• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-04-13 13:41:40 följande:
    Jaha okej, då får det bli på dag 8 då. Jag hade något runt 800 efter 5 sprutdagar, på morgonen på dag 6 alltså. Är det bra värde eller ska jag be om estradioltillskott?

Barnalbyl får man inte ta om man försöker bli gravid står i bipacksedel. Vad ska man tro?
    Under sprutperioden behövs inget tillskott, då står sprutorna (Puregon el dyl) för hela östrogentillskottet. Utan det är under ruvningsperioden som vi diskuterar ett eventuellt extra östrogenbehov. Men hur menar du att det blir på dag 8 istället; har inte CvL bestämt vilken dag du ska göra första kontrollen? 800 på dag 6 låter som ett bra värde; fick du fortsätta att spruta med samma dos efter det? 

Vad gäller barnalbyl så vågar jag inte ge dig något råd. Det är en liten dos av acetylsalicylsyra (blodförtunnande) som eventuellt ger positiva effekter.  
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-04-13 17:33:59 följande:
    Jo, VUL och blodprov på morgonen på dag 8. Tidigare lämnade jag blodprov på dag 6 och första VUL på dag 8 och jag fick fortsätta med samma dos sen. Hur vet man att man bevöver extra östroen under ruvningen?
    Håller med om att det låter lite sent med VUL/E2 på dag 8. Jag hade nog frågat kliniken om att få en koll tidigare. Jag känner inte till CvL upplägg vad gäller VUL/E2, min hemortsläkare har sitt eget upplägg även om han jobbar för klinikerna. Det var läkaren i Falun som resonerade att "det kunde inte skada" med lite extra östrogen efter ET. Förmodligen bidrog  alla mina försök till att han ville prova något nytt. Men jag vet inte.
  • Fjällsippan

Här blir det inget sex under ruvningarna. Jag har varken ork eller lust under hormonstimuleringarna. Och det smittar av sig på sambon, så han backar också. 

Vad gäller alkoholen så tror jag att jag nämnt tidigare att jag faktiskt tog ett glas rödvin kvällen innan ET då sonen blev till. Jag och sambon var så otroligt deppiga över det dåliga behandlingsresultatet och jag sa "äh, jag tar ett glas rött, vi kommer aldrig att lyckas ändå". Men det gick vägen. Tror dock inte det var vinet som gjorde susen, och jag avstår från alkohol om det inte är något speciellt tillfälle. Då kan jag ta ett halvt glas.

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-17 10:24:25 följande:
    Jag har bestämt mig den här gången för att sluta dricka alkohol helt långt innan behandlingsstart. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad men så här i sista minuten vågar jag inte riskera någonting. Kaffet kommer jag också sluta med i god tid innan. Jag är vansinnigt orolig för vad läkaren kommer säga den 28 april men jag kommer absolut insistera på att få göra ett försök till.
    Det är klart att du ska göra fler försök. Hoppas att din läkare är inspirerande och peppande på mötet; om inte så får du slå dövörat till och söka dig någon annanstans. 
  • Fjällsippan

Häromdagen hämtade jag ut Puregon och Orgalutran inför vårt förmodligen sista försök. Det känns en aningen riskabelt att, på eget initiativ, prova korta metoden för första gången. Men efter 8 långa IVF-omgångar så vill jag prova något nytt. Och även om min läkare tror mer på den långa för mig; så instämde han med mig att det kan vara "psykologiskt riktigt" att prova den korta. Vi får se. 

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-04-17 13:14:37 följande:
    Jag tror att du ska köra som du känner. Om det skulle gå helt åt skogen, vilket det inte ska!, så kan du ju alltid köra ett försök till med den långa metoden om du orkar.
    När ska du börja spruta? Jag började spraya för långa metoden i torsdags och brukar spraya ungefär 2-2.5 veckor. Vi kommer ju möjligen att köra ganska samtidigt med sprutandet då.
    Vi får heja på varandra!
    Jag tror att det blir mitt sista försök, för jag kommer att fylla 43 i samband med testdagen. Sedan finns det ju möjlighet att söka sig utomlands; men jag tror inte jag har ork kvar för det. Framförallt har vi inte råd. Sonen kom till på 10:nde ruvningen, och det här är femte syskonförsöket. Men jag håller helt med dig om det du skriver att man blir "van" och "livet rullar på" trots alla försök. Men just nu känner jag mig jättetrött och nästan IVF-utbränd. Kanske en reaktion på att jag mentalt börjar ställa mig in på att det är är vårt sista försök. Men jag piggnar säkert till lagom till sprutstart. Jag har ÄL i dagarna så jag börjar att spruta om en sisådär 14 dagar. Så vi borde nog börja med sprutorna ungefär samtidigt. Kör du, liksom jag, maxdos på Puregon/Gonal?
  • Fjällsippan

Inanna: instämmer med alla fantastiska och insiktsfulla "peptalks" här i tråden! Jag har dock en helt annan fråga: om du ska på möte den 28 hinner du med en IVF i maj då? Hinner du med det långa protokollet innan sommarstängningen? Om inte tycker jag att du ska ligga på kliniken att få en tidigare tid. 

Snösport: lycka till med kollen idag. Åh, vad jag hoppas att den där cystan har försvunnit!!! 

• Fjällsippan

Augustibruden: tack för uppmuntrande inlägg. Häromdagen pratade jag med en kvinna som hade liknande historia, för hennes mamma var det omöjligt att bli gravid när hon var yngre men vips när hon var 39 så lossnade det och hon "hann" till och med att få 3 barn. Kvinnan som berättade var 41 och hade ett barn runt 1 år. Hänger på Zinfandels fråga angående immunförsvaret; gjorde du något åt det?

Underverket: jag har nog gett upp hoppet om att bli förstådd under behandlingarna. Sambon kräver dock ingen uppmärksamhet alls under ruvningarna; utan vi ger varandra extra känslomässigt utrymme under de där jobbiga perioderna. Vi glider helt enkelt isär en aning i väntan på testdag. Inget sex, och inga djuplodande samtal.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?