• hispan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jaha, då har jag gjort ÄP, fick 5 ägg ut (mot förra gångens 7, med långa metoden). Imorgon onsdag gäller det, hoppas alla är ok. Är inte så jättesugen på att göra ett IVF till, men vem är detFlört. Det var nämligen riktigt obehagligt denna gång, konstigt att det kan vara så olika. Första gången kändes det knappt.

• hispan

Dallas och Snösport: Jag tycker det verkar som om läkarna tar väldigt lätt på det här med endometrios.  Jag har flera gånger haft problem med kvarande äggblåsor (speciellt vid hormonbehandling). Vid första ivf:et så sa de att jag hade endometrios. Jag hade aldrig hört talas om det och undrade varför detta inte upptäckts tidigare och varför ingen förklarat för mig att det kanske är därför jag haft svårt att bli gravid. Det står ju i journalen att de inte kan hitta någon förklaring till barnlösheten.

Men vid detta ivf  (nr2) så har det inte varit tal om någon endometrios!!! Hade jag endometrios eller var det dessa kvarvarande äggblåsor som togs för endometrios?!

Nu när jag är igång med klagandet på sjukvården så kan jag väl lika gärna fortsätta. Ni som gjort korta metoden. Fick ni någon hjälp med hur man skulle ta de sprutor som förhindrar ägglossning? Jag fick ingen info. utan satt och läste broschyren och försökte själv. Det var inte lätt kan jag säga. Jag hade nog velat ha en genomgång precis om jag fick med puregonsprutan. Tycker det hela verkar lite oansvarigt.

• hispan
    underverket 06 skrev 2011-03-30 17:21:32 följande:
    Sprutstart nu snart med korta metoden, när nu mensen behagar komma. Jag är livrädd inför denna IVF. Förra i höstas blev ju så dåligt resultat o nu har det ju gått nästan 5 mån sedan dess. Vill så innerligt att det ska lyckas denna gång. Längtar så efter en till barn samtidigt som jag är så tacksam o glad för det underverk vi ändå har, vår 2- åriga son.

Snösport: Låter intressant med denna alternative läkare. Det där med bakteriell vagitos var ju intressant! Finns det något symtom på att man har det, eller är det bara provtagning som gäller?
    Lycka till. Om du gjorde den långa metoden förra gången så kanske det passar bättre för dig med korta.
  • hispan

Så var man klar då, nu är det ruvarstatus. Men detta IVF gick inte så bra. Jag fick ut 5 ägg och de sa att tre var jättefina. MEN bara ETT blev befruktat. Så inga till frysen denna gång. De kunde inte hitta någon förklaring till reslutatet eftersom både simmare och ägg var fina.

Har känt mig lite deppig efter detta. Känner mig negativt inställd till hela ivf:en. Känner mig gammal och trött, vad är det man håller på med. Det är psykiskt jobbigt, vill helst bädda ner mig i sängen och bara sova. Har bruna flytningar också och jag vet att detta kan bero på att de varit och rotat och orsakat små blödningar, men så hade jag sist också och då blev det inget. Jag inbillar mig att emryot redan har åkt ut....(kan det det så tidigt?)

Ursäkta att jag är så negativ, men jag har ingen att prata med om detta. Inför sambon försöker jag hålla humöret uppe och visa mig positiv. Han känns för omogen för att kunna ta detta.

Och mamma kan jag inte prata med, hon tycker nämligen att jag är för gammal för att skaffa barn, (hon är så rädd för att jag ska få komplikationer).

• hispan

Tack alla för all uppmuntran, det är skönt att ni finns här så man kan skriva av sig lite {#emotions_dlg.flower}. Jag får försöka prata med sambon, han undrar väl varför jag plätsligt blivit så gråtmild och lättstött.

Han tror att vi inte blir gravida för att jag är alldeles för fokuserad på detta, och det har han kanske rätt i.

Jag har sagt till honom att jag vill ha en liten gosig hundvalp i sommar om jag inte blivit gravid innan dess...då kanske jag kan fokusera på det istället. Jag hade tidigare en liten rund och go cockerspaniel och jag saknar henne oerhört.

kattenizze: precis som Inanna68 är mitt tips: börja så fort som möjligt. Jag ångrar ofta att vi inte började tidigare....men, men...inget att göra åt.

• hispan

Inanna68: Håller alla tummarna för dig. En julklapp vore inte felTomte

Tänkte uppdatera listan, hoppas det här var den sista. Ni är så flitiga på tråden att jag har svårt att hänga medTungan ute

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4            

Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• hispan

Inanna68: Nu ska vi tänka positivt. Du kan definitivt vara gravid, värken långt ner i magen kan ju vara växtvärk. Jag hade det när jag blev gravid för 1,5 år sedan. Jag gick och trodde att mensen skulle komma när som helst eftesom jag hade "mensvärk", men den kom aldrig Glad. Istället blev det ett plus på grav.testet. Så jag håller alla tummar för dig.

• hispan
    Enya70 skrev 2011-04-11 14:32:29 följande:
    Hur går det för ruvarna Hispan och Kattenizze? Hur mår ni? Hoppas att allt känns ok och att ni är på väg mot era PLUS

Hej, har tyvärr inte tid att hänga med här alltid.

Det går inte så bra med ruvandet. Jag är som en klocka. Vid förra ivf:en så började jag blöda dag 12. Samma sak nu. Blev jättebesviken men hoppades det var något tillfälligt, men nu har jag fått mensvärk och ökad blödning, så det är nog kört. Ska naturligvis testa på fredag men det känns lite tungt nu.

Nästa ivf blir nog inte förrän i höst eftersom semestrarna kommer lagom ivägen. Men det ska bli ganska skönt att bara "leva som vanligt" ett tag. Man inser inte förrän efteråt vilken psykisk press det är att genomgå en ivf. Jag känner mig helt slutkörd. Och trots att månaderna och åren går och ingen graviditet så ser jag nu fram emot lite ledighet i ivf.andet.

Har läst lite om era diskussioner om bidrottninggele mm. Tänkte att jag skulle beställa lite bidrottninggele, omega 3 samt D-vitamin och köra under "ledigheten".

• hispan

Inanna68: Vad trist att det inte fungerade för dig. Hoppas du får den hjälp du ska ha så nästa gång blir ett plus!

• hispan
    mirakel skrev 2011-04-11 21:26:06 följande:
    jaha.... det blir inget mer IVF för oss....  gjort ett... som ju avbröts förra veckan.
    Anledning... EN äggblåsa, o dåliga värden....

Sååå, nu ska vi tänka "hemmaverkstad" såklart.
    ELLER/OCH kanske äggdonation.
    Så du som sitter med en massa kunskap lr vet nån annan bra tråd i ämnet äggdonation - låt mig få ta del av detta!
    Kramar till alla
    Känner med digGråter. Men äggdonation låter intressant. Är det någon som vet vad det kostar? Kan man göra det via landsting eller privat?
  • hispan

Tack för alla uppmuntrande ord, vet att man inte ska ta ut varken glädje eller sorg i förskott, men det är för uppenbart att det är mens jag fått. Så jag ska tillåta mig att vara lite deppig i några dagar och sen rusta mig för nya tag (hemmaverkstad) med vitaminer och ägglossningstest.

Chichisita: GRATTIS!

• hispan

Hejsan

Nu är det bekräftat det blev ett Minus i fredags, men det kom ju inte som någon överraskning. Nu tar jag en paus fram till i höst med IVF:ande, tittar in till er då och då för att kolla läget /Hispan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?