• Mamma gås

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Har inte haft så mkt kontakt med Falun, har träffat hemortsläkare istället. Den kontakt jag haft var igår när jag bad om att få faktura på behandlingen redan nu, för maken kommer få bonus utbetald på feb-lönen så då kan vi tjäna en hacka på att få den dragen på den lönen eftersom vi kör med bruttolöneavdrag.
    Jag känner däremot att jag samlar kraft och information så att jag kan få igenom en kortison och fragmin behandling Glad 

Vilken ruvardag är du på nu? När har du TD? Jag håller tummarna för att det borrat in sig ordentligt och att det gror för fullt Skrattande
    Förstår att du väntar med hemresa tills vädret är lite mer körvänligt! Hör av dig lite innan så skickar jag över pengar så du kan handla lite Inofolic om det är ok?

Ta hand om dig!

• Mamma gås
    Tuvalina skrev 2012-02-07 21:18:49 följande:
    Zin: Jag tycker alla här inne är riktiga kämpare och du har inte sagt något naivt alls. Håller du på med hemsidan nu? Är det den du börjat skriva på? Jag kan inte så mycket om örtmedicin men det är klart... om jag tänker efter så har kinesiologen hjälpt mig en hel del...

Mamma Gås: Vad är skillnaden på kontakten med CvL och Falun menade du? Jag har också varit i kontakt med CvL, de glömde ju bort oss... Därför kontaktade vi Falun istället. Jag tycker det går bra att ringa Falun. Det går att läsa in ett medd dagen innan på kvällen så ringer de oftast tillbaka tidigt nästa morgon. Det har fungerat bra hittills och alla sköterskor är mycket bra. Urban som är en av läkarna där har jag haft problem med då han var plump i kontakten och hade mycket låg kompetens i bemötande. Det är han som ska göra äggplocket.

Mindfulnessbaserad psykoterapi - är det som hjälpt mig komma tillbaka till livet!

Jag har mycket jag vill skriva men är supertrött efter mycket händelserik dag. Först i Falun och sen hela e.m. på Gävle sjukhus med min sjuka pappa.

Inanna, tänker på dig imorgon.

Till er alla, ni har så mycket att ge och är oerhört kompetenta!
    Lustigt, vi kontaktade oxå Falun och CvL, men fick aldrig kontakt med Falun varken på tel el mejl så därför valde vi CvL till att börja med. Nu har vi däremot bestämt (av olika anledningar) att testa Falun. Varför jag undrar är för att det dröjde ett bra tag (jmf med CvL) innan de ringde upp igen, men den kontakten var inga problem. Än så länge begärde jag bara att få fakturan så vi kan betala den i feb (maken får bonus på jobbet så då tjänar vi rejält på att ta bruttolöneavdraget på den månaden). 
    Ja, plumpa/osmidiga läkare är inte det man helst vill möta i denna process, det är känslosvallande ändå med allt som händer. Jag har upplevt att en av läkarna på CvL varit plump och osmidig i sitt bemötande - vilket resulterade i en hemresa där tårarna rann endast pga hans bemötande.

Men det är skönt att veta att det kanske var en tillfällighet att det tog lite tid innan de ringde upp, ett vänligt bemötande är a och o Glad Håller tummarna att ditt plock kommer gå toppenbra och att de befruktas fint Solig

Skickar kramar till dig Hjärta

Zin - Jag hjälper gärna till om det inte är superpanik inom närmsta veckan... Fr o m idag fram till nästa fre 20.15 kommer jag vara försjunken i skolböcker, har muntlig tenta i morgon och salstenta nästa fre. Vår kursledare berättade vid första tillfället att; "ja, nu ska ni lära er ett nytt skrivsätt"... (efter 6 terminer.. TACK) "och ja just, förra kursen som hade denna tenta så var det 45% som kuggade"... Mmm, precis vad man vill höra.., sitter i hjärnan det han sa, så nu gäller det att plugga Flört

Kram till er alla å lycka till ni som har plock och insättning, TD osv!!!! Solig

• Mamma gås
    Syskon - Massor med kramar Hjärta

Vi 4 - Tänker att jag svarar med utgångspunkt från hur jag själv tänker - tyvärr kan man ju inte veta vad som är/blir rätt el fel...

1)  Med tanke på att du har diagnosen utmattningsdepression, men även det andra du har.. - Jag skulle nog vänta till typ maj å ta tiden fram till dess till maxad återhämtning. Jag har själv haft utmattningsdepression (fick diagnosen för 12 år sedan och var sjukskriven i många år) och vet innebörden av att det inte är att bara vila lite. Men jag tänker att om du gör en prioritering av dig själv de närmsta månaderna på ett djupare plan. Det är du i första hand i alla lägen. Att verkligen göra de saker som du vet ger dig energi, vila, vila och kanske göra en liten utrensning av gamla hormoner å slaggprodukter, för att därefter göra en stärkande behandling å jag kan absolut rekommendera akupunktur (om du vet nån bra i närheten). Det finns en örttabl som heter Shi quan da bu wan (mkt stärkande för svaga kroppar). Kanske meditera oxå. Jag tänker att det kan vara bra med akupunktur för att kroppen ska kunna få hjälp att hitta rätt balans igen. Nu vet jag inte hur du äter i vanliga fall, el hur jag menar vad :) Min tanke är att hjälpa kroppen att inte behöva arbeta så mkt - alltså minska på kolhydrater och socker (om du äter det nu). Min erfarenhet är att hela jag, min kropp, mitt sinne blir "tyngre" när jag äter kolhydrater och socker. Massage är oxå bra så att det kan frisläppas mkt seretonin. Det handlar ju oxå om att rent biokemiskt få en balans.
    Nu låter det som värsta pekpinne grjejen här, men det är inte min tanke. Jag tänker att jag delar med mig av det som hjälp mig på vägen tillbaka. Något som oxå hjälpt är att strukturera och prioritera rätt (efter min magkänsla med utgångspunkt från mitt bästa - vilket inte är lätt). Fortfarande efter så många år får jag kämpa med att inte falla dit igen, minnet sviktar och skulle jag inte stoppa det i tid hade jag hamnat i samma helvete igen... Var i processen är du? När fick du diagnosen? Varför jag undrar var i processen du är beror på att beroende på var man är kan man ta åt sig information på olika sätt. Är det i början upplevde jag att det var jobbigare, det dröjde måååånga år innan jag verkligen förstod hur dålig jag hade varit - självmordstankar trodde jag alla hade.. Jag gick på samtalsbeh varje vecka i 2½ år - kunde inte ens ta till mig hur illa det var även fast två professionella står å säger rakt till mig att fortsätter du finns det stor risk att kroppen slås ut och du blir förlamad... Mmm, hjärnan fattar inte allt i bland ;))

Haha.. hur som helst tänker jag att - vänta! Även om du känner att tiden springer iväg kan det innebära att du tjänar på att vänta :)

2) Jag har oxå kört både korta å långa men antalet ägg har varit ungefär liknande. MEN äggkvaliten var mkt bättre på korta metoden. Dessutom tänker jag att eftersom din kropp redan nu är utmattad kanske det kan vara bra att köra korta så att du sparar lite på krafterna. Det innebär ju iaf att du slipper nedregleringen vilket jag upplevt som ett helvete! Har blivit sååå dålig!

3) Du kanske kan lägga upp det med att du tänkt på att köra den "snällaste" metoden för kroppen då du reagerat kraftigt på långa metoden...?

4) Här tänker jag att du ska gå på din magkänsla - sätt upp för och nackdelar med att vara kvar kontra med att byta klinik. Om du verkligen känner efter vad känslan säger kanske du hittar svaret :) (Vi ska byta nu efter 3 färskförsök och ett FET på CvL. Vi har bytt till Falun - mest på tanken att alla kvinnor är vi olika (som vi vet.. ) och alla kliniker kör sin egen stil, CvL är helt emot ex kortison osv därför känner jag att jag iaf vill prova om det är det som kanske behövs för att få fostret att fastna å hålla sig kvar längre än v. 16..) Jag tänker att eftersom jag haft tanken så måste jag gå på den, jag kommer inte kunna släppa det annars - Tanken att ha fortsatt på CvL och om det ev inte tagit sig där att ett ältande kommer att starta i min hjärna - tänk om - tänk om det tagit sig om vi bytt klinik.. Ja, alla är vi olika men jag är sån att jag har en väldigt stark magkänsla (som ofta är rätt) :) så jag känner att jag måste lita på den och inte bli en ältare efteråt ;)) 

5) Hmm, vad du kan tänka på inför besöket..? Kanske att vara förberedd på vad det är du vill få ut av besöket och inte ursäkta dig för att du undrar och vill ha vissa saker på ett särskilt sätt. 

Hoppsan va långt det blev - hoppas du orkat läsa dig igenom hela :)) LYCKA TILL!!! Glöm inte bort att det är dig det handlar om! Min akupunktör sa en sak till mig som fick mig att verkligen tänka om... Jag är ganska sliten både fysiskt och psykiskt men tänker att jag kör på idag oxå, jag står ju ändå upp, orkade komma ur sängen idag oxå... Han sa att eftersom jag inte ens har någon reservenergi kvar till mig själv.., hur ska jag då kunna nära ett foster... Mmm, det gav mig en tankeställare, det handlar inte bara om mig, jag (min kropp) ska verkligen ha orken och energin att ta hand om ett foster som ska kunna gro och växa sig starkt.

Du får gärna inboxa mig om du vill fråga mer om hur/vad jag gjort senaste tiden rent konkret i kämpandet att få tillbaka lite energi :))

Kraaaam Hjärta 
  • Mamma gås

Vi 4 - Jag förstår att du verkligen går på sparlåga och att missfallet tog det absolut sista av dina krafter. Gällande återhämtning så kanske du får ta de små och få tillfällena du får, så som du gör med mindfullnessgrupp å så. Psykologhjälp är ju jättebra samtidigt som det är sjukt slitsamt och mentalt uttröttande efter en session, men att tillåta sig att vila efter träffen och kanske se till att inte ha något inbokat efteråt. 
    Varje förändring måste ju ske i små steg, allt händer ju inte över en natt... Men i våra fall här så är ju inte tiden direkt på vår sida.. Plus att du har en sån fruktansvärd sorg att bära på dessutom - många problem som tar energi kan man ju lära sig att hantera och om det "bara" vore för att energin tog slut pga av din disputation vore det nog ett annat utgångsläge. Men nu har du en sorg och förlust av ditt älskade barn med dig som river och sliter av din energi så du hinner ju liksom aldrig att bygga upp så du har reservenergi att ta av för du har gått igenom så mkt annat oxå som tar av dina krafter. Åååå, jag önskar jag bara kunde skicka över styrka och energi så att du kommer över tröskeln till att börja orka ta emot nya saker. För när man är så slut som jag uppfattar att du är, så upplevde jag att det var som ett stopp - kan inte ta in - kan inte förmå mig till att göra vissa saker hur mkt jag än visste att jag behövde.

Kolla med din akupunktör om han/hon tycker det kan vara aktuellt med den örten jag skrev förut.

Angående huvudvärken vid sprayandet så hade jag det oxå, fruktansvärda migränattacker å ledvärk. När jag sa det till min läkare så sa han direkt att "de är klart att du ska köra korta metoden, processen är jobbig i sig så då behöver vi göra den värre med sprayningen"..

Gällande de nya frågorna vet jag tyvärr inte nåt om.

HjärtaHjärtaHjärta

• Mamma gås

Grattis Tuvalina till de tre befruktade äggen!! Toppen!! Solig

Massor med styrkekramar till Maryhe och Sunseed Hjärta Å en extra tanke till dig Maryhe nu när ni har det extra jobbigt.. Hjärta

Vi 4 - Va gullig du är som tycker att du spammar tråden Flört Som nån annan sa; Vi finns ju här för varandra i ur å skur!! Hjärta

Finns en bok från ICA bokförlag som heter "Akupressur för hälsa och läkedom" av Sven Algotsson. Boken är ganska lätt att förstå och (enl mig) en grundläggande bok när det gäller akupressur och TCM tankesätt. Sven som skrivit boken, är fd lärare och en mkt duktig sådan (jag var sista kullen som hade honom :) ).
    Hur som helst - en bok jag rekommenderar då det finns allmänna tips att få ett bättre qi-flöde och balans.

Kram till er på  alla Hjärta -dag Solig

• Mamma gås

Här händer det saker... Skönt att din op gick bra Zin!

Skickar kramar till er som behöver! El alla får självklart en bamsekram men en större till er som behöver det!! Flört

Även om jag inte har haft möjlighet att vara aktiv på sista tiden så tänker jag på er varje dag Hjärta

• Mamma gås
    tjorven01 skrev 2012-03-05 15:21:30 följande:
    Sunseed
    Men då får du ett xtra grattis idag oxå
    Självklart ska du glädjas

Mamma Gås
    Allt bra med dig?
    Tackar för kramen och tankarna
    Ha ha jag tar åt mig
    Klart du ska ta åt dig av det!!! Det är lixom meningen Solig

Grattis Sunseed!!! Härligt att du kan känna ett "annorlunda" lugn - det är positivt tänker jag Skrattande

Zin - Missade att de även hittat endo när de var inne å "gröpade i magen".... Vet inte riktigt vad jag ska säga om det.., borde inte det ha upptäckts tidigare?
    Själv mår jag relativt ok just nu, har varit mkt och jag har mått ganska dåligt både psykiskt och fysiskt. Går en omgång på smärtenheten för att hitta nåt som funkar som smärtlindring för min fibro. Sen fick vi reda på att min mamma har en cysta (7x5 cm) i hjärnan (inte konstigt att hon varit såååå dålig i flera år) och nu går vi och väntar på op till i Uppsala för henne. Cystan i sig är ju inte farlig men eftersom den är så stor å trycker på annat där inne i skallen så är den farlig pga av det.
    Längtar på nåt vis tills vi ska köra nästa omgång i maj - hatkärlek kan jag nog känna och det är ju vårt sista försök (har vi sagt iaf). 
  • Mamma gås
    Enya - Jobbigt för dig/er att inte kunna ta det lugnt och njuta av graviditeten, samtidigt som det kanske är tur att du har den lille som sparkar i magen som du säger och att även din pappa har det som en positiv "målbild" i allt det jobbiga han får gå igenom Glad

Tack alla ni som tänker på oss! Jag har känslan och förhoppningen att allt kommer att gå bra och det är det jag får förlita mig på nu. Solig

Sunseed - Läkaren jag går hos har också tagit upp alternativet med citalopram eller liknande men vi bestämde direkt att avvakta eftersom vi har ett IVF försök inplanerat i maj och att det då inte är någon idé att sätta in medicinen nu eftersom jag ändå inte får äta den OM jag blir gravid. Teamet jag går hos på smärtenheten har föreslagit ett 8 veckorsprogram som ev kan vara till nytta för mig, där bl.a TA ingår. Problemet är att jag är mitt inne i studierna just nu och har ingen möjlighet att avbryta dom nu. För att gå denna kurs måste jag vara sjukskriven, det går inte att klämma in det i livet jag lever nu. Har även fått hem en TENS apparat, vilken hjälper/känns bättre just när jag använder den. Men ibland blir jag sämre och ibland kan jag känna en liten förbättring. 

Min läkare säger att oftast är immunförsvaret sämre hos de med fibro och att det är vanligt med tillfällig tempökning vissa dagar. Däremot tänker jag att det ev kan vara bra med kortisonbehandling vid IVF just för att kroppen är så ur balans och att den iom det ofta reagerar hur som helst på vissa saker. Tänker då att hur reagerar den då det kommer in ett embryo...?

Jag har oxå TCM utb. i bagaget och jag försöker oxå få ihop tänket med varandra... Lyckas inte jätte bra jag heller Flört 

Tuvalina - Massor med styrkekramar till dig!! Oavsett hur nära kontakten varit så är det alltid jobbigt när något sådant händer. Kanske t o m mer beroende på varför man inte haft kontakt, frivilligt eller inte. Det kan komma upp mkt tankar och känslor. Hjärta

Finafina - Neeeej, dessa jäkla minus... Massor med styrkekramar till dig oxå!!

Zin - Har inte kommit så långt i boken än, men då ska jag hoppa dit direkt! 
  • Mamma gås
    Sunseed - Ja, TENS:en funkar bäst för mig i ländryggen oxå, nacken har jag bara provat ett fåtal ggr, blir sååååå dålig direkt. Det är även skönt att sätta dom precis ovanför bh-bandet intill skulderbladen. :)
    Det du beskriver låter som om det är jag som skrivit :) Problemet jag upplever är oxå att jag i stort sett aldrig är frisk. Kanske en sväng runt jul och nyår och ev en liten sväng på sommaren om jag har tur att vara ledig mer än en vecka (vilket jag inte har eftersom jag pluggar..).  

tjorven - De pålästa säger att ett AMH värde varierar beroende på var i cykeln man är! Har för mig att det diskuterades här i tråden för inte allt för längesen. Nä, skit i det testsvaret!! Lägg energin på roligare saker! Tankens kraft - den är mäktig! Visualisera sol, vackra stränder där du och din kärlek sitter och håller er bebis i famnen Hjärta Den tanken mår du hundra ggr bättre av Solig

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?