• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-04-09 10:16:18 följande:
    ...och en del kliniker inleder med att ge en D-vitamininjektion innan IVF-behandling påbörjas........
    Tänk vilka ytterligheter. En klinik skrattar åt "snacket om mode-vitaminer" och en annan injicerar densamma. 
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-04-09 11:55:07 följande:
    Sist sjukskrev jag mig från 2 dagar före ÄP (var svullen och hade så himla ont i magen) till 2 dagar efter ET.
    Jag var hemma från ÄP till flera dagar efter ET. Jag hade dels jäkligt ont i magen och var svullen som en gris, dels ville jag få hämta mig lite mentalt från alltsammans och dels ville jag slippa stressen på jobbet. 
  • Sunseed

I Kina säger man att kvinnor som vill bli med barn ska undvika vitlök. Det var nytt för mig (jag läser en bok som heter Kinesisk kostlära). Det är en rätt trevlig bok där man kan slå upp olika livsmedel och läsa vad det är bra för och när man bör undvika det enligt deras sätt att se på det.

• Sunseed

Kardemumma sägs vara bra mot illamående hos gravida. Glad Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova, men någon annan får gärna vara försökskanin. Det ska också finnas en mindre grön kardemumma (?) som sägs lugna "rastlöst foster" (motverka missfall).

Nu vet inte jag skillnad på stor vit kardemumma och mindre grön? Men ändå... Det lät ju bra. 

• Sunseed

Jag ska nog sluta läsa boken.. Det finns massor man avråder kvinnor att äta om de vill bli gravida...

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-04-09 18:16:14 följande:
    Min kinesiska akupunktör (professor i TCM & fd överläkare på Universitetssjukhuset i Bejing) säger att vi ska äta massor med vitlök ;) SkrattandeSkrattande
    Bara där spricker ju allt.. Vem ska man tro på. Skrattande Jag fortsätter nog att äta nyttigt, gott och sunt och hoppas på det bästa.
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-04-09 18:32:50 följande:
    Haha, visst är det underbart!! Gör du så, tror nog att det är så vi alla ska göra SkrattandeSolig och jag tar ett glas champagne nu Skål
    SKÅL Skål (jag unnar mig ett glas rött så här mitt i dieten). Jag firar -4 kg. Skrattande
  • Sunseed

En liten parentes bara... Sparris i alla de former ska vara bra för fertiliteten. NU ska jag sluta läsa boken och fortsätta äta sparris. Kyss

• Sunseed

Tack flickor! Bara -6 to go! Jag går dubbelt så långa promenader var och varannan dag och äter nyttigt som tusan så det bådar gott. Äntligen verkar kroppen mottaglig för att släppa all vätska och allt pluffs efter hormonerna. Solig

• Sunseed
    chichisita skrev 2011-04-10 01:04:15 följande:
    Sunseed: Jag blir jättenyfken på din bok! Vad är det man ska undvika? Har du fler tips förutom sparris (finns inte i Guatemala)? Jag har hört att mjölk och avocado är bra för fertiliteten. Och att vindruvor är bra för blodcirkulationen, så det borde vara bra för inplanteringen. Men sen läste jag att avocado och vindruvor ska undvikas om man har endometrios. Förvirrande!
    Egentligen gillar jag inte att ta upp en massa no-no:s eftersom man är så känslig i den här processen. Risken är ju att man sätter en massa griller i huvudet på människor som verkligen inte behöver det.
    Samtidigt kan jag känna att vi är vuxna, kloka och fullt kapabla att sålla och ta till oss det vi vill och inte vill.

Jag kan lista det som står i boken kring graviditet och fertilitet, men det behöver ju inte vara vetenskap för det. Kineserna har dessutom ett helt annat sätt att se på kroppen med energier, fukt, hetta, kyla etc, så vissa förklaringar kan jag inte förklara för den som inte är inläst på kinesisk medicin. Jag reserverar mig också för att det inte behöver finnas någon sanning i det som står. Precis som med allt annat finns det lika många åsikter som människor.

Jag citerar här bara från boken "Kinesisk kostlära":

Bör undvikas:
    Aloe Vera
    Aprikos (p g a att aprikos kan ge "fukt" i kroppen vilket bör undvikas av gravida
    Aubergine (bör dra ner på konsumtionen vid graviditet då aubergine "rör på blod"
    Ginseng: bör iaktta försiktighet med ginseng till gravida och barn
    Glaubers salt (?) bör undvikas p g a sin kylande effekt
    Gul lök - ska inte ätas i stora mängder vid graviditet
    Gurkmeja - experiment på råttor har visat att den motverkar graviditet med 100%, bör därför undvikas om man försöker bli gravid
    Ingefära - bör minska konsumtionen om man är gravid
    Lakritsrot - var försiktig vid graviditet
    Peppar - mängden bör reduceras vid graviditet och amning
    Spenat - gravida bör undvika spenat 
    Vitök - anses motverka graviditet (men enligt annan TCM:are ska vitlök vara bra)
    Zucchini/Pumpa - bör intas med försiktighet hos gravida

Kan hjälpa till:
    Lever - bra mot barnlöshet p g a sitt rika innehåll av zink
    Karp - bra för gravida som är lite oroliga och har ödem, lugnar
    Mungböna - kan hjälpa mot graviditetsillamående
    Oliv - bra att inta regelbundet vid graviditet (enl kinesisk folktro) då oliver motverkar utveckling av hetta och således motverkar framtida problem med eksem/hudutslag hos barnet.
    Selleri - bra för gravida som har fått högt blodtryck
    Sparris - bra vid infertilitet
    Tamarind - bra mot illamående
    Vattenmelon - bra mot illamående

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?