• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skruttefia skrev 2010-11-18 11:57:33 följande:

Men han ställer inte frågor var och varannan månad huruvida du är på smällen, hoppas jag? För det gjorde min chef (en hon) så fort jag kom tillbaks till jobbet efter första barnet...
    Men jösses vad jobbigt, jag skulle svara att hon fick sluta med sina fråger, om jag skulle bli det då skulle hon bli den första som får veta det.

Som tur är så vet min chef inget om mina görabarnproblem, han är nog väldig lugn och trygg med att jag har två nästan vuxna barn. Hoppas så in h-e att jag blir gravid snart och släpper en "bomb" på honom.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2010-11-19 08:06:56 följande:
    2 embryon klarade upptiningen igår och är nu på plats Glad nu börjar den långa väntan.....
    Gratulerar, hoppas dem trivs hos dig!
  • turlid70
    Skruttefia skrev 2010-11-18 23:11:54 följande:
    Hmm, när jag läser vad jag precis har skrivit så är det faktiskt helt absurt. Fast, det är bättre än att vara arbetslös vilket jag var ett bra tag innan jag fick bankjobbet - det brukar jag tänka på, vilket ändå gör tillvaron lite bättre
    Ja, jobbet kan vara ett elende, men du har rätt, alternativet är värre!

Just nu jobbar med utveckling av testsystem på ett medicintekniskt företag och gillar komplexiteten i mitt jobb, men belastningen är enorm. Allt jag gör måste dokumenteras, det går inte göra det senare, jag kan inte frisläppa systemet om inte alla dokument är på plats. Har skrivit typ 30-40 st dokument på mitt system under förra året, vissa har tagit någon dag att skriva, andra flera veckor och det är bara för att dokumentera själva konstruktionen, som är båbe mekanik, elekrtonik och programering. Jag brukar säga till mina chefer att det tar minns 30 veckor (=30 dokument) bara för att dokumentera systemet, att konstruera tar det bubbelt så lång tid, men eftersom det är inte mina chefer som gör jobbet (och har aldrig gjord det) så skiter dem i vad jag säger.

Annars är jag en ingenjör från KTH, har läst elektronik i grunden och mekatronik som inriktning och det gjorde jag efter jag skaffat 2 barn och ett kraschat äktenskap med barnens pappa.
  • turlid70
    pp08 skrev 2010-11-19 09:18:59 följande:
    Grattis Turlid, håller tummarna
    Tack! Vad håller du tummarna för? Drömmer
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-11-19 09:49:00 följande:
    Jag är oerhört irriterad på en 60-årig kvinna på mitt jobb som på något sätt "råkat" få höra att jag planerar barn. Jag börjar ångra att jag pratat med några utvalda "förtrogna"på jobbet om min barnlängtan. Denna nämnda kvinna hävde ur sig att hon är oerhört chockad när hon fick höra att nån så gammal som jag planerar barn. Samma kvinna undrade för ca ett år sen när jag skulle ha barn då hon fått för sig att jag var runt 30 men nu när hon vet hur gammal jag är så tycker hon annorlunda. Hon frågade mig i förrgår "hur det går" och då svarade jag att det är inget på gång just nu. Då säger hon "strunta i det, det är lika bra att du ger upp". Hon vet ju inget om mig överhuvudtaget och jag har ingen lust att dra min IVF-historia för henne. Jag har ju bara gjort två insättningar och vi har svårt att bli gravida naturligt pga manlig faktor. Alla kvinnor är olika. Bara för att man passerat 40 behöver man inte vara infertil. Min mamma gick in i klimakteriet vid 56. Jag är så trött på människor med missuppfattade åsikter. En del verkar även tro att bara för att man gör IVF ska man lyckas på en gång som om det skulle vara en mirakelmetod som är helt ofelbar.
    Jobbigt sånt här. Kan inte du prata med henne och be henne snällt att inte lägga sig i dina angelägenheter, förklara att det är påfrestande som det är utan allas åsikter.

Jag har inte berättat till någon överhuvudtaget på jobbet. Jag berättade om missfallet till 2 personer och nämnde då till en av dessa om IVF, men den personer verkar ha glömt det, så jag tar inte upp det igen.
  • turlid70

Jo, jag vet, man vill ju själv berätta till andra om något sensationellt, framför allt när IVF läkare fick Nobelpriset hade jag jättesvårt att hålla käft. Oftast får man tyvärr inte det stöd man behöver när man öppnar sig, folk känner liksom skadeglädje att någon har fler problem än dem själva. Frustrerande också att folk kommenterar dumma saker dessutom istället för att visa medkänsla.

Hoppas att du står ut! Kram.

• turlid70
    Skruttefia skrev 2010-11-19 14:32:05 följande:
    Sabb rapport från mitt VUL idag:

Det var tre stora + ett gäng mindre på hö äggstock. Hon hittade inte vä äggstock och kommenterade det hela med att "antingen har den gömt sig eller så har den inte svarat alls på behandlingen - vi lär veta vilket på tisdagens ÄP, hö ser tillräckligt bra ut för att vi ska köra vidare"

SÅ, jag är väl nöjd och räknar med att några av äggblåsorna som ligger efter hinner ikapp...

Grattis till ruvning Zinfandel!

Inanna o turlid - intressant att höra era historier. Är tyvärr inte ett dugg förvånad över det ni skriver.

Kram o trevlig helg till alla
    Grattis til fina blåsor, vi hoppas att dina små växer i kapp till lika fina på tisdag. Måste vara skönt att veta att det gick bra så här långt. Håller tummarna för resten :))
  • turlid70

Jag då fortfarande inte fått min mens, jag måste ha haft ÄL senare helt enkelt, men hur senare då undrar jag, jag testade ju inte med äl stickor vidare. Om jag hade ÄL mycket senare så knappast troligt att det fanns några soldater kvar, vi fyllde ju inte på senare senare.

Vet inte vad jag ska göra? Ska på företagsfest om några timmar, det är bara två glas vin man får iofs, men man kan ju köpa själv både före och efter och det vill jag, har en sådan lust att dricka mig full och glömma alla bekymer. Vad ska jag göra, dricka mycket eller lite?

• turlid70

Underverket, det låter underbart med så god respons från läkaren. Önskar er så mycket lycka till. Innan det vila upp er ordentligt och samla krafter. Jag ska också ringa till din klinik och bokar tid hos dem för nästa IVF. Jag vet inte hur är det med kö där, men det är bra att vara ute i god tid.

• turlid70

Behövde inte fundera på hur mycket jag skulle dricka, mensen kom innan jag beställde min första öl igår, men jag drack inte mycket mer än ransonen ändå. Annars var det trevligt på festen, umgicks uteslutande med mina kvinnliga kollegor från andra avdelningar och försökte undvika så gott det gick att sammanstöta med mina närmaste kollegor. Blev dock tillvinkad ett par gånger men lyckades skaka av dem med lite skratt. Kände att min gruppledare var lite besviken att jag bytte lag, men jag orkade verkligen inte stå ut med hans fulla bekännelser. Annars gillar jag umgås med mina manliga kollegor och gillar festa med män/killar, men igår behövde jag verkligen vara ifrån några av dem, sen smet jag hem obemärkt redan vid 11, det räckte för mig.

Min underbara make satt uppe och väntade på att hämta mig från bussen, så tacksam för det, trots att han skulle upp kl 5 och jaga, vildsvin denna gång. Hade så ont och mådde illa pga mensen igår och har ovanligt ont nu också. Börjar räkna ned till FET nu igen, får inte missa ÄL denna månad.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?