Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

jag har ju nästan 30 kgs övervikt så mitt mål vara att vara under BMI 30 tills nu.. vilket var ca 7-8 kg i juni.. nu har jag istället gått upp något så jag väger lite över 90 kg igen

Min man är ju ryggmärgsskadad så vårat största problem är att vi inte har samlag för han får inte utlösning då..eller joo vi har det men inte i syfte att avla barn.. han hade fram tills ganska nyligen bara haft en handfull utlösningar i hela sitt liv typ (iaf sen olyckan) och bara två stycken under vår relation... vi har tack vare hjälpmedel från spinalis (ryggmärgs) enheten och hjälp från en sexualrådgivare där fått igång detta men det är maximalt 3 utlösningar /ägglossning och aldrig tre dagar i rad.....

Sen vet vi ju då att hans spermier har nedsatt förmåga eftersom det blir varmt i skrevet när man sitter hela dagarna (rullstol) och läkaren på utredning har redan konstaterat att det som gäller för oss är ICSI, trots det har vi ju försökt med heminseminationer och FAKTISKT så förra månaden hade jag ett positivt resultat några dagar före BIM men det blev inget, barnmorskan trodde det var ett tidigt missfall men jag ser det ändå som att vi lyckats nå något vi inte trodde var möjligt...

Min förra make hade otroligt lågt antal spermier, de han hade var av dålig kvalitet så vår chans att få barn naturlig väg var betydligt mindre än vad chansen med min nuvarande är.....trots hans handikapp, men då kommer ju min ålder in istället... men jag fick ju ändå barn, utan IVF med mitt ex så hoppet är högt.....

jag är orolig för hur jag kommer att reagera.. jag är otroligt känslig för hormoner, kan inte äta minipiller med lägsta hormonhalt ens för jag blir nästan självmordsbenägen då... så oron för vad som händer NU är ju stor. Jag är mitt uppe i studier och har praktik hela nästa termin och allt känns som ett enda stort kaos.... men när är barn någonsin lätt att planera in

• slemtorsk i din bralla
    Celin skrev 2011-09-26 16:09:52 följande:
    hmm... räkna just ut min bmi - den ligger strax över 35 - så har gått upp från 32 bmi då vi var på vårt första besök... jag som skulle gå ner Nåväl, jag frågade om vi skulle vänta med andra försöket och överläkaren sa nej, varför det - du blir ju inte yngre, men vikten påpekade han inget om...
    fasen va gött... har vänner som har fått ortroligt mycket kritik för sin övervikt och då har de legat ungefär där jag är nu.. BMI 32-33...... Min läkare på utredning påpekade EN gång sen sa hon "Huvudsaken är att du är medveten om din vikt och försöker jobba med den"..... som att det ökar chanserna att bli gravid..att jag är "MEDVETEN" om det...

Vi får se hur det känns efter första försöket.. om vi inte lyckas då kanske vi nöjer oss så...är otroligt känslig känner jag och vet inte hur mycket jag orkar med
  • slemtorsk i din bralla
    Celin skrev 2011-09-26 16:17:12 följande:
    När jag fick medicin första ggn för att gå ner i vikt var det från gynekologen som skötte vår utredning... så de kan ibland också hjälpa till ...
    jag har ju haft medicin för viktnedgång förr..Xenical men har efter att talat med min läkare o saken valt bort det.
  • slemtorsk i din bralla
    Celin skrev 2011-09-26 16:33:24 följande:
    Ja, jag har haft reductil (innan det blev förbjudet) och metformin och dem båda i kombination.  Åt metformin före försök med sonen och sluta strax innan (22 kg på fem månader med viktväktarmat till) gick till dietist under graviditeten men hon tyckte väl att du äter redan bra, så du får bara acceptera att du går upp när du är gravid - så jag hoppas jag får lite bättre svar om det skulle bli aktuellt igen - vet iaf att ett av sjukhusen har program för tjocka gravida så kan ju hålla tummarna för ngt sånt.
    jo jag hörde att det finns ett sånt program..sist jag var gravid hade jag målet att gå upp max 7 kg, min läkare vart lite orolig för mig, men jag klarade 9 kgs uppgång fram till sista veckorna då jag fick havandeskapsförgiftning och lade på mig lika mycket på 3 veckor som jag gjort på 8 månader.....lite trist trots att personalen på sjukhuset där jag gick var duktiga med att peppa och påpeka att det mesta var vätska (vilket det ju var) .. hade gått ner 30 kg på ett halvår innan jag blev gravid, ner till ungefär den vikt jag har idag.......sen gick jag upp ganska mycket av det i samband med min skiljsmässa, så jag har ju ändå jobbat mig nedåt sista året och jag har kapciteten att gå ner och det är väl därför jag är så besviken nu... och orolig att de säger nej. Vi går ju på Sahlgrenska, finns inte möjlighet att gå privat just nu pga ekonomin.
  • slemtorsk i din bralla

AnnaLin jättekul ju..förstår osäkerheten man är ju livrädd att ta ut något i förskott som sen visar sig vara negativt.. men det här går nog jättebra tror jag

• slemtorsk i din bralla
    Fjällsippan skrev 2011-09-27 12:07:37 följande:
    Instämmer - lycka till idag, Slemmis!
    Tack ska ni ha alla ni som tänker på mig trots mitt bitchiga utbrott i går.. jag var inte så kaxig som jag lät kan jag tala om utan satt i en hög och grät.... berättade för kompisen i går kväll att jag brytit ihop och hon trodde mig knappt.. jag är liksom inte den typen.. SItter iaf nu på Sahlgrenskas och väntar på mannen, vi ska lyxa till med en sjukhuslunch innan besöket.... jag har slitit som ett DJUR med en fruktansvärd tenta hela förmiddagen men nu är skiten inskickad (trots att deadline var kl 10 i morgon) vill inte ha den hängande över mig också.

Uppdaterar senare om jag orkar.... känner mig -som vi säger på västgötaslätten- som ett utsketet äpplamos...
  • slemtorsk i din bralla

Hej på er.. jo allt gick bra.. tyvärr är jag helt slut efter pressen med tentan.. gott nog är inte jag den enda som skrikigt och slitit håret...

Vi fick träffa samma läkare som vi hade under utredningen och hon kommer vara våran kontaktläkare, vilket känns jättebra för hon är lugn och väldigt snäll och trevlig.. lite stel bara men i dag skrattade hon faktiskt flera gånger åt våra torra skämt oss emellan

Hon gjorde et VUL IGEN.. gör ju det en gång i månaden nu för tiden och så räknade hon äggblåsorna och jag hade ungefär tio som iaf var räknebara så jag fick godkänt.

Sen fick vi träffa barnmorskan och gick info om medicineringen och inbokat tider... så nu är jag på g... 1 november ska jag börja spraya preliminärt återinsättning är preliminärt bokat till vecka 48... kan bli världens bästa julklapp alltså om vi har tur

Hon frågade om vikten men förtydligade att det var för att kunna dosera medicinen rätt... hon sa att visst är det BRA Om jag går ner mer i vikt.. men jag måste inte....

• slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-09-27 20:19:31 följande:
    Skönt Slemmis att det gick bra idag hos läkaren. Du börjar långa protokollet alltså efter nästa mens. Grattis och lycka till!
    japp de kör i stort sett bara långa protokollet på Sahlgrenska tydligen. Hade kunnat börja redan nu om det inte vore för att de inte hade tid för äggplock i denna cykeln
  • slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-09-27 20:34:50 följande:
    De gör de nog inte, men de börjar alltid med långa i vår ålder. Rent statistiskt funkar den bättre säger de, men blir det dåligt resultat provar de korta nästa gång, men vi hoppas att det inte blir nästa gång. Hemma försök denna cykel då! Bra träning för bättre produktion hos manen :))
    jopp hon sa det läkaren.. att de kör enbart med långa metoden om det inte är så att man har särskilda orsaker till att köra korta..eller om man tex har gjort korta metoden privat och håller hårt på att köra den.

De kommer köra långa metoden även andra gången om det blir en och eventuellt även tredje... vi pratade mycket om just den saken

Japp hemmaförsök även denna månaden...
  • slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-09-27 21:08:38 följande:
    Då får man kräva särskilda orsaker om den långa inte passar, för att den gör inte för alla, men klinikerna envisas att köra den långa för att det lättare för de att planera sin verksamhet, just statliga kliniker gör så. Men du lär dig så småningom vad man ska säga när tiden kommer. Jag tycker det är rätt att köra den långa metoden första gången.
    känns ju som det är bäst att starta med den ja om man inte testat nåt annat före....

Sen får vi se vad som händer.... vet ju inte ens vad skilnaden är.. förutom att den andra är kortare, vad det gör för verkan vet jag inte... vet iaf att vi får 1 färsk insättning och 3 FET / behandling vilket blir 12 chanser att bli gravida.. men det hinner man ju inte med på ett år.. fyller ju 40 i feb 2013.... men kanske man hinner med tillräckligt många för att få resultat... det kanske räcker med en
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?