-
Temperaturshöjning är ju också ett gravsymptom . Tycker att det är lite konstigt att du har så himla lång tid till ordinarie testdag...de flesta andra kliniker har ju färre dagar.Inanna Li skrev 2011-04-07 11:11:19 följande:Tack! Vet inte hur hoppfull jag vågar vara. Jag känner mig på något sätt mer sjuk än gravid. Det känns som om jag har feber samtidigt som magen ömmar. Men inte ens en sjukdom skulle väl kunna hålla mensen borta.
-
Stor kram till dig, Myrslok! Vad tungt att behöva avbryta. Sa läkarnen något om din blödning som höll sig kvar under sprutandet? Lycka till med att "fånga upp" din fina blåsa den här månaden på hemmaförsök!
En fråga: någon som har biverkningar av Apriforce? Jag har ätit i 3 dagar nu; och ikväll har jag ont i äggstockarna. Jag mår illa också. Är bara på cykeldag 6, så det är för tidigt att känna av ÄL. -
Men åh nej, Inanna! Vad är det jag läser!? Så, så ledsen för din skull OM det är mensen. Jag följer en "blödande graviditet" i en annan tråd just nu, så jag vägrar att släppa tumtaget för dig ännu! Kram.Inanna Li skrev 2011-04-08 10:49:39 följande:Tack igen alla! Nu blöder jag tyvärr mer så jag har nog gett upp hoppet helt. Men det som är konstigt mot förra färskförsöket är att jag då verkligen blödde jättemycket från dag 12. Det var mörkrött blod och stora klumpar (ursäkta detaljerna) och höll på i tio dagar! Nu är det mera rostbrunrött och mycket mindre.
-
På IVF-kliniken i Falun (där min son gjordes) får man Trombyl under ruvningen. Trombylen motsvarar barnalbyl i styrka. Håller tummarna för att dina 5 små älsklingar delar på sig fint!chichisita skrev 2011-04-08 03:15:43 följande:Mitt ÄP i onsdag gick bra. Det fick ut elva ägg vilket ju var en toppenskörd för att vara mig. Idag fick vi veta att bara fem av de elva har befruktats. Jag hade hoppats på ca åtta befruktade så jag är lite besviken. Nu håller jag tummarna för fulla muggar för de ska dela sig. Det är tortyr att behöva vänta till imorgon eftermiddag för att få veta hur det går med äggen.
Är det någon som har erfarenhet av att äta barnalbyl för att öka chanserna att äggen fäster? -
Tack för inputen på Apiforce. Jag har dock bestämt mig för att sluta med dem; höll på att kräkas flera gånger i natt. Och äggstockarna knakar mer än vad de brukar under IVF-behandlingarna. Konstigt; jag har inga problem med att spruta i mig maxdoxer av diverse östrogenpreparat. Men jag tål inte lite bidrottninggelé...? Där ser man hur olika vi reagerar på hormoner.
-
Jag har fått 2 embryon tillbaka 10 gånger. Därav 2 st av bästa kvalitet vid min senaste behandling på CvL. Men alla IVF-läkare som jag har mött resonerar likadant; är man inte redo för tvillingar så ska man inte sätta tillbaka 2. För huxflux kanske båda fäster. Man vet aldrig i IVF-slumpens värld.underverket 06 skrev 2011-04-07 22:02:25 följande:
Vilka har fått 2 ägg tillbaka o hade ni lätt att få 2 tillbaka? På CvL är de ganska restriktiva med att sätta tillbaka 2 o gör det bara om man är runt 40 o det ena ägget inte är av toppkvalitet o de bedömmer chanserns som små att båda ska fästa. Skulle jag få många befruktade ägg o chansen att få sätta tillbaka 2 ägg skulle jag nog vilja det, men samtidigt vill jag ju helst inte få tvillingar. Vet inte hur jag skulle orka med tvillingar + min son? Ibland kan jag tänka att "hur sjutton ska man orka med 2 barn när jag knappt orkar med ett barn", så tvillingar skulle ju vara tufft, men risken är ju inte så stor att båda fastnar. Fast det skulle vara ganska kul o tufft med tvillingar.
-
På tal om slump, så här skrev Leif Bungum (IVF-läkare) i Sydsvenskadagbladet angående att göra många IVF-försök:
"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."
-
Jag håller med dig, Zinfandel. Det är verkligen frustrerande med läkare som bara hänvisar till slumpen / otur. Det har jag ju själv fått utstå under alla mina försök. Samtidigt tänker jag att slumpen hade ett visst "finger med i spelet" när jag själv lyckades med konststycket att bli gravid. Det fanns ingenting som vi gjorde annorlunda just den behandlingen. Men som jag och du har "pratat" om tidigare så kommer säkert det "oförklarliga" kunna förklaras genom forskning om några år. Men det som kanske är "tröstande" i citatet är att det är inte kört om det tar några försök, det kan gå ändå.Zinfandel skrev 2011-04-08 15:02:59 följande:Tyvärr tycker jag att det är något som svenska läkare skyddar sig med, så slipper de ta något ansvar. Det är inte bara en slump, om man frågar andra medicinskt kunniga som inte har någon vinning i det eller utländska fertilitetsexperter......
-
Vet du om det är någon klinik i Sverige som gör det?Zinfandel skrev 2011-04-09 10:16:18 följande:...och en del kliniker inleder med att ge en D-vitamininjektion innan IVF-behandling påbörjas........
-
Mycket intressant!kasa01 skrev 2011-04-09 10:12:02 följande:Såg detta o var tvungen att hoppa in... vilken linik går du på? KI Huddinge håller faktiskt på i detta nu med en studie om D-vitamn, jag ingick själv i den hösten 2009. Alltså verkar det vara något man faktiskt tar på allvar. Glömmer alltid att fråga om när de väntas få någon slags statistik på studien, ska försöka komma ihåg vid nästa besök.