• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-09-22 07:45:13 följande:
    Ja lycka till hela bunten idag!!

Här har ni en mindre hormonig Zin idag, jag ber om ursäkt för gårdagens hormonkossa. Idag är en bra dag igen SoligSkrattande Framförallt när man måste hålla sig hemma för hantverkare som kommer nångång mellan 7.30-16....... Leve Wordfeud!!
    Du har all rätt i världen att vara en hormonkossa de närmaste dagarna. Sköt om dig! SoligHjärta
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-21 22:01:05 följande:
    Tja, du vet ju vilka kotroller som görs i Sverige... Men nej,  ICSI har inte varit aktuellt. Men tack ändå!
    Men vad säger läkarna? Tycker de att 2 embryon på 9 ägg är helt OK? Är det blastisar?
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-22 09:03:49 följande:
    Jag har inte sett det som så illa........ Gråter
    Förlåt! Oj! Vilket klantarsel jag var nu då. Jag menade verkligen inget illa.

Vad jag menade är att få ut nio ägg gång efter annan är ju ett strålande resultat - det tyder ju på bra fertilitet. Men jag har för mig att som tumregel befruktas ungefär 50% och gör det inte det så kanske man bör titta närmare på spermierna och befruktningsprocessen. Det var allt. 
  • oceanney
    kattenizze skrev 2011-09-22 10:07:44 följande:
    Oceanny: Nu sist hade jag två befruktade av 10 ägg med ICSI. Och båda tog sig. Det verkar vara väldigt indviduellt hur många ägg som som befruktas och med vilken kvalité. Jag har alltid haft få befruktade, men de har nästan alltid tagit sig. Så jag tror nog att det är väldigt individuellt.
    Förlåt igen! Inte min mening att röra till det eller uppröra! 
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-22 10:24:42 följande:
    Ingen fara! Klart att en snittbefruktningsgrad på 30-40% inte är optimalt men vi har ändå en upptiningsgrad på 100%. Hos oss har man bara fryst det bästa, inte allt som är befruktat. Den gången vi fick endast fick 2 av 9 så var 5 befruktade men de andra 3 var inte frysbara och bättre det än att våndas vid upptining. Men det kanske är där som CFC kommer lägga krutet, vem vet!
    Fem av nio är 55% så det var ju bra befruktningsgrad! Och nu ska jag vara tyst! TystFoten i munnenHjärta
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-22 13:12:10 följande:
    Vad gäller LH-mätning i Sverige så trodde min gyn att det inte finns tillräcklig förfinad teknik på labben att mäta de små variationerna i värdet under stimuleringen. Jag förstår inte riktigt (hur svårt kan det vara?); men värdet är tydligen väldigt känsligt (0,1 hit och dit). Huddinge har dock börjat intressera sig för det här, men det ska säkert forskas en massa innan det sjösätts. Som vanligt.
    Men herregud? Inte tillräckligt förfinad teknik på ett labb för ett blodprov som är standard i många andra länder? Men det går bra med en kiss-sticka för hemmabruk istället något som är så "känsligt" att inte ens sjukhuslabben klarar det?

Var och vaccinerade dottern igår och var lite nyfiken på vad hon fick. Det ena är pneumokockvaccin.

I Norge, England, Frankrike, Tyskland och USA vaccineras alla barn med pneumokockvaccin i nationella barnvaccinationsprogram. Det är ganska dyrt. En bit över tusenlappen per spruta och de behöver ett antal de första levnadsåren. Om alla barn vaccineras i högskatte-Sverige? Gissa två gånger...

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article292897/Vaccinera-barnen-mot-pneumokocker.html
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-22 13:12:10 följande:
    Nu är jag tillbaka från gynundersökning och det blir FET först nästa månad för min del. Det blir dock en variant på FET á la France - d v s med Puregonstimulering och Ovitrelle. 
    Kul!! Ska du följas upp med VUL under stimuleringen?
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-22 12:20:22 följande:
    Oceanney: som jag skrev till dig så vill jag gärna ha intressanta åsikter om saker & ting, det är så man kan göra nåt åt eländet.... Japp, som Katte återigen säger så är det inte antalet som är det viktiga.
    Precis så. Det var instinkten att inte lämna någon sten ovänd som tog överhanden, men det blev lite fel ändå.

De två jag känner in real life som gjort IVF har bägge fått ut ett OK embryo och ett dåligt, fått sätta in bägge, inget till frysen och bägge har blivit gravida på första försöket. Så antal är absolut inte viktigt!
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-09-23 10:44:41 följande:
    Allihop: Behöver ert råd när det gäller att sätta in ett kontra två embryon. Vi har bestämt oss för två, om det blir två befruktade, på inrådan av vår läkare. Men nu börjar jag vackla. Hur stora är egentligen riskerna med tvillingbörd kontra ökade chanser att få något barn alls? Det finns väl en anledning till att man helst inte sätter in flera embryon längre?
    Man sätter helst inte in två längre i Sverige pga risken för tvillingbörd med de risker det innebär. Detta gäller dock främst yngre IVF:are. För oss äldre är ju risken störst att det inte blir någonting alls. Därför skulle jag inte tveka att sätta in två om jag erbjöds chansen i Sverige. Det är nämligen långt ifrån alla som får.

Jag har gjort IVF i Frankrike och ska nu göra en FET på måndag. Trots att kliniken anser att min fertlitet är väldigt god (vi gör IVF/FET främst pga manlig faktor) så tycker de att jag ska sätta in två.

Risken för tvillingbörd är inte så mycket risk som det är en kostnad. Det kan bli dyrt med tvillinggraviditeter pga komplikationer och det är den främsta anledningen till att man började med Single Embryo Transfer (SET) i Sverige. Som vanligt är landstingsbudgetar viktigare än människoliv i högskattesverige.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-24 09:03:16 följande:
    Det bidde tyvärr ingen bebbe, denna gång heller. Inte helt oväntat, jag är inget bra på detta haha! Det är bara att ta nya tag Glad! Först ska vi fira min 40-årsdag nästa vecka (vem trodde man skulle vara barnlös vid 40?!) och sen lite semester. Men gissa om det blir Zinfandel ikväll, nu ska jag ta en stor latte och frossa praliner & bröd ikväll Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk} Tjilivipp!!
    Grattis i förskott!! Men du är ju rena ungdomen. Jag började inte ens med IVF förrän jag var 40.5 år. Late bloomer, I know... Skrattande

Här sniglar sig tiden fram... Idag börjar jag med proggisar. På måndag kl 9 ska jag ringa kliniken och om allt går väl ska vi dit kl 11 för insättning.  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?