• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Har inte skrivit i tråden på länge, men läser nästan varje dag. Har inte alls tänkt så mycket på det här med spermiernas förmåga att tränga in i ägget. Visste inte alls det där med kromsomfel. Trodde att om spermien väl trängde in i ägget vid microinjektion, så skulle det inte var något fel på spermien. Vi gjorde vanlig IVF första gången, men fick då bara ett befruktat ägg. Andra IVF då sonen blev till var det hälften vanligt o hälften microninjektion. (sonen är från äggen med microninjektion). De 2 syskonförsöken har det bara varit microinjektion. Tror det blir microinjektion nästa IVF också. Nu har vi ju fått ett barn med IVF, men jag undrar ju om det verkligen finns en rimlig chans nu med mina ägg som är ännu äldre om min sambos spermier, som inte är helt på topp eftersom vi måste göra microinjektion. Har dessutom många spermier också kromosonfel, så lär ju chanserna vara ännu mindre?

• underverket 06

Vad jag vet så har mannen godkänt bra spermier, inte toppresultat, men det verkar inte vara något större fel. Anledningen att vi alltid gör microinjektion är att den gången vi inte gjorde det blev det bara ett befruktat ägg. Dessutom är ju sonen, som jag skrev, resultat av microinjektion o läkarna vill ju inte avvika från ett vinnande koncept. Men vad vet jag, kanske, det skulle funka lika bra på vanligt sätt, men läkarna vill helst göra microinjektion på alla ägg.

Hoppas alla ni har det bra o sommar Sverige. Jag är som sagt lite dålig på att kommenterar alla inlägg, men läser tråden varje dag o följer allas öden med spänning. Tiden finns liksom inte alltid, när man har en vild o intensiv son i sin bästa trotsålder. Men jag tänker på er alla som håller på o hoppas att vi alla lyckas till slut.

• underverket 06

Kalimero: Håller  också tummarna!

Boe: Håller tummarna att mensen hålle sig borta!

Vet att någon skrev om Apiforce, bidrottningsgele, för ett tag sedan. Har börjat med det denna cykel o  tog även förra, men började på dag 5 då, lite sent tror jag. Mensen kom dock flera dar för tidigt denna gång? Hur många månader prövade ni? Visst ska man inte pröva inför IVF behandling har jag hört?

• underverket 06

Zinfandel:Vad är follikelfasen? Är det tiden från mens till ÄL?  Hur många månader körde du med Apiforce? Jag är inne på andra månaden o förra månaden kom mensen 2 dgar för tidigt. Vet dock inget om ÄL,  då jag inte testade. Men denna månad tänker jag köra med stickor.

• underverket 06

Tulid: Tänker på dig. Hoppas FvP går bra.

Ska försöka läsa ikapp tråden nu. Har varit i fjällen utan dator i en dryg vecka.

Fahlvik: Grattis till sonen!

• underverket 06

Ni som gjort spolning, ringde ni bara gyn eller hur gick det till? Jag funderar på att kolla om jag kan få göra en spolning? Gjorde en kontraströntgen efter mitt utomkvedeshavandeskap i okt 2006. Då såg allt bra ut, bra passage. Efter det har jag ju blivit gravid med IVF o fött ett barn. Kan det ändå blivit stop efter det? Kollade med gyn förra hösten o de menade att risken var liten att det skulle vara dålig passage om det varit bra då. Tycker bara att det är konstigt att inte tillstymelse till + efter ca 22-23 försök+ 3 IVF försök efter det att vi börjat försöka igen när sonen var 8 mån. Det ska ju inte vara något fel på oss mer än min ålder då.  Mannens spermier ska vara helt ok. Har ju blivit gravid lätt 2 ggr vid 35, men nu verkar det som förgjort. Men det är väl äggen som är skruttiga? Men någon gång borde ju ett bra ägg släppa på nästan 2 år? Någon som har någon teorie om detta?

• underverket 06

Har inte skrivit i tråden på ett tag nu men läst allt.

Skytten: Tänker på dig o hoppas du mår bra nu o att ET går bra på söndag. Jag går också på CvL o Oddvar är den läkare jag gillar bäst. Tycker han är så sympatisk. Tyvärr kan man ju inte välja läkare för ÄP utan man får ju den som jobbar då. Hade Oddvar den gången på ET som vår son blev till, så han är lite av en lyckoläkare för mig. Tror vi hade honom på ÄP när de tog ut äggen som senare ett av de blev sonen, men minns inte.

Anne: Oddvar är verkligen super symatisk o förstående. Den enda "negativa" med honom är att han inte gärna vill säga några procent siffror vad gäller chansen att lyckas. Han har den inställningen att det mest är naturen som styr. Vet att han en gång sade när mig när jag frågade om chansen att lyckas att det finns par som får en ett barn vid 25 jättelätt o sedan blir de aldrig mer gravida hur mycket de än försöket. Sedan finns det par som utan problem får 2 barn efter 40, trots att fertiliteten då i genomsnitt ska vara dålig hos kvinnan. Han menar att det är mycket vi inte kan styra o vet o i slutändan är det slumpen eller naturen som styr vem som blir gravid eller ej. Ibland blir det ju en graviditet ev ett skruttägg o andra gånger blir det inget av ett guldägg säger han, så det går inte alltid att säga vem som lyckas eller ej med IVF. De andra läkarna på CvL tycker jag mer pratar om att chansen inte är så stor att lyckas efter 40 o procentchanser hit o dit. Men jag gillar Oddvars inställning mer, för han menar ju att chansen ändå finns för oss över 40.

Turlid70: Va skönt att Rul gick bra! Häftigt att din dotter ska få kolla kön. När ska ni låte henna göra det? Nu eller senare i graviditeten?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?