• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sorry . inte meningen att vara negativ. Jag förstår vad ni menar och vet såväl hur känslig man är. Det är säkert en svår balansgång för läkarna också att å ena sidan ge realistiska besked och å andra sidan vara empatiska och även ingjuta en gnutta hopp!

Stor kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2011-03-03 10:08:11 följande:
    Jag förstår att du är vansinnesarg på den gynekologen. Så oerhört bra att ni lyckades med IVF ett år senare. Jag har bara mig själv att skylla att jag väntade (plus andra skäl som förlossningsrädsla och min livssituation). Jag trodde att jag skulle bli gravid hur lätt som helst för att jag ser så oerhört ung ut så att det skulle funka direkt på första försöket. Tji, fick jag för det. Så himla naivt av mig och hade jag vetat allt jag vet nu hade jag inte väntat till 41-årsdagen med att försöka bli gravid.

Inför mitt första besök på min klinik förra året sa läkaren vid samtalet att det är jättesvårt, nästan omöjligt att bli gravid vid 41,5 års ålder, t om med IVF men när hon sett mina äggstockar och mitt AMH-prov var hon ändå tvungen att  låta oss pröva och gav oss 20-25 % chans per försök. Så man blir utdömd bara pga åldern direkt men så länge värdena är bra är det orealistiskt att neka ett par att få göra försök.
    Ja, IVF-klinikerna är ju väldigt snabba att referera direkt till åldern. Ibland tror jag att de tyvärr förklarar allt på åldern istället för att ta individuell hänsyn (och följa upp) andra saker.

Har förstått att läkarna kan svänga ganska snabbt i sina "prognoser" beroende på hur bra/dåligt man svarar på en enskild behandling (har fortsatt att följa de tjejer som gjorde IVF samtidigt som jag på SH - det är en blandad skara resultat - några som lyckats med IVF till slut, några som gått vidare med ÄD (och lyckats/förhoppningsvis lyckas snart) medan några fortfarande står kvar på perrongen o stampar o får höra de mest horribla kommentarer från läkare/gynekologer. Det kan pendla väldigt snabbt mellan "det ser bra ut" och "det är i princip kört".
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Lycka till alla ni som snart ska göra FET eller börja med ny behandling Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Inanna - läkarna gillar ju liknelsen att IVF i vår ålder är som ett lotteri. Men med dina fina värden o äggstockar kan man ju faktiskt konstatera att du har många lotter, så även om många av dem är av dålig kvalitet så ökar ju ändå chansen att hitta en vinstlott Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2011-03-03 11:01:27 följande:
    Ja, kanske kan jag ha turen att dra en vinstlott till slut Glad!
    Jag håller tummarna för dig och alla andra i tråden!

Jag som ju faktiskt haft turen/förmånen att redan få två små gosegrisar kan lugnt konstatera att jag varje dag tittar på mina små älsklingar med den innerliga känslan att det är ett fullkomligt mirakel att dessa två små individer finns till.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Zinfandel skrev 2011-03-03 14:56:35 följande:
    Tack Fjällsippan för ditt underbara inlägg!
    Instämmer!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Inanna - håller tummarna att allt ska gå jättebra med denna kommande IVF. Tror inte heller att du ska oroa dig för lite svajiga cykler, men förstår att det känns tufft.

Angående ÄL eller inte, så kan det tyvärr vara så att även om läkaren såg att du ägglossat på VUL så kan själva äggblåsan ha varit tom (precis som en del råkar ut för vid ÄP vid IVF- att ur X antal blåsor plockas Y antal ägg).

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Inanna - så ledsen för din skull. Förstår att det känns tungt.
    Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?