• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Här rullar det på med lite blödningar, mer åt det brunaktiga hållet, men lite rött ibland. Vet inte vad jag ska tro. Det har dock inte kommit så mycket på en hel dag, mindre än mens. Känner mig lätt illamående efter 2 våfflor o det brukar jag inte göra o är inte alls sugen på kaffe, som jag brukar vara. Det tolkar jag som bra tecken, men man vet ju aldrig.

• underverket 06

Slemtorsk: Vad roligt! Stor grattis att ni såg ett litet hjärta.

Själv tror jag att ett missfall är på gång. Från har varit mest brunaktiga småblödningar så har det övergått till rikliga röda blödningar som en mens, så det känns rätt kört. Visst kan en stor blödning komma någonannanstans ifrån. De finns ju de som får störblödningar men sedan finns det en bebis kvar. SÅdan tur lär inte jag ha. VÄntar väl några dar o tar ett nytt gravtest. Det är ju det enda jag kan göra. Känner mig helt tom o väldgit ledsen ,men ska väl inte helt ge upp innan jag tagit ett nytt grav test. Vi kommer inte göra några nya försök. Detta var det sista. (ja vi har en frysis kvar, men den vet man ju inte om den klarar upptining så den har jag inte så stort hopp till). Vi har "bara" gjort 3 fulla IVF o ett Fet vad gäller syskon o fått en del ekonomisk hjälp av mina föräldarar, men varje IVF kostar ju 25000 o det är mycket pengar för oss. Dessutom är min sambo inte villig att göra flera IVF; även om vi hade haft råd. Så  

• underverket 06

Germany. Härligt!

Mamma gås! Håller tummarna idag.

Snorpan02: Vad skrev jag i fredags!  Minns inte. När jag började blöda hade jag nog testat positivt för andra gången typ den dagen jag började blöda o det är ju inte så konstigt, får då finns ju alla horomner kvar. Nu har jag blödit sedan i torsdags ganska ordenligt till o från, så nu är det nog ganska kört tyvärr.

Som sagt, tror det är kört o att det var en jättetidigt missfall, testade ju postivit på ruvardag 10 med digitalt test o sedan på ruvardag 13 o då var det med det testet jag fått från kliniken, där det ska visa 2 streck om man är gravid. Det strecket var lite svagare, så jag tror missfallet var på gång då. Känner mig helt tom. Måste ju ta ett grav test igen för att vara helt säker. har fått tid för vul om en dryg vecka, men det känns ju helt meningslöst om jag får ett neg test. Återkommer när jag vågat ta testet, vilket blir idag eller imorgon o då måste ju alla hormoner vara ur kroppen vid ett neg test tänker jag.

• underverket 06

Syskon nu: Stort lycka till idag. (Min mobil har pajat totalt, så går inte att skicka eller ta emot några mess. Inboxar dig senare idag här på familjeliv istället. Internet har också krånglat, men hoppas det funkar nu).

Måste till jobbet nu, men skriver mer här senare idag  

• underverket 06

Blev missfall! Känner mig jättedeppig just nu. Känns tungt. Testade minus i onsdags, så det är ingen tvekan om det. Mina grav symtom försvann i stort sett när jag började blöda, så missfallet var nog jättetidigt. Testade + på ruvardag 10 o sedan svagt på 13 o sedan minus en vecka senare ungefär.

Syskon nu: Ge inte upp än. Det kan ju trots allt bli 3 toppägg! Förstår dock att det känns lite med 3 ägg vid ÄP när du hade 8 äggblåsor.

Finafina: Tänker på dig. Du verkar ha det jättetungt. Låter som en bra strategi att sjukskriva dig ett tag. Hoppas du hittar någon du kan prata med, någon kurator eller psykolog. 

Tuvalina: Hoppas du också kan ta dig ur utmattningen på något sätt.

Inte är det lätt, denna kamp vi alla är i. Antingen vi kämpar för första barnet, för ett syskon eller för ett nytt barn med ny man o med redan stora barn innan. Det går ju inte att jämföra känslor o sorger, men vi är ju ändå ganska många här inne som har antingen ett eller två små barn eller stora/vuxna barn o vår sorg är ju en annan. Vi kanske aldrig för ett syskon till vårt barn eller barn med vår nya kärlek/ man, men vi kommer ju alltid ha det/de barn vi har sedan tidigare. Jag känner mig jätteledsen just nu o tycker livet är så orättvist. När jag äntligen lyckas bli gravid med ett syskon så blir det missfall på en gång. Men min underbare son finns iallafall. Det känns iallafall som en lite tröst, men det känns väldigt ledsamt att han troligtvis aldrig kommer få ett syskon.

Det pratade om olika preparat. jag har allitd haft menopur. har gjort 5 fulla IVF, 3 med långa metoden o två med korta.  Långa metoden funkade när jag var 38, men vid 40 inte alls. Korta funkade bättre när jag blivit över 40.

IVF 1 långa metoden menopur, 8 ägg men bara 1 befruktat.37 år
    IVF 2 långa metoden menopur, 13ägg , 5 befruktade, 1 till mig, o 2 till frysen.  37 årEn son blev resultatet 

IVF 3 långa metoden menopur, 7 ägg, 1 befruktat. 40 år

VF 4 korta metoden menopur, 13 ägg, 5v befruktade, 2 till mig o 1 till frysen. 40 år

IVF 5 korta metoden menopur, 12 ägg, 3 befruktade, 2 till mig. Testade + men missfall.   41 år  

Vi gjorde vanlig IVF bara vid första, annars ICSI eller delvis ICSI.            

• underverket 06

Barnlängtan11. Visst skrev du att du blev gravid efter IVF? Det var någon annan som skrev att det var lättare att bli gravid 3-4 cykler efter IVF. Har hört att det är lättare att bli gravid dirkekt efter missfall. NÅgon som vet?

• underverket 06

Sunseed: Angående dett att acceptera eller inte. Jag försöker för fullt förlika mig med att jag antagligen bara kommer få ett barn o att vår son aldrig kommer få något syskon. Nu är det ju inte alls samma sak som att förbli barnlös, men det är ändå en sort process detta att förlika sig med att det där andra barnet som jag alltid drömt om aldrig kom. Men som du skriver, livet är inte slut. Får man inget barn kan man som sagt vara en bra förebild för andra barn, kanske man har syskonbarn man får en nära relation till, kanske man kan skaffa fosterbarn. Får man bara ett barn o inget syskon, så får man slösa all sin kärlek o tid på det barnet o va lycklig för det barn man trots allt fått. 

• underverket 06

Jag tror också slumpfaktorn är rätt hög i vår ålder. Rätt cykel o rätt ägg. Efgersom läkarna inte kan se hur ägget ser ut inuti utan mer bedömma ytan, annars borde man ju alltid lyckas med de ägg som får högsta betyg på klinikens skala.

• underverket 06

Vickan12: Vet hur det känns. Eller jag vet inte hur det känns att gå till vul o det finns inget levande barn, men jag vet hur det är att få missfall tidigt Har ingen tröst att ge, annat än att kämpa vidare. Men tyvärr kostar ju vårt kämpande en massa pengar, så det är ju inte bara att kämpa.

Mamma gås: Vad menar du med biokemiskt graviditet. Hur vet man att det är en det? Är det om man testar tidigt på typ ruvardag 10 o får + då o sedan vid TD får minus. Har funderat på detta med biokemisk graviditet. Vid IVF testar man ju gärna tidigt, typ ruvar dag 10 som ju är ca 4 dgar innan man ska ha mens i en vanlig cykel. Man skulle ju aldrig testa 4 dagar innan mens i en vanlig cykel om man inte misstänker något med tex grav symtom, men man testar ju inte 4 dgar innan mens varje månad iallafall. Så är det därför man får biokemisk graviditet vid IVF ibland, för att man testar så tidigt. Varför fick du trombyl om du inte fått det tidigare?

• underverket 06

Syskon nu: Hur är det med dig? Tänker på dig. Hoppasd på att alla blivit befruktade idag. Kan ju tyvärr inte messa dig, då min mobil är paj. Sambon har nyss tagit ut en ny mobil, så nu ska jag få hans avlagda. Vi ska fixa det imorgon. Han måste ladda den nya o det tar väl ett dyng eller så, o sedan får jag hans.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?