• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maraki73 skrev 2011-11-26 11:51:46 följande:
    Är det någon som vet hur många % det är att man blir gravid när man fått tillbaka 2 embryo?
    För 18 månader sen när jag var 41,5 år fick jag bedömningen att jag hade 20 % chans med 1 embryo och med 2 embryon skulle chansen öka med 5-7 %. Så det blev 25-27 % chans per försök.  I realiteten har det blivit 33-40 % chans per försök. Jag har "lyckats" 2 av 6 försök (eller 2 av 5 då man nästan kan räkna bort första försöket som var dömt att misslyckas pga polyper i livmodern). Nu vet jag inte längre då jag tror att min chans att lyckas försämrats betydligt och rekordsnabbt det senaste halvåret.

Men vad du får för bedömning är helt individuellt baserat på ålder, antal äggblåsor och AMH-värde. När man är yngre än 40 är tvillingrisken/chansen betydligt större!
  • Inanna Li
    Maraki73 skrev 2011-11-27 16:17:36 följande:
    Inanna: hur mår du idag? har du några symptom?
    RD 11 idag! Jag har molvärk långt ner i magen! Känns som om Tant Röd kommer nästa gång jag går på toa men jag försöker hålla ruvarfanan uppe Skål Hur mår du?
  • Inanna Li

Visste inte att det kunde bli sämre befruktning för att man gör ICSI. Vi hade 100 % befrukrningsgrad vid ICSI 1 samt 87,5 % befruktningsgrad vid ICSI 3 när vi fick ut många ägg och jag vet all läkaren blev förvånad att så många blev befrukade. Men med få ägg har vi haft "bara" 50 % befruktningsgrad. Har därför tänkt att äggen haft sämre kvalité vid en liten skörd och att det därför inte blivit så hög befruktning.

• Inanna Li
    tjorven01 skrev 2011-11-28 09:16:05 följande:
    Maryhe
    Lycka till på VUL idag

Kalimero Inanna och maraki
    Här hålls det tummar och tår så de är blå
    Tack! Det känns väldigt oroligt nu!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:21:12 följande:
    För mig verkar befruktningsgraden hänga på antal plockade mogna ägg. Förra försöket var 4 av 7 plockade ägg mogna, och alla befruktades (2 genom ICSI och 2 genom IVF), med andra ord 100% befruktning av de mogna äggen oavsett  ICSI eller inte, men cirka 55% (ungefär har ingen räknare tillgänglig) på samtliga plockade ägg. Men det är ju bara intressant att se hur många mogna ägg som blir befruktade, de omogna är ju uträknade från början.

Oj,oj, oj vad jag håller tummarna för dig{#emotions_dlg.flower}

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' '''

Förresten bara en tanke beträffande val av ICSI eller ej så har jag märkt att man på de kliniker som jag har gått (Falun och CvL) väljer ICSI då man plockas på få ägg trots att mannen har hyfsat leverans. Klinikerna verkar ändock tycka att det är ett säkrare kort att göra ICSI vid få ägg. Vid mitt förra försök bad jag dem dela upp äggen och köra 50/50, och man kom då fram till att ICSI är onödigt för oss. Men som sagt, vi har ingen manlig faktor förutom att mannens spermier ibland har varit något färre än deras "godkända antal".
    Tack för tumhållning Solig ! Har ganska svidande molvärk nu så det kanske är kört men vi får se!

Jag har bara räknat befruktningsgrad på mogna ägg eftersom de är de enda ägg som injicerats men det är klart att det blir något lägre om man skulle räkna på alla. 13 av 13 (eller 13 av 15 med alla ägg), 10 av 12 (eller 10 av 13 med alla ägg).
  • Inanna Li
    Vi 4 skrev 2011-11-28 11:03:59 följande:

Inanna, tänker på dig och hoppas på att molvärken är ett positivt symptom. Har du lite att sysselsätta dig med så att tiden går lite fortare?

Tack Glad! Jag försöker jobba men det är svårt i perioder när mina tankar är sysselsatta med annat hela tiden! Inte bara ruvning utan andra problem också!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:49:40 följande:
    Okej, jag ville vara "ventilera" det här med antal mogna ägg eftersom många inte får den informationen ö h t av klinikerna. Som jag förstår det så märker ibland embryologerna först vid injektion att ägget är omoget - men det är så lite vi vet om embryologernas arbetssätt och bedömning!

Förstår vad du menar med svidvärk, trodde att det var kört när jag väntade sonen just p g a svidvärken (hade inte det vid tidigare plusruvning), men tydligen kunde jag få det vid graviditet också! *tummar till tusen* 
    Ok! Så är det förstås också! Vissa ägg som inte är mogna går förstås sönder på något sätt vid injiceringen eller så går skalen inte att tränga igenom!

Så bra att du precis förstår vad jag menar Glad! Det känns lite som om jag har ett sår som svider eller liksom kliar långt nere inne i magen! Därför misstänker jag att mensen är på väg men det vore ju bra om det kunde vara positivt i alla fall!
  • Inanna Li

Zin - Egentligen borde man som du skriver bara räkna de "bra" embryona!  I så fall har vi bara haft som mest runt 50 % ytligt sett bra befruktade bra ägg!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?