Lillstoran skrev 2012-03-13 12:19:23 följande:
Min gynekolog sa att det är lättare ju äldre man är, har även läst det på någon förlossningshemsida att det blir kejsarsnitt på förstföderskor över 40 år. Min kompis mamma var 43 år när hon fick barn, det blev kejsarsnitt på sjukvårdens inrådan.
En klasskompis har 6 barn, hon har kört båda varianterna. Vid barn nr. 5 som vägde 5,5 kg och hade handen i ansiktet sprack hon och fick akutopereras efter 3 h. Sedan ville hon ha nr. 6 med kejsarsnitt och det beviljades.
Tänk igenom vilka skäl du har, har förstått det som att man får ha relativt starka skäl.
Kostnaden för kejsarsnitt är 40 000 kr mot en vanlig förlossning 5 000 kr. Läste i DN för länge sedan att 1/4 förlossningar i Sthlm är planerade kejsarsnitt och det är högst i landet och det bara ökar hela tiden. Fler och fler kommer och vill ha kejsarsnitt. Det kan t o m bero på läkarens budget, läkaren budgetterar med ett visst antal kejsarsnitt. De försöker hålla nere på det för kostnaden, avdelningschefen har en budet han ska hålla och försöker därför hålla igen. Har dock väldigt svårt att tro att de skulle neka en förstöderska som nästan är 44 år.
Göteborg och hela västragötalandsregionen verkar lite mer restriktiva än i Stockholm men det ska kanske funka här också. Än så länge har min graviditet blivit behandlad som en "normal" graviditet och mina värden är bra så inga speciella åtgärder har vidtagits bara pga min ålder. Enda gången de hänvisat till min ålder var när jag frågade om jag ville ta KUB/NUPP-test som är gratis för kvinnor över 35.
Känns skönt att inte bli "åldersdiskriminerad" men vore bra om man kan få lite "fördelar" av sin ålder ändå