• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-05-13 12:17:27 följande:
    Men oj vad jobbigt, visste ingen att dina blåsor växer så snabt, har du bytt metod, tar du bromsspruta? Hoppas det ordnar sig för dig, håller tummarna.
    Jo man såg på VUL nu mellan dag 5 och 6 att de växte på så snabbt. Samma metod som innan, men utan p-piller innan som jag haft ibland som en form av nedreglering.
  • callimero
    turlid70 skrev 2011-05-13 12:17:27 följande:
    Men oj vad jobbigt, visste ingen att dina blåsor växer så snabt, har du bytt metod, tar du bromsspruta? Hoppas det ordnar sig för dig, håller tummarna.
    Tar Orgalutran. Men den hindrade inte att jag sist bara fick ut 2 ägg ur 9 blåsor. De flesta hann förmodligen rymma.
  • callimero
    Inanna Li skrev 2011-05-13 12:36:56 följande:
    Kalimero - Vad jobbigt att du måste oroa dig för att blåsorna växer snabbt. Går det inte att bromsa genom att sänka dosen ? Har kliniken någon förklaring på varför det går så snabbt? Hoppas verkligen alla blåsor går att plocka när det är dags för ÄP. Kram!
    Har sänkt dosen från 450 till 300, men halveringstiden är lång så jag tror inte de bromsas så mycket av det. Det jobbiga är att inte läkaren sitter med journalen och kan titta bakåt hur det gått innan och under denna sprutperiod.
    Vet fortfarande inte om det blir måndag eller tisdag.
    Zinfandel skrev 2011-05-13 13:12:16 följande:
    Kalimero: äntligen din tur igen Hjärta
    Jag hoppas det! Om det blir en realistisk dag för ÄP.

Mamma Gås - beklagar verkligen det ni fått gå igenom. Så oerhört sorgligt. Hoppas ni kan läka över sommaren.
  • callimero
    Snösport skrev 2011-05-13 13:40:35 följande:
    Kalimero: hmm vad snabbt de växt! Jag fick ta dos 450 EI fostimon och 300 EI dos från dag 6 men jag gjorde fel och tog det från dag 7 då jag även började med "hålla kvar äggen medicinen" och det gick ju bra ändå...helger mm så vi gjorde första VUl dag 8. 
    Jättekonstigt att du ska bestämma dag, de borde väl ändå de vara mer mästare på,  vilket ansvar. Jag hade nog tagit den på dagen då blåsorna inte är för stora när de plockas frö jag har också haft blåsor som stuckit och de var ca 22 mm vid vul...så svårt val för dej att göra.
    Ja det är tungt att ansvaret på sätt och vis blir mitt att bestämma. Ska alla ägg hinna mogna vilket dr S är noga med eller riskerar jag förlora alla vilket jag är rädd för. Han har inte mina papper med sig heller nu, är nere i Göteborg och ringde från bilen. Suck. Känner mig väldigt otrygg.

Zinfandel, har du varit på ET??
  • callimero

Tack Fjällsippan för input! Ja mina blåsor var ju redan 20, 16, 15 osv nu på dag 6. Nu kan jag inte göra VUL och ta blodprov idag på dag 7 eftersom min distansläkare har stängt. Så det känns som ett kasst underlag att fatta detta viktiga beslut på. Klinikens läkare verkar mer besatt av dagar än storlek på blåsorna.

Det var tvärtom innan när jag gick på Sophiahemmet, där har jag tagit Ovitrelle när blåsorna mätt 20-16 ca. De menade att man inte ska pressa äggen för hårt heller. Nu har jag så rekordfå dagar men storleken måste ändå ha betydelse?!

När har du ÄP?

• callimero

Jag hoppas dina blåsor uppför sig fint och ger ifrån sig en massa ägg!

Så olika det är, Sophiahemmet tog inte alls blodprov utan tittae bara på stl på äggblåsorna. Nu är det storleken och dagar som är viktigt. Lutar åt att jag måste upp till Falun över dagen imorrn för VUL och se hur det artar sig.

• callimero

Grattis Zinfandel, vilket toppenfint resultat! Solig
    Jag har tagit Pregnyl efter ET den gång jag fick ett svagt plus, så något hände. Ska be om det igen. Då fick jag samma dag som ET och 2 gånger till var tredje dag. Håller tummarna för dig.

• callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-13 15:52:49 följande:
    Trist med extraresa upp till Falun, men det låter ändå väldigt bra om Urban eller Staffan också får ta sig en titt. Berätta hur det går, jag tänker på dig. 
    Det blir nog någon av de nya läkarna, men vore toppen. Får debitera min distansgyn tågbiljetten...
    Tack du! Och detsamma såklart!
    Fjällsippan skrev 2011-05-13 15:59:53 följande:
    Ingen fara, Turlid. Däremot är det inget jag rekommenderar när graviditetsillamåendet slår till; kan fortfarande inte äta curry efter att ha spytt stark curry genom näsan när jag väntade sonen.
    Kanske rensade näsan? Har hört man får nästäppa ofta som gravid. Drömmer
    Enya70 skrev 2011-05-13 15:58:12 följande:
    Ego: Det gick tyvärr inte lika bra för mig på VUL idag. Fortfarande bara 4-5 blåsor som inte är alls stora nog på sprutdag 10. Så nytt VUL på måndag den 16e på sprutdag 13. Segt att äggblåsorna är så långsamma och få...

Dessutom kunde man ana ngt runt högra äggstocken som läkaren var osäker på vad det är men det kan vara en vätskefylld äggledare...Rynkar på näsan.
    Vi borde kanske göra ett utbyte av växttakt med varandra? Hoppas verkligen inte det är vätska i äggledaren stackare.
  • callimero
    Fruttan2 skrev 2011-05-13 16:54:09 följande:
    kalimero - oj, vilka beslut du behöver ta. Jag kan för lite för att bidra med något, men jag hoppas verkligen att du får hjälp i Falun. Jag har själv gått där tidigare, men nu har vi bytt till Sophiahemmet pga logistiken, som vi tyckte blev för jobbig.
    Kul (mja helst vill man inte alls) med någon som har erfarenhet av samma kliniker. Logistiken är ett dilemma helt klart. Till SH kunde jag cykla. Nu är det bara att kuska på tåget 5 timmar upp och ner imorgon för VUL.

Tummar för dig! Ruvningen är ett slowmotion-elände enligt mig.
  • callimero

Hönan, jag hoppas du kommer upp ur det svarta hålet snart. Det är många frågor och funderingar som snurrar efter misslyckanden var gång.

Gjorde du lång eller kort metod? Preparat och dos?
    Antal sprutdagar? Antal äggblåsor och stl vid sista VUL innan Ovitrelle?

Ser att ni liksom oss gör ICSI, det är inte helt ovanligt att äggen går sönder i processen.  Frågade precis kliniken om detta när jag var där igår.

AMH och FSH - bägge är mått på äggreserven.
    TSH - värden på sköldkörtelhormon som påverkar chanserna att bli gravid
    en till jag ej minns - att räkna de äggblåsor som syns i vilande läge vid VUL, alltså inte under sprutperioden sk antrala folliklar

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?