• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ciara skrev 2012-03-13 15:15:17 följande:
    Hejsan!  Jag är 41 och ska göra mitt första IVF. Äggplock i morgon faktiskt. Jag har bara 3 äggblåsor, hoppas att de räcker till...Inte är chansen stor.

Jag håller normalt till i tråden för de med lågt AMH-värde, dvs har låg äggreserv. (Jag har AMH 0,43). 

Är detta med AMH-värde något som ni över 40 här i tråden också tittar på för egen del, dvs vet ni om ni har låga AMH-värden? Eller ser ni mest att era besvär att få barn är åldersrelaterat, eller immunrelaterat, eller andra faktorer? Jag har inte fått grepp på om alla "äldre" har lågt AMH, därav min fråga...
    Välkommen och lycka till! Man kan lyckas även med lågt AMH-värde! Så länge det finns ägg kvar så finns det alltid en chans.
  • Inanna Li
    Snölängtan skrev 2012-03-13 16:02:55 följande:
    Tittar in här igen då jag nu är mitt uppe i ruvandet (första FET).

Inanna: En kommentar till alla de svar du redan har fått angående kejsarsnitt: en god vän till mig fick göra ett "oplanerat snitt" och hon var hur pigg som helst efter det - hon tog iofs smärtstillande men upplevde alls inte att det var så smärtsamt som alla hade sagt. Min egna erfarenhet är ett "katastrofsnitt" och eftersom min kropp bla ätit en hel del mat strax innan snittet så fick jag enorma smärtor efteråt pga detta. (Operativa ingrepp görs ju bäst med lite planering...) Men OM jag skulle bli gravid igen kommer jag nog att önska/kräva(?) snitt igen trots erfarenheten. Jag lever nu i den goda tron att med ett planerat snitt kommer smärtan definitivt att vara hanterbar speciellt med tanke på det lyckorus ett nyfött barn skulle kunna ge! Därtill är det ju, som sagt, inte helt smärtfritt att föda vaginalt heller..... Det är allt bra tur att det finns smärtstillande att få oavsett ingrepp.  Lycka till i din graviditet! Är du inne i de "hundra lyckliga dagarna" nu?
    Tack för din kommentar och lyckönskningar Solig! Ja, vilken tur att det finns smärtstillande. Jag tror lite som du att lyckoruset kanske kan hjälpa till att lindra smärtan efteråt. Nu är jag snart halvvägs och hoppas allt ska gå fortsatt bra. Vilket fint uttryck med de "hundra lyckliga dagarna". Det ska jag tänka på nästan som ett mantra!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2012-03-13 17:55:50 följande:
    Inanna: Jag förstår precis att du vill ha planerat kejsarsnitt. Jag har själv en rent hysterisk skräck för allt som har med gynekologi att göra, vilket också har legat till grund för att jag inte har velat ha barn (förrän jag träffade min sambo). Jag blir så skitledsen när jag läser om andra som dömer folk som inte kan/vill föda vaginalt så jag vågar knappt yppa det av rädsla för att bli påhoppad. Men jag vill bara säga att jag förstår dig, verkligen.

Att ta sig igenom IVF:er har varit ett helsicke mentalt. OM jag någon gång blir gravid och kommer till förlossning så blir det nog en önskan om planerat kejsarsnitt även här. Och om det är så att äldre förstföderskor har risk för att det ändå blir akut så är det i så fall bättre att planera in ett från början så att det går lite lugnare tillväga. 
    Precis samma känslor för mig men jag kan säga att åren med IVF har gettt mig lite mer mod. Att ha tagit mig igenom 4 ÄP känns som en stor prestation för mig. Jag skulle nog kunna föda vaginalt om jag måste då jag har önskat att bli mamma så länge nu. Tror kanske att min enorma längtan efter barnet kan hjälpa till att övervinna skräcken. Men det skulle förstås kännas skönare att få planerat snitt. Jag gillar att ha kontroll i mitt liv Glad!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2012-03-13 19:45:43 följande:
    Började skriva inlägget mitt på dan och det kom lite sent nu ser jag, men men, man hinner inte alltid med det man vill :))

Ser att det händer saker här. Suseed, grattis, jag ser också ett streck, så glad jag blir!

Inanna, grattis till lyckad RUL! En sådan lättnad, super glad för dig. Försök att boka ett TUL också v 32, prata med din BM, det är hon som fixar remissen. Lycka till!

Tack vännen Solig! Vet inte om de går med på TUL i Göteborg men man kan ju alltid tjata Skrattande!
  • Inanna Li
    Victoria71 skrev 2012-03-14 09:39:52 följande:
    Tack Liten en och Katten! Roligt med Carlanderska-kompis! Vi får ju inte köpa trepack pga ålder och lågt AMH, men har bra arbetsgivare så med bruttolöneavdrag blir det ju väsentligt billigare. Jag har Anna Karin, som just börjat på Carlanderska. Vi hade henne på Kvinnokliniken, och ville fortsätta gå hos henne, därav bytet.

3:e gången gilt, ja ...
    Hej Victoria! Underbart att du är här igen! Lycka till med din nya behandling. Så fantastiskt bra att du har Anna Karin. Hon har ju varit min läkare under ett och ett halvt år på IVF-kliniken/Kvinnokliniken och om allt går bra och det kommer en bebis ska jag skicka en hälsning till henne. Kram Solig
  • Inanna Li
    Vi 4 skrev 2012-03-13 20:05:13 följande:
    Inanna, hoppas du får prata med någon förstående människa om kejsarsnitt/förlossning. Själv har jag tyckt det varit fantastiskt att föda,(så på så sätt är jag inte rätt person att diskutera kejsarsnitt med), men appropå det där med ont så tänker jag på en kompis som första gången hade en utdragen förlossning och fick göra akut kejsarsnitt och andra gången födde vaginalt, hon säger att om hon får en trea så ska hon absolut se till att få kejsarsnitt för hon var så mkt piggare och hade så mkt mindre ont på alla sätt efter kejsarsnittet än efter den vagniala förlossningen....

Tack snälla för din omtanke! Det känns bra att få Aurorasamtal så småningom.
  • Inanna Li
    Tuvalina skrev 2012-03-13 22:36:50 följande:
    Inanna, jag blir så ledsen när jag hör om att man i Göteborg inte gör UL sent i graviditet. I skåne gör man ett i v 32 vet jag. Jag har nyss anmält socialstyrelsen för att de ej har riktlinjer för detta. Jag blir bara så ledsen.
    I min graviditet med vår son såg allt perfekt ut. Han växte som han skulle. Alla värden var bra. Ändå dog han, han bara dog i vecka 39. Det gör mig så så innerligt ledsen att vi kvinnor inte får fler UL i sen graviditet.

Nu kommer jag som sagt få det NÄR jag blir gravid igen. Jag kommer få göra hur många UL som jag vill.  Jag vill och längtar så efter den underbara känslan det är att få vara gravid.
    Tråkigt nog görs inga sena UL om man inte misstänker något fel med barnet som t ex att den växer för lite. Det skulle kännas jättebra att få ett extra UL i vecka 32 för att se hur det ser ut. Bra att du anmält socialstyrelsen. Förstår hur det känns för dig och hur viktigt det är att detta uppmärksammas. Kram {#emotions_dlg.flower}!
  • Inanna Li
    Victoria71 skrev 2012-03-14 10:02:39 följande:
    Tack, roligt att se att det verkar gå som på räls för dig nu! Tänker på dig ofta och har dig som ett positivt exempel på att det faktiskt kan gå även för dem som är något äldre än mig (du har visserligen bättre värden än mig, men jag tänker bort det ). Ja, Anna Karin är jättebra, trots all sin erfarenhet är hon fortfarande ödmjuk. Inför vårt 3:e försök nu så ville hon konsultera sina nya kolleger, som har ännu mer erfarenhet än hon, angående vår behandling, och ringde tillbaka till mig efter att hon gjort det, med en smärre ändring som följd. Även om jag inte tror att det gör så stor skillnad för resultatet vilken av alla IVF-läkare man har, är det jätteviktigt att vi känner att vi haft någon som hållit oss hårt i handen under allt detta och som vi litar på.
    Tänker på dig också och håller tummarna stenhårt för att förändringarna i den här behandlingen ska bli lyckosam! Trots bra värden tog det lite tid för mig att äntligen lyckas men IVF är lite som ett lotteri. Och den gången jag fick ut "bara" 5 ägg var ju den gången som blev bäst. Vad bra att du får fortsätta med Anna Karin. Måste kännas otroligt skönt att slippa byta läkare fast ni bytt klinik. Kram Hjärta
  • Inanna Li
    En liten en skrev 2012-03-14 10:03:41 följande:
    Victoria, åh, samma läkare som Inanna, det måste vara en bra läkare ;)Hjärta
    Hon är jättebra, kunnig och ödmjuk som Victoria skriver. Och sista försöket med henne lyckades ju för oss!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?