• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snälla håll tummarna för två bra utvecklade embryon idag som jag får tillbaka o ett till frysen. Det skulle ju vara maxpott på mina 3 befruktade från igår. Åker på ET nu. Tyvärr ensam, men maken hade ett viktigt möte på jobbet. Hade jag insisterat hade han bokat om det, men jag tyckte det funkade att åka själv.

• underverket 06

Fått 2 toppen 4- celliga ägg insatta idag, rankade 10 av 10 poäng på CvL:s skala. Så nu håller vi tummarna.

Frågade läkaren idag vad det beror på att bara 3 av 10 ägg blev befruktade o han menade att det beror till stor del på spermierna. Denna gång var de sådär. Vi gör microinjektion på alla. Han pratade något om att skalet går sönder om spermierna är för dåliga. En sjuksköterska på CvL sade igår att det bara beror på äggen att de inte blir befruktade, att de är hårda eller dåliga. Hon pratade inte om några spermier utan sade att det bara beror på äggens kvalitet: Någon som vet hur det ligger till? När de gör microinjektion tar de väl en bra spermie att befrukta ägget med. Eller kan de inte se om den är bra annat än att den lever o har svans o så? Min sambos spermier går väl under lite nedsatta men fullt tillräckligt vad jag förstår. Men det varierar väldigt från gång till gång. Sämst 0,64 milj till bäst 3.80 milj o det verkar ju vara en stor skillnad o jag frågar mig hur det kan se ut så?

Vi4: Grattis till bra skörd.

Slemtorsk: Håller tummarna!

Victoria: Tråkigt! Känner precis som du. Fick ju heller ingen topputdelning på mina 10 mogna ägg. Fast jag fick ju 2 topp ägg insatta, så borde väl vara nöjd med det. Har du fått någon förklaring till att det inte blev fler befruktade för er?

• underverket 06

Vi 4: Lycka till idag. Lustigt att vi nästan var på CvL samtidigt i onsdags. Du med ÄP o jag med ET. Vilken läkare hade du? Hade Holte på ÄP o Oddvar på ET. Oddvar är min favorit o var den som skötte återinföringen den gånge sonen blev till, så jag ser det som ett bra tecken.

Ni andra, har ni alltid fått reda på era % chanser till graviditet varje IVF? Eller har ni bara fått se det i era journaler? Bad om mina journaler denna gång. Har inte haft tanke på det tidigare. Blir lite sur när jag ser att en gång fick vi ett 2 celligt tillbaka o 0-5 % till graviditet. Tycker de kunde frågat oss om vi velat skippa ET då. För går det inte till ET får man pengar tillbaka. Fast antar att det bara gäller om det inte finna något befruktat ägg alls. Fick också läsa att den gången sonen blev till hade vi 15-20% chans till graviditet o det är ju inte jättebra odds, men vi lyckads. Så man får väl betrakta honom som ett under i många bemärkelser. Förra IVF hade vi hela 25-35% chans till graviditet, men inte blev det något för det. Men jag tror att det faktum att man fått ett barn genom IVF höjer oddsen ganska när de räknar ihop alla variabler för att få fram ett procenttal. Sedan sänker väl åldern en del, men har man bra befruktade ägg höjer det väl. Men ändå lustigt att vid 37 fick vi oddsen 15-20% o lyckades få ett barn o vid 41 fick vi oddsen 25-35% så blev det inget. Men det är klart man ska ha lite tur för att lyckas antar jag.

Ni som lyckas bli gravida, även ni som sedan fått missfall vilka procentchanser för graviditet fick ni?  

• underverket 06

Ang att visa upp sitt barn på kliniken. Tycker det är svårt, man vill ju så gärna visa upp sitt barn samtidigt som man inte vill såra någon som försöker. Vi valde dock att åka dit o visa vår son när han var 9- 10 veckor. Fick ett formular hemskickat där man skulle fylla i hur IVF gravidietet gått o då tyckte vi att vi lika gärna kunde lämna den som skicka. Vi valde att åka på em då det nog är färre människor där. Personalen verkade glada över att vi kom dit o visade upp sonen iallafall. Såg knappt några människor i väntrummet så det var ju skönt. Sedan var sonen med på ett ET, men det var på en sön o det var lite folk där då också.

• underverket 06

Jag har testat positivt på ruvardag 10, helt otroligt. Jag är GRAVID, vid en ålder av nästan 42. Fattar det inte. Det är ju en lång väg kvar, men just nu är jag så glad. Testade positivt på ruvardag 10 med sonen också, så antar att det inte är för tidigt. ÄL sprutan har väl gått ur kroppen nu. Har tagit en tredjedels albyl minor denna gång + att jag gått på akupunktur sedan nov, dock sporadiskt under jan o feb, men annars 1- 2 ggr i veckan. Det är det jag gjort annorlunda mot min andra misslyckade ruvningar. Men har ju fått ett barn genom IVF, så vi vet ju att vi kan lyckas. Sedan kan det ju ha tillkommit faktorer som gör det svårare såklart, men nu har det lyckats för oss.

En fråga, ska jag fortsätta med albyl minor ett tag. Gör ju detta på eget bevåg då CvL inte tror på trombyl.

Vi 4: Mina bröst slutade typ ömma igår så jag trodde det var kört. Jag märkte dock att min urin luktade starkt+ att ja var vädligt känslig för lukter o det brukar väl vara ett tecken på graviditet, men jag trodde också de var kört när brösten slutade ömma.

• underverket 06

Vi 4. Håller tummarna för dig!
    Det är ju jättesvår att gå på symtom. Man kan ju vara gravid utan symtom o inte gravid trots en massa symtom.

• underverket 06

Victoria: Jo då, det funkar. Är jättenervös, men tar en dag i taget. Har min officiella testdag på fre borde det vara. Ringer nog kliniken på tors o berättar. De vill ju inte att man testar för tidigt. Tar väl ett till test imorgon eller så. Är livrädd för att ta ett till test som inte visar något.

Jag tror embrylogerna har en stor del vid ISIC eller hur det stavas. De ska ju med en pincett föra in spermien i ägget o det är ett jätte pillerjobb som det tar ett år att behärska. Två ggr har de förstör 2 ägg för mig. Men när jag pratade med läkaren denna IVF sade han att det beror på dåliga ägg o spermier om de inte blir berruktade, men en annan läkare sade att embryologerna kan förstöra äggen om det misslyckas.  

• underverket 06

Boe: Ett stort grattis! 

Fick lite brunaktiga flytningar idag o det känns ju väldigt oroande. Hade inga sådana när jag väntade sonen vad jag kommer ihåg. Haft ett missfall som började med brunaktiga flytningar, så känns ju inte bra. Samtidigt så vet ja att man kan få småblödningar av crionet. Sedan kan man ju få ofarliga blödningar under graviditeten också, så än är det väl inte kört. Är väl bara att avvakta o se.

Någon som haft brunaktiga blödningar o det ändå gått bra för?     

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?