Victoria71 skrev 2011-09-23 10:44:41 följande:
Allihop: Behöver ert råd när det gäller att sätta in ett kontra två embryon. Vi har bestämt oss för två, om det blir två befruktade, på inrådan av vår läkare. Men nu börjar jag vackla. Hur stora är egentligen riskerna med tvillingbörd kontra ökade chanser att få något barn alls? Det finns väl en anledning till att man helst inte sätter in flera embryon längre?
Man sätter helst inte in två längre i Sverige pga risken för tvillingbörd med de risker det innebär. Detta gäller dock främst yngre IVF:are. För oss äldre är ju risken störst att det inte blir någonting alls. Därför skulle jag inte tveka att sätta in två om jag erbjöds chansen i Sverige. Det är nämligen långt ifrån alla som får.
Jag har gjort IVF i Frankrike och ska nu göra en FET på måndag. Trots att kliniken anser att min fertlitet är väldigt god (vi gör IVF/FET främst pga manlig faktor) så tycker de att jag ska sätta in två.
Risken för tvillingbörd är inte så mycket risk som det är en kostnad. Det kan bli
dyrt med tvillinggraviditeter pga komplikationer och det är den
främsta anledningen till att man började med Single Embryo Transfer (SET) i Sverige. Som vanligt är landstingsbudgetar viktigare än människoliv i högskattesverige.