ET idag!
Kalimero - Lycka till med din behandling!
Nu har jag fått tid för ÄP på måndag så det blir 3 sprutdagar till, totalt 12 dagar! Blåsorna fortsätter växa i långsam takt men de växer i alla fall.
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november
AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
Oceanney, FET2 i januari 2012
Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL.
***SÄNGHALMSLIGAN***
Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.
***FET***
Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi
Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien början av nov.
pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
***SPRAYAR***
Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt
Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, första spraydag 2 nov ICSI i början av dec
Vi 4, 40 år, (syskonförsök), första IVF försöket, spraystart 6 november.
***SPRUTAR***
Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gör insemination 21/10
SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1
Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4
Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) sprutstart 2/11
***JAPANSKA METODEN***
***ÄP/ET***
Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11
***RUVARE OCH TESTDAG***
bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvar för sextonde gången; fick en son på tionde. CvL, TTD fr o m 3/11.
***GRAVIDA***
dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
Lumix, 40 år, BF mars 2012
Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
***FÖDDA***
Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg