• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid70: Förstår att det känns tungt. Det är inget fel på dig, bara otur. Vet inte vad du fått för odds att lyckas, men även om man har t.e.x 40% chans att lyckas, så är det ändå 60% risk att misslyckas. Å det är ju bara siffror o har man otur så lyckas man inte även om man har stor procentchans att lyckas, men å andra sidan så kan man ju lyckas på första gången även om t.ex har bara 20% chans att lyckas. Det är ju som ett lotteri. Tänker på dig o hoppas verkligen du får ett + nästa gång, för ni ska väl försöka igen. Ursäkta en personlig fråga, men hur kommer det sig att ni inte börjat tidigare med IVF om ni försökt i 12 år? Är bara nyfiken och du behöver såklart inte svara om du inte vill. Jag skulle nog berättat för föräldrar o svärföräldrar. Mina föräldrar visste från början, men det berodde delvis på att de var med o betalade för vårt IVF. Min svärmor visste ingenting förrän vi fick +, då berättade vi. Nu, när vi gör syskon försök vet hon om det dock. Mitt jobb har jag också berättad för den gången som gjorde IVF o sonen kom till.

• underverket 06

Var idag på andra vul o det fanns nu 7 äggblåsor. Lite olika stora var de. Det blir ÄP på tors, hoppas alla hinner växa till sig tills dess. Känns iallfall mer hoppfullt nu än förra ons, då det bara fanns 3 äggblåsor.

PP08: Va tråkigt! Går också på CvL. Tycker det är superbra där. Hur gammal är du? Har du fyllt 40? Vad säger de om vidare IVF? Har du fått klartecken för det? Var detta första syskonförsöker, för du har väl ett barn sedan innan. Tror jag läste det i din presentation.

Turlid70: Hur många frysförsök får ni göra gratis? Ska ni gå vidare privat sedan om det inte lyckas, eller? Tror ändå du har väldigt bra chanser att lyckas. Du har ju fått ut många ägg o många till frysen o det bådar ju bra. Det är inte lätt att alltid tajma barnförsöken med livet. i övrigt. Åren går ju så fort. Ångrar att vi inte satte igång med syskonförsök med tidigare, borde börjat när sonen var runt året istället för som i våras när han var 1,5 o då vi gjorde ett misslyckat FET. Nu har vi ju ett barn o flera i tråden också tror jag o det får man ju vara väldigt tacksam för även om jag innerligt gärna vill ha ett syskon till honom. Önskar så att ni också lyckas få ett barn.

• underverket 06

pp08: Då är vi ju lika gamla. Jag fyllde 40 för 3 mån sedan. Känner panik för att jag är så gammal o ångrag mig att vi inte satte igång med syskonförsök tidgare. Vi gjorde ett misslyckat FET i maj, då sonen var 1,5 o nu första IVF.. Vi borde börjat när han var runt året. Tidigare hade inte gått för jag fick tillbaka mensen när han var knappt 10 mån. Jag trodde sedan i min enfald att det skulle gå så lätt att bli gravid naturligt när man fått ett barn, Hört om många som gjort IVF o sedan blivit gravida med syskon naturligt. Men för oss var det minsann inte lätt.

• underverket 06

ChippiChoppi: Hoppas det bara är spotting o inget mer. Håller tummarna för dig på fre när du ska testa.

• underverket 06

Något speciellt ni undviker att dricka eller äta när ni gör IVF eller FET: Hur gör ni med kaffe? Jag har helt slutat med kaffe, men oj så kaffesugen jag är! Dricker inget alkohol sedan spraystart. Försöker dra ner på sötsaker. Har ju gjort 2 IVF o första gången så drack jag kaffe som vanligt o alkhol fram till ÄP. Blev inget. Andra IVF, då drack jag inget kaffe o inget alkohol fr.o.m spraystart o det blev det vår underbara son på 22 månader. Nu tror ju inte jag det beror på att jag inte drack kaffe men man vill ju maximera sina chanser. Koffein är ju ju inte bra o utomlands har jag hört att det säger till IVF patienter att undvika kaffe vid IVF.

En annan fråga. Hur gör ni med sex ( dvd samlag) efter ÄP o framåt. Jag är helnojig eftersom vi haft 2 missfall o ni har jag bestämt att det inte blir något sex från ÄP fram till testdag o ett förhoppninsvis+ o då blir det sex stopp fram till vulet i ve 7-8. Det blir ju massor med veckor utan sex för min stackars sambo, men vill verkligen maximera våra chanser till ett barn. Sex ska ju inte vara skadligt eller orsaka missfall, men man vet ju inte. Vissa IVF kliniker avråder ju från sex efter ÄP o en tid framåt.

• underverket 06

Säger som Turid, ge inte upp. Den ena kanske fäst o de andra inte o då blir det en blödning. Hur gammal var du förresten när du fick ditt andra barn? Du var väl en bit över 40? Vilka odds hade du fått att lyckas då? Har då sagt något denna gång om chansen att lyckas? När vi fick sonen för 2 år sedan sade läkaren att mina odds var ca 45% att lyckas. Nu lär det ju vara lägre. Nu kollade de aldrig mina äggstockor, vilket de gjorde då o baserade chansen att lyckas på hur äggstockarna såg ut.

Ni andra, har läkarna sagt något om chanserna att lyckas, någon procentsats. Denna gång har jag som sagt inte fått någon svar av läkarna om mina chanser, annat än att de är sämre än för 3 år sedan, när sonen blev till.

• underverket 06

Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?

• underverket 06

Inanna68: Va skönt att allt gick bra idag. Nu håller jag tummarna att det fäster också. När har du testdag?

• underverket 06

Idag är det ÄP. Är nervös. (inte för själva ingreppet utan resultatet). Nu har man ju fött ett barn o det gör ju ONT så smärtan under ÄP är jag inte rädd för. Har aldrig känt något under ÄP. Hur upplevde ni andra ÄP? Nu är jag jättenervös på hur det går idag.

• underverket 06

Har inte vågat skriva här förrän jag visste hur många ägg som blev befruktade.Det blev bara 1 befruktat ägg.  Ringde nyss kliniken. Vi fick ut 5 ägg av 7 äggblåsor. Fanns några till väldigt små äggblåsor som de inte kunde få ur ägg ur. Av de 5 äggen var 2 omogna o de kan man inte befrukta tydligen. 3 försökte de befrukta, men bara 1 blev befruktat. Känns sådär. Visserligen har vi 1 befrukat ägg. De gjorde microinjektion på alla ägg. Första IVF vi gjorde befruktades alla den vanliga vägen o då blev det bara 1 befruktat ägg o ingen graviditet. Andra IVF fick vi 6 befruktade ägg tror jag o då gjorde microinjektion på hälten o hälten på vanlig sätt o det ägget som blev vår son var det microinjektion på. Så eftersom vi lyckades med microinjektionen så gjordes det på samtliga denna gång.
    Kl 12.00 imorgon blir det insättninge.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?