• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-09-09 09:07:47 följande:
    Tårarna rinner och det är bara helt fantastiskt. Tjejer vad skulle jag göra utan er.
    Tack för ert fantastiska stöd Hjärta. Nu får jag och mannen bara njuta idag och ta en dag i taget och se hur det går.
    Kram på er {#emotions_dlg.flower} 
    Nu började jag gråta av lycka för er skull!
    Största GRATTISET! {#emotions_dlg.flower} 
  • Sunseed

Appropå TCM (kinesisk akupunktur) så har jag lite info då jag läser 3 terminer, men för djur. Jag har hållit det lite hemligt, för även om man vill frälsa världen så försöker jag hålla mig lite offside. Jag har själv gått hos en TCM-are under våren och känt massor med positiva saker med både kropp och humör. Tyvärr är det dyrt som attans, men det får det vara värt.  Kineserna går ju in för att stärka hela kroppen på ett helt annat sätt än vad akupunkturen går ut på inom vår vård. På sjukhus i Kina kan patienter få akupunktur på ronden. Bara det tycker jag är fantastiskt häftigt. Där blandar dom traditionell vetenskap med sin egen gamla kunskap. Jag skriver hela tiden TCM:are eftersom det är en ofantlig skillnad på flera års utbildning och västerlandets 3 veckor. I Sverige får sjukvården mer "recept" och sätter nålar lokalt och på samma ställen varje gång. Men bara ATT något har kommit här är ett steg på vägen.

TCM-Akupunktörer behandlar inte gravida (även om det säkert finns undantag bakom kulisserna). Om inte jag minns fel regleras det av en lag (Patientsäkerhetslagen). Sedan kan man ju diskutera om man är gravid när man ruvar. Man har ju inte plussat, så åtminstone jag hade sagt som det är till min akupunktör men också poängterat att det inte kan vara olagligt eftersom det ännu inte syns på test. Skrattande

Man kan däremot få västerländsk akupunktur inom vården (det har min svägerska fått, men då lite lokalt mot smärta eller inför förlossning för utdrivning t ex).

Det finns ca 4 punkter som är kontraindicerade vid graviditet (utdrivande punkter), några sitter bilateralt så det blir alltså fler än 4 då det kan vara en punkt på varje ben. Så länge man undviker dom så är det inget farligt. Men det kräver att man verkligen är utbildad för att veta det. En av punkterna sitter lokalt på axeln t ex, och hur många får inte massage och akupressur på axlarna? Så ska man gå hos någon gäller det att dom vet vad dom gör. 

Själv tänker jag sticka mig själv om jag någon dag blir gravid. Jag tänker dessutom ta med mig egna nålar till förlossningen och tala om för dom vart jag vill ha dom. Skrattande

• Sunseed
    Victoria71 skrev 2011-09-09 15:57:36 följande:
    Hej, hjälp mig snälla med en sak:
    Jag hämtade ut mina Gonal-sprutor förra veckan och har haft dem i sovrummet sen dess (ca 22 grader). När jag började med första sprutan igår (det gick bra!) ser jag att de ska förvaras i kylskåp! Jag skyndade mig att lägga in dem i kylskåpet (förutom den spruta jag håller på med), men nu är jag orolig över att jag kanske inte skulle ha gjort det. Spelar det någon roll? 
    Skynda svara snabba snälla
    Hittade det här på FASS så det är nog lugnt:

Förvaras i kylskåp (2 °C-8 °C). Får ej frysas.
    Produkten kan inom hållbarhetstiden förvaras vid högst 25 °C i upp till 3 månader utan att förvaras i kylskåp igen och måste kastas om den inte har använts efter 3 månader.

• Sunseed
    Victoria71 skrev 2011-09-09 16:36:21 följande:
    Tack för hjälpen med Gonal-stressen!

Vädret i Västra Götaland stinker, jojjo!
    Jag bodde där i nästan 20 år men gav upp sista året då det regnade konstant... Då fick jag hemlängtan till Dalaskogarna igen. När det regnar mycket här så regnar det i två dagar ungefär... Allt har sina för och nackdelar, men inget slår kusten i Bohuslän! Dit åker jag varje sommar! Men jag trivs här uppe ganska bra resten av året. 
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-09-09 17:28:49 följande:
    Sunseed: det finns väl en utdrivningspunkt mellan tummen & pekfingret också om jag inte minns fel..?
    Japp! Li4 (Large Intestine 4)! Den får man ofta inom vården om man har ont i huvudet. Huvudpunkt för alla problem i huvudtrakten och väldigt stark smärtpunkt. Sätts alltid på folk med nack/huvudsmärtor om man går inom svenska vården.
  • Sunseed

PS. Jäkligt bra att akupressura om man har ont i huvudet men inte bra om man är gravid!

• Sunseed

Alltså.. Vad jag flummar... Det jag menade är att folk ofta känner igen den för att den är ofta använd inom smärtvård hos våra sjukgymnaster. Givetvis använder TCM-are den jättebra punkten också! Jag är ju helsnurrig jag... Sorry...

• Sunseed

Zinfandel:

Dom punkterna som är utdrivande (men också bra för jättemycket annat, men som bör undvikas om man är gravid) är en punkt vid axeln som jag inte har jättekoll på då jag inte har pluggat på den. Skrattande Vi använder den inte så mycket på djur då det finns mer vitala punkter för hundar med bogproblem. Man använder inte lika många punkter på djur som på människa.

Utöver den så är det punkten som är precis mellan tumme och pekfinger, där skelettet möts (som du sa).

Och så finns det en punkt på insidan av smalbenet som är ungefär en handsbredd ovanför alveolen (fotknölen) på insidan av benet. En riktigt bra hormon och kvinnopunkt om man inte är gravid.

Och sista utdrivande punkterna som man undviker hos dräktiga/gravida sitter om man tänker sig strax bakom fotknölen fast denna gång på utsidan av benet, där vi är som smalast och där hälsenan går. Nästan bara skinn. Men på insidan (motsatt sida) sitter en jättebra punkt som just stärker njurens meridian. Glad 

Sorry för Off Topic men det är ju så himla kul! 

• Sunseed
    Maryhe skrev 2011-09-09 18:05:05 följande:
    Kanske lite tidigt att känna nåt men snart har jag haft mina blastocyster i 1½ dygn, dvs dom blir 7 dygn idag. Började molvärka i magen på eftermidagen och "stötar" eller ilningar  ner i slidan. Kan det vara så att de redan försöker att fästa? Eller är det kanske bara resultat av själva transfern igår? Har någon ni känt något i livmodern efter transfern? I går kände jag inget.
    Jag fick också blastocyster i våras (det tog sig inte) men vad jag har förstått kan dom fästa inom 1-2 dygn eftersom dom är så långt utvecklade innan dom sätts in. Kanske är det fästning du känner!
  • Sunseed
    Maryhe skrev 2011-09-09 18:25:48 följande:
    Hm, vågar inte hoppas...
    Jag hoppas åt dig! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?