IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
![](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Stor kram till dig, Myrslok! Vad tungt att behöva avbryta. Sa läkarnen något om din blödning som höll sig kvar under sprutandet? Lycka till med att "fånga upp" din fina blåsa den här månaden på hemmaförsök!
En fråga: någon som har biverkningar av Apriforce? Jag har ätit i 3 dagar nu; och ikväll har jag ont i äggstockarna. Jag mår illa också. Är bara på cykeldag 6, så det är för tidigt att känna av ÄL.
Tack för inputen på Apiforce. Jag har dock bestämt mig för att sluta med dem; höll på att kräkas flera gånger i natt. Och äggstockarna knakar mer än vad de brukar under IVF-behandlingarna. Konstigt; jag har inga problem med att spruta i mig maxdoxer av diverse östrogenpreparat. Men jag tål inte lite bidrottninggelé...? Där ser man hur olika vi reagerar på hormoner.
Vilka har fått 2 ägg tillbaka o hade ni lätt att få 2 tillbaka? På CvL är de ganska restriktiva med att sätta tillbaka 2 o gör det bara om man är runt 40 o det ena ägget inte är av toppkvalitet o de bedömmer chanserns som små att båda ska fästa. Skulle jag få många befruktade ägg o chansen att få sätta tillbaka 2 ägg skulle jag nog vilja det, men samtidigt vill jag ju helst inte få tvillingar. Vet inte hur jag skulle orka med tvillingar + min son? Ibland kan jag tänka att "hur sjutton ska man orka med 2 barn när jag knappt orkar med ett barn", så tvillingar skulle ju vara tufft, men risken är ju inte så stor att båda fastnar. Fast det skulle vara ganska kul o tufft med tvillingar.
På tal om slump, så här skrev Leif Bungum (IVF-läkare) i Sydsvenskadagbladet angående att göra många IVF-försök:
"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."