Syskon - Massor med kramar
Vi 4 - Tänker att jag svarar med utgångspunkt från hur jag själv tänker - tyvärr kan man ju inte veta vad som är/blir rätt el fel...
1) Med tanke på att du har diagnosen utmattningsdepression, men även det andra du har.. - Jag skulle nog vänta till typ maj å ta tiden fram till dess till maxad återhämtning. Jag har själv haft utmattningsdepression (fick diagnosen för 12 år sedan och var sjukskriven i många år) och vet innebörden av att det inte är att bara vila lite. Men jag tänker att om du gör en prioritering av dig själv de närmsta månaderna på ett djupare plan. Det är du i första hand i alla lägen. Att verkligen göra de saker som du vet ger dig energi, vila, vila och kanske göra en liten utrensning av gamla hormoner å slaggprodukter, för att därefter göra en stärkande behandling å jag kan absolut rekommendera akupunktur (om du vet nån bra i närheten). Det finns en örttabl som heter Shi quan da bu wan (mkt stärkande för svaga kroppar). Kanske meditera oxå. Jag tänker att det kan vara bra med akupunktur för att kroppen ska kunna få hjälp att hitta rätt balans igen. Nu vet jag inte hur du äter i vanliga fall, el hur jag menar vad :) Min tanke är att hjälpa kroppen att inte behöva arbeta så mkt - alltså minska på kolhydrater och socker (om du äter det nu). Min erfarenhet är att hela jag, min kropp, mitt sinne blir "tyngre" när jag äter kolhydrater och socker. Massage är oxå bra så att det kan frisläppas mkt seretonin. Det handlar ju oxå om att rent biokemiskt få en balans.
Nu låter det som värsta pekpinne grjejen här, men det är inte min tanke. Jag tänker att jag delar med mig av det som hjälp mig på vägen tillbaka. Något som oxå hjälpt är att strukturera och prioritera rätt (efter min magkänsla med utgångspunkt från mitt bästa - vilket inte är lätt). Fortfarande efter så många år får jag kämpa med att inte falla dit igen, minnet sviktar och skulle jag inte stoppa det i tid hade jag hamnat i samma helvete igen... Var i processen är du? När fick du diagnosen? Varför jag undrar var i processen du är beror på att beroende på var man är kan man ta åt sig information på olika sätt. Är det i början upplevde jag att det var jobbigare, det dröjde måååånga år innan jag verkligen förstod hur dålig jag hade varit - självmordstankar trodde jag alla hade.. Jag gick på samtalsbeh varje vecka i 2½ år - kunde inte ens ta till mig hur illa det var även fast två professionella står å säger rakt till mig att fortsätter du finns det stor risk att kroppen slås ut och du blir förlamad... Mmm, hjärnan fattar inte allt i bland ;))
Haha.. hur som helst tänker jag att - vänta! Även om du känner att tiden springer iväg kan det innebära att du tjänar på att vänta :)
2) Jag har oxå kört både korta å långa men antalet ägg har varit ungefär liknande. MEN äggkvaliten var mkt bättre på korta metoden. Dessutom tänker jag att eftersom din kropp redan nu är utmattad kanske det kan vara bra att köra korta så att du sparar lite på krafterna. Det innebär ju iaf att du slipper nedregleringen vilket jag upplevt som ett helvete! Har blivit sååå dålig!
3) Du kanske kan lägga upp det med att du tänkt på att köra den "snällaste" metoden för kroppen då du reagerat kraftigt på långa metoden...?
4) Här tänker jag att du ska gå på din magkänsla - sätt upp för och nackdelar med att vara kvar kontra med att byta klinik. Om du verkligen känner efter vad känslan säger kanske du hittar svaret :) (Vi ska byta nu efter 3 färskförsök och ett FET på CvL. Vi har bytt till Falun - mest på tanken att alla kvinnor är vi olika (som vi vet.. ) och alla kliniker kör sin egen stil, CvL är helt emot ex kortison osv därför känner jag att jag iaf vill prova om det är det som kanske behövs för att få fostret att fastna å hålla sig kvar längre än v. 16..) Jag tänker att eftersom jag haft tanken så måste jag gå på den, jag kommer inte kunna släppa det annars - Tanken att ha fortsatt på CvL och om det ev inte tagit sig där att ett ältande kommer att starta i min hjärna - tänk om - tänk om det tagit sig om vi bytt klinik.. Ja, alla är vi olika men jag är sån att jag har en väldigt stark magkänsla (som ofta är rätt) :) så jag känner att jag måste lita på den och inte bli en ältare efteråt ;))
5) Hmm, vad du kan tänka på inför besöket..? Kanske att vara förberedd på vad det är du vill få ut av besöket och inte ursäkta dig för att du undrar och vill ha vissa saker på ett särskilt sätt.
Hoppsan va långt det blev - hoppas du orkat läsa dig igenom hela :)) LYCKA TILL!!! Glöm inte bort att det är dig det handlar om! Min akupunktör sa en sak till mig som fick mig att verkligen tänka om... Jag är ganska sliten både fysiskt och psykiskt men tänker att jag kör på idag oxå, jag står ju ändå upp, orkade komma ur sängen idag oxå... Han sa att eftersom jag inte ens har någon reservenergi kvar till mig själv.., hur ska jag då kunna nära ett foster... Mmm, det gav mig en tankeställare, det handlar inte bara om mig, jag (min kropp) ska verkligen ha orken och energin att ta hand om ett foster som ska kunna gro och växa sig starkt.
Du får gärna inboxa mig om du vill fråga mer om hur/vad jag gjort senaste tiden rent konkret i kämpandet att få tillbaka lite energi :))
Kraaaam