• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Nu håller jag inte riktigt kolla på vilka som har barn eller inte,men vet att Ianna inte har några, men så såklart menar jag vad jag skrev för alla som inte har barn sedan tidigare.

• underverket 06

Maryhe: Nej var tråkigt! Lider med dig. Varför ska det vara så svårt att lyckas hela vägen?

Angående korta o långa metoden, så har jag också gjort båda. Sonen är resultat av långa metoden o när han blev till var jag 37 år o 9 månader. Första syskonförsöket när jag var drygt 40 gjorde vi långa metoden o då blev resultatet urselt, bara 5 plockade ägg o ett enda halvdåligt befruktat. Andra syskonförsöket när jag var 40 år o 9 månader gjorde vi korta metoden o då fick vi ut 13 ägg, varav 3 befruktade o 2 insatt o ett till frysen. Blev ju minus, men klart bättre resultat än med långa första syskonförsäket.  Så på mig verkade långa funger när jag var yngre, men korta bättre nu när jag är över 40.

En anna fundering. Vi har ett fryst ägg. Skulle ni andra ta det först och om det inte blir något göra ett nytt Försök sedan elller börja med att göra ett nytt försök o spara det frysta om det inte skulle ta sig. Har nog tänkt att göra ett nytt försök först för det frysta ägget är ju där det är, medans jag ju blir äldre och har man otur kan ju chanserna försämras rejält på några månader, eller? Men nu börjar jag fundera på att ändå ta det frysta först. Måste nog diskutara det hela med sambon en vända igen.

• underverket 06

Mamma gås o Iannna håller tummarna för er!

Annalinn: Håller tummarna även för sig att blödningarna är ofarliga.

Hemma o vabbar idag, sonen har feber, måster erkänna att jag faktiskt tycker det är ganska skönt att vara hemma o vabba idag, känner mig sjävl lite sliten just nu.

Ni som kollat er för bakeriell vaginos, hur ni bara ringt Gyn o sagt at ni vill kolla om ni har det? Jag menar vad ska man säga om man inte har några symton? Jag har ju inga flytningar eller så, men vill ju gärna kolla innan nästa IVF. Hur lång tid tar behandlingen? Den måste väl bara avslutat innan man börjar spruta. Det gör jag om ca 30 dagar tror jag.

• underverket 06

Ianna: Nej, va tråkigt! Hade hoppats så för dig.

Enya: Varför åker du till Danmark? Är det bättre kliniker där? Har ju läst om någon eller flera som går hos någon Sven i Danmark. Vad är speciellt med just den kliniken?

Jag trodde i min enfald att jag kanske var gravid på naturligt sätt när mensen var 4 dagar försenad denna mån, men så var det ju inte såklart.

Syskon: Så tråkigt att det inte fanns något därinne på vul. Tänker på dig!

• underverket 06

mamman03: Va hemskt med ditt utomkvedeshavanskapur upptäcktes det? Hade du ont?
     Har också gått igenom ett utomhavandeskap för 5 år sedan. På mig tog de också bort en äggledaren, men inget av livmodern. Jag fick inget förbud vad gäller försöka bli gravid direkt efter, så det måste vara olika beroende på. Du vet att den andra äggledaren kompenserar så chanserna att bli gravid på naurligt sätt inte är så mycket mindre än med bådfa äggledaran?( Men jag har ändå aldrig lycksat blir gravid på naturlig sätt efteråt på alla dessa 5 år) 
    vad jag inte förstår är varför man inte kulle kunna flytta embryot tll livmodern? Läkarna klarar ju att göra IVF så de borde ju hitta på ett sätt att flytta embryot vid ett utomkvedeshavandeskap tycker jag!

• underverket 06

34: an, vad trist att det inte gick vägen! Är det mer risk med att göra japanen? Är det svårare att få ut ägg, eller varför blev det så?

En fråga ang kaffe. Dricker ni andra dagligen kaffe? Jag avstår bara helt i samband med att behandlingen startar, brukar sluta på sprutdag 1, men det är svårt. Måste nästan ha min kopp på morgonen för att fungera normalt. Mellan behandlingarna dricker jag ca 2 koppar per dag.

• underverket 06

34an: Förstår hur du känner ang ett 3.barn fast för mig handlar det om ett 2. andra barn. Har jättestark längtan efter ett andra barn o känns inte som vår familj är komplett med bara 1 barn. Vill så gärna att vår son ska få ett syskon. Samtidigt är jag ju oerhört tacksam för den son vi har.

• underverket 06

Någon frågade om KUB. Vi gjorde det o jag fick jättebra siffror, tror 1:4000, så vi gick inte vidare med FP. När man gör KUB o FP så måste man ju ha tänkt igenom vad man ska göra om det visar sig att barnet har Downs Syndrom. VI hade inte bestämt oss måste jag säga. Mannen kunde inte tänka sig ett barn med DS, medans jag tror jag hade haft jättesvårt att abortera ett sådand barn. Dessutom säge ju bara siffrorna på KUB ett sannoliktsvärde o inget om huruvda barnet har DS. Slinker ju alltig igenom någon med jättebar siffror där barnet ändå har DS.

Hur tänker ni kring en flygresa vid en ev graviditet. Ev ska hela min familje till Kanarieöarna i jan då min pappa fyller 80 o skulle mitt nästa IVF försök lyckas så är jag då i ve 9-10. En hypotetisk tanke kanske, men jag är ändå lite nojig över en ev flygresa. Docl flög jag i ve 6till IItalien  o sedan tillbaka i ve 7b när jag väntade sonen. Då funderade jag inte på det innan, utan bara åkte då vi planerart resan långt i förvög.

• underverket 06

Myran: Låter fantastiskt med åldersgrän på 46 för 3 pack. Är det ¨på CFC du gjort dina IVF i Danmark? Där kostar 3- pack 36500 kollade jag nyss o det blir 44500 i svenska kronor. Dock stod inget om åldersgräns för 3- pack. Tål att tänkas på! Dessutom gör de ju assited hatching på den kliniken o det sägs ju öka chanserna för äldre kvinnor. Någon som gjort assisted hatching?

Funderar starkt på att byta klinik om det skulle öka chanserna. Tycker CvL där vi gått är jättebra, men prova nya metoder är de inte så mycket för o assisted hatching gör de ju inte o inte heller långtidsodling.

• underverket 06

Sår nyss på nyhetsmorgon på 4:an om ett par som fått trillingar efter att ha försökt i 6 år o sedan fått hormonbehandlingar, kvinnan hade PCO. Blev så tårögd. Ska tydligen komma ett programm på 4:an om att vara gravid o då kommer de ta upp olika sätt folk blivit gravida på, inkl IVF.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?