• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-09-29 09:42:51 följande:
    *ägglossar*
    Kör så det ryker i sänghalmen! Skrattande

Eftersom du var nyfiken på mitt franska upplägg kommer här nu fortsättningen:

Proggisar 200mg morgon och kväll
    Aspergic (100mg) per dag - fransk barnalbyl

Blodprov, östradiol, 10 dagar efter ÄL. Om östradiolvärdet är under ett visst gränsvärde så ska jag ta en injektion med 1500 UI HCG.

Sist, när jag gjorde IVF:en, var mitt östradiol jättelågt fast den hade varit jättebra under stimuleringen så då fick jag ta denna spruta. 

En sk hcg-booster anses kunna stötta en redan påbörjad graviditet om man har låga hormonvärden. 

HCG-boostern såldes bara i sexpack och jag behöver bara en dos så om någon är intresserad kan jag posta dem (eller avhämtning i Stockholmsområdet). 
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-29 14:04:59 följande:
    Jag är väldigt intresserad av HCG-boost under min kommande FET-ruvning. Visst vågar man ta en sådan utan att ha kollat värdet först? Jag bor i Stockholm. 
    Nej!! Det ska man inte göra! När jag gjorde IVF så rådgjorde jag om detta med min doktor. Jag skulle nämligen till Sverige då också och visste att det kunde bli svårt att ta provet. Hon sa då att om jag inte kunde ta provet var det bättre att avstå eftersom det kunde göra mer skada än nytta om man redan har ett bra östradiolvärde.

Jag ger dig gärna doserna och de exakta gränsvärdena men då måste du lova att ta provet först. Rådgör med din klinik? Kanske kan de ta provet åt dig? Kanske till och med skriver ut en booster? Jag ska ta det på en IVF-klinik i Stockholm på måndag som är snälla och låter mig ta det där för en struntsumma.
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-29 14:30:03 följande:
    oceanney: förresten, är det E2 (östradiol) eller HCG som du tar på dag 10 efter ÄL?
    Det är E2. Om det är under 500 pg/ml ska man ta 1500 UI HCG

pg/ml är hur E2 mäts i Frankrike. I Sverige tror jag att E2 mäts i pmol/L (pikamol) men det är bara att konvertera. 
  • oceanney
    Celin skrev 2011-09-29 14:10:02 följande:
    Finns ett stort intresse här också, bor i Sthlm... det kan väl inte annat än pusha på det hela?
    Du får gärna också, har ju fem extra doser, men se mitt svar till Fjällis. Det är inte som proggisar som man kan ta "utifall att", man måste kolla E2-värdet.
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-29 14:30:03 följande:
    oceanney: förresten, är det E2 (östradiol) eller HCG som du tar på dag 10 efter ÄL?
    Correction: provtagning 10 dagar efter Ovitrellen, inte 10 dagar efter ÄL
  • oceanney
    Celin skrev 2011-09-29 19:24:53 följande:
    Här börjar jag tappa hopp... fortsätter och blöder, inte som en mens men mer än bara lite sparsamt, svider när jag kissar ... prata med kliniken idag då de ringde upp av andra anledningar och fick veta att det långtidsodlade inte gick att frysa. Men vi har iaf ett tvådagars kvar... kom på mig själv precis att sitta och googla för att se över kostnaderna för försök på min gamla klinik där jag gjorde sonen...  Vi har iofs ett försök kvar, sen var väl egentligen tanken först att vi bara skulle göra dem försöken... gissar vi får avvakta ngn dag och se vad som händer....
    Inte ska du tappa hoppet än! Det är väl bara RD7 så det är väl lite tidigt för BIM? Det måste vara någonting annat. Vad säger kliniken? Blödningar hit och dit är läskiga men verkar inte vara alltför ovanliga. Jag fortsätter iallafall att hålla tummarna! 
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-29 21:27:31 följande:
    Mycket lägre än så, så det känns som att jag behöver Östradiol?!
    Ytterligare en fördel med det franska systemet. Här får patienten först provresultaten och tar sedan med dem till doktorn. Till varje provresultat medföljer referensvärdena.
  • oceanney

Uppdaterar status. Hela åtta ruvare med ungefär samma testdag! 

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien
    Maraki73, 37 (snart38) Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF)  

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 29/9, BIM 14/10, FET i november 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt 
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, FET 21/9, TD 5/10 (Försök 6, Tidigare 3 ET + 2 FET och 2 MA) 
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 10/10 
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1: 22/9, TD 8/10 
    Victoria71, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, ÄP 22/9, ET 24/9, TD 12/10 
    Mia, 42 år, Göteborg, IVF2/FET2, TD 10/10, (TTD 7/10)
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9, TD 8/10

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9,BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-29 21:59:01 följande:
    Tackar! Jaha, då kanske det inte är så lågt ändå. Men med tanke på att vissa anser att 3,0 är ett bra tsh-värde så litar man sådär på referensvärden.. Ja, ostimulerat var vad jag menade.
    Tycker att referensvärdena i dokumentet kändes lite trubbiga. < 450 pmol/L i follikelfasen får det att se ut som om ett E2-värde på noll skulle vara helt OK. 

I mina papper har jag tex referensintervallet

Follikelfas 12.5 - 166 pg/ml

Själv hade jag 12.10 pg/ml (44.41 pmol/L) vid dag 3-proverna vilket alltså ligger under det undre gränsvärdet, och visst tusan kan det vara av intresse. 

Mitt E2 betedde sig normalt under Puregonstimuleringen men åtta dagar efter återföringen hade värdet rasat från flera tusen till 150 pg/ml och det var därför jag fick en hcg-booster. (Teorin är att för lågt östrogen kan göra det svårt att bibehålla en graviditet.)

pmol/L = pg/ml x 3.67

• oceanney
    Mammano030 - håller tummarna för att det bara är slemhinnor (ljusrosa låter så)

Enya - stoort lycka till! Vi är många som tänker på dig idag 

Om ni IVF:are i Sverige känner er styvmoderligt behandlade i vården kan det vara bra att veta att ni inte är ensamma. Ni delar detta problem med spädbarnen (= en annan oviktig grupp ur väljarsynpunkt).

"Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar sedan 20 år att hepatit B ska ingå i barnvaccinprogram. Sverige är ett av få länder som hittills inte följt rekommendationen. Cirka 1 500 får varje år diagnosen i Sverige."

www.svd.se/nyheter/inrikes/allman-hepatitvaccinering-for-barn_6514038.svd

1500 (!) barn får diagnosen varje år i Sverige - helt i onödan!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?