• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-03-14 10:06:42 följande:
    Jag menar att du kan hänvisa till det som hände mig och ändå få göra UL. Varför skulle jag annars få göra det om jag blir gravid igen? Man kan också få göra det om man "spelar" orolig och är rädd för minskade fosterrörelser.
    Allt såg ju bra ut för mig som sagt.

All lycka till dig!

Viktoria, välkommen tillbaka, in i matchen igen!
    Vid min nästa mens ska jag ta menopour 450 E. Kombination av gonal-f och menopour har jag inte hört talas om, är det för att du ska få fler ägg?
    Jag ska hänvisa till dig när jag kommer längre fram i graviditeten. Tack snälla Solig! Håller tummarna för dig också att du ska få föda ett friskt och levande barn till världen!
  • Inanna Li
    Skytten skrev 2012-03-14 10:10:15 följande:
    Inanna - härligt att du hittat mod och tar dig igenom det här och du kommer att klara förlossningen galant. Jobbigt det där med blodådror som viker undan. Jag har som tur var en fantastisk ambulansven som alltid ger resultat. Jag håller tummarna för att du får kejsarsnitt. Kram tillbaka!

Tack Solig! Ibland tänker jag så här att jag nog kan stå ut med lite smärta för att det är ett enormt mirakel att överhuvudtaget få se ett levande foster på VUL efter 2 MA! Det får mig att bli mindre rädd för det som komma skall!
  • Inanna Li

Jag har haft samma läkare som Victoria och jag vill minnas att vi inför min sista behandling diskuterade varför det inte blev lika många äggblåsor som tidigare gånger. Innan hade jag haft en konstig cykel på 23 dagar bara. Normalt brukar jag ha cykler på 29-33 dagar (i alla fall innan jag började med IVF). Då pratade vi om att  det kanske blivit problem med ÄL den cykeln. Jag vill minnas att jag inte hade något ordentligt ÄL-sekret den cykeln så det var ingen optimal behandlingsstart  när mensen kom men nu gick det ju som tur är bra ändå.

• Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-14 10:55:09 följande:
    Lycka till och hoppas allt går väl!

En fråga specifikt till dig. Jag läste i din presentation, jag råkar också ha ett högt AMH värde om 2,9 och fick precis som du 20 - 25 % att lyckas efter ultraljud, hormonprover etc. Dock fick en annan kvinna som var 34 år samma dag som jag 35 - 40 % chans att lyckas. Så bedömningen blir olika.

I en annan tråd berättade en tjej som var 28 år för mig att hennes AMH var 3,2 och FSH 2,1 (samma som mitt FSH värde). Nu vet inte jag om hon hade dåliga värden för sin ålder, sedan var det någon annan som var 35 år som hade värden som var avsevärt sämre än mina trots åldern. Både min gynekolog och läkaren på Huddinge sa att mitt värde är bra för att vara 40 år.

Har de baserat din chans att lyckas på hormonvärdena eftersom du fick samma % procent som jag och har alla runt 40 år denna procentsats? Jag vet inte vad som är normalt AMH i 30 års åldern, men som jag läst mig till så brukar man svara bättre på stimuleringen och få större antal ägg än vid lägre värden. Att vara lättstimulerad är också en väsentlig faktor vad jag förstått.       
    Tack! Jag fick 20-25 % baserat på min ålder och mina värden. En 40-41-åring brukar normalt få 15-25 % chans att lyckas. En 42-43 åring ca 5-15 %. OBS, detta är vad jag tror i alla fall efter att ha varit insatt i IVF-karusellen en tid (är ju inte expert)! I realiteten lyckades jag bli gravid ca varannan gång, dvs uppemot 45-50 % så det kanske var en lite "snål" bedömning att bara ge mig 20-25 %. Men äggen är ju av sämre kvalitet när man passerat 40 oavsett hur bra värden man har så även om jag blev gravid varannan gång så fick jag genomlida 2 MA (uteblivna missfall). Sen är allt ett lotteri. Har man tur lyckas man första gången eller som i mitt fall när det tog 7 försök! Normalt AMH i tidiga 30-årsåldern är ca 2,5-3,0. Sen börjar det sjunka lite varje år. Efter 38-40 sjunker det jättesnabbt. Antar att det även drabbade mig då jag fick färre ägg sista behandlingen. Tog ju aldrig om AMH så jag lär aldrig få veta hur mycket det sjunkit på 1,5 år.

Med ditt AMH-värde har du en bra chans att bli gravid men eftersom det är lite som ett lotteri kanske det inte lyckas första gången.

Men sen finns det de som fått många ägg trots lågt AMH och tvärtom. Tror inte man ska lita alltför mycket på AMH utan låta behandlingen utvisa hur man reagerar på hormonstimuleringen. Det är också viktigare att räkna hur många äggblåsor man har i varje äggstock före stimulering. Det ger bra indikationer på hur många ägg man kan få ut.
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-14 11:31:22 följande:
    Och hur många äggblåsor före stimulering är "normalt" före stimulering för en person som är 40 år, 30 år etc.?

Läkarna, /både min vanliga gynekolog och han på Huddinge), sa att det mest positiva i alltihop var att jag faktiskt blivit gravid 2 ggr på naturlig väg, varav 1 gång under 2011 med min sambo. Blev gravid efter att ha försökt i 4 månader. Han på Huddinge trodde däremot inte att det berodde på missfallet / skrapningen att jag nu inte har lyckats bli gravid efter missfallet.

AMH - värdet kan också variera från månad-till-månad beroende på cykeldag samt om man äter Pergotime och andra mediciner. Ägglossning har jag då jag igår fick ett progesteronvärde på 45, vilket är ett bra värde, så troligen är det inte det som är problemet heller.  

Finns många uppgifter på det. Vid 30 är 15-30 ett normalt antal. Vid 40 kanske 5-10.

Det är ju bra att du blivit gravid på naturlig väg. Vi har väldigt svårt att bli gravida pga manlig faktor så det var huvudorsaken att vi gick vidare med IVF:

AMH-värdet kan variera lite men det är oftast ganska små variationer. FSH ska man däremot mäta dag 2-3 för att få ett riktigt värde.
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-14 15:04:20 följande:
    Dvs. 5 - 10 st ägg på båda äggstockarna totalt bör man kunna se - ostimulerad utan behandling - i de första cykeldagarna om jag förstått dig rätt.
    På äggstockarna totalt! Ja, i början av cykeln ska man helst göra äggblåseräkning.
  • Inanna Li
    En liten en skrev 2012-03-14 16:49:57 följande:
    Inanna, gick förbi den där butiken på Vallgatan idag, vet du vad den heter? Helt otroligt Leelou!!! Du måste bara gå dit!
    Wow! Fantastiskt! Känns ju som ett tecken från ovan Kyss
  • Inanna Li
    En liten en skrev 2012-03-14 17:00:54 följande:
    Haha, du är underbar! Vet du min favorit butik i Brasilien heter Leeloo, men det tror jag vi pratat om redan, du gillar ju den filmen Fifth Element, fasen va cool hon är Lee Loo..Cool
    Yes, hon är cool! Li och Lo Skrattande! Vet ju fortfarande inte vem det är som bor i min mage! Hoppas på Li Kyss!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2012-03-15 06:23:01 följande:
    Idag är plusset borta. Lyckan blev kortvarig.
    Nej! Kram till dig {#emotions_dlg.flower}
  • Inanna Li
    Victoria - Har flyttat dig och fixat till mig själv!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg)  inför nästa försök
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, planerad IVF-start på CFC i början på mars.
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- väntar på FET
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket troligen i april, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 1 IVF försökmens RD 14.
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3 i mars 2012

***SÄNGHALMSLIGAN***

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) Sprutstart 12/3

***ÄP/ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12 
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012 

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?