• Tuvalina
    Zin, vad bra att du är välbehållen även om det faktiskt är tufft att göra ett ingrepp oavsett vad det är, men att göra det runt äggstockar och livmoder för mycket känslor med sig också.
    Endometrios har ju även jag och har opererat bort högra äggstocken och äggledaren 2000 då det bara var en enda knut av endometrioshärdar.

Inanna, många använder ju den här krämen progesterAll för att förlänga lutealfasen och minska ned på PMS symtom osv.... så jag tror absolut progesteron kan ha nytta på det sätt som läkaren som du hade inte trodde!

MissB, Hoppas ni får till det fint här nu då  närmaste dagarna!

Cathy, Linköping och Tjorven - SJÄLVKLART skriver jag här när jag får höra från IVF kliniken. De är bara så sega med att svara på mail och jag tänkte att det inte är någon idé jag ringer för sköterskan visste ju inte vad det var för medicin!!

Men om jag förstår er rätt så har det gjorts studier om DHEA och dess betydelse för äggkvaliten och läkare i Sverige har känt till detta kosttillskott men att OM det är så att Falun menar att det är DEHA de vill testa på mig så verkar det ju nu som att det finns något godkänt preparat i Sverige som de kan ordinera. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle kunna vara något annat.... GRRRR.... om de kunde svara då! Nu är det ju helg....
  • Tuvalina

Jag blir orolig att min endometrios ska ställa till det för kommande IVF försök. Jag hade ju en blödande cysta vid äggstocken nu som de punkterade vid ÄP. Men det måste ju ha någon betydelse att jag var gravid för bara ett år sedan...

• Tuvalina

Uppdaterar min status:

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, planerad IVF-start på CFC i början på mars.
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- väntar på FET
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i vår, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 1 IVF försök, mens RD 14.

***SÄNGHALMSLIGAN***

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.

***ÄP/ET/FET***
    Sunseed. 41 år, IVF 1,+3 FET med blastocyster. Minus. IVF 2, korta metoden, start 17/2. Gonal-f 375ie. ÄP 28/2. 5 ägg (kunde bara tömma en äggstock, den andra gömde sig), ET med blastocyst: söndag 4/3. TD 17/3.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.
    Finafina 43 år, IVF 3, korta metoden, Gonal f 375, på CFC TD 9/2

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• Tuvalina

Men Zinfandel, tack - tack för din enorma omtanke!
    Alla här har ju det jättetufft och många har säkert inte råd heller, men jag tänker att bäckar små kan bli en stor å.
    Du gör mig alldeles rörd Hjärta

Kram!

• Tuvalina

Diabetes, tyreoideasjukdomar, RA, Sjögrens sjukdom, SLE, Addison, vitiligo m.fl

Tror att det finns bortåt 80 autoimmuna sjukdomar.

Blir inte klok på det men tror att endometrios är en autoimmunsjukdom med...

• Tuvalina
    Sunseed skrev 2012-03-03 21:08:35 följande:
    Tack för era tips. Jag ska verkligen ställa frågan om Prednisolon imorgon. 
    Det ska bli intressant att höra vad du får för svar av Staffan.

Jag är idag mycket ledsen och orolig inför framtiden. Tänker att om jag får äta en medicin som ska stärka äggkvaliteten så skulle vi kunna försöka själva under tiden men nu är jag jätteorolig att min äggledare blivit ur funktion med på grund av graviditet, hormonrubbningar efteråt och endometriosproblem.

Det går runt som en kvarn i huvudet. Jag ältar och ältar och tänker att jag borde börjat äta någon medicin redan i höstas så hade det kanske gått nu... Men jag vet ju att det inte går att vrida tillbaka klockan.

Om jag nu får reda på vad jag ska ta för medicin till veckan, vad skulle ni råda mig göra vid sidan av för att förbättra äggkvaliteten? Bör jag prova bidrottningsgele, rosenrot?

Kram från oroad Anne
  • Tuvalina
    Vi 4 skrev 2012-03-04 09:21:55 följande:
    sunseed, lycka till och hoppas det går bra att ställa frågan om prednisolon!

Zin, skönt att höra att det gått bra, men låter jobbigt med värken!

myran, vilket fantastiskt bemötande och fint att bli så grundligt genomgången!

Anne, usch även jag kan dra igång sådant ältande! Har även jag funderat mkt på det där med kvalitet och vad man vågar och inte vågar mixtra med på egen hand. Just nu vågar jag inte mer än omega-3, akupunktur och vanliga vitaminer inkl magnesium, folsyra och b12. När jag ältat ett tagbrukar jag oftast komma fram till att jag inte kunde gjort annorlunda, för jag visste inte då vad jag vet nu, och det är ingen idé att gräma sig för något man inte kunde gjort så mkt annorlunda...Varm kram

Själv ältar jag att hela familjen är däckade av någon ifluensa, varken jag eller maken brukar bli sjuka i vanliga fall, men nu är det bedrövligt. Maken har över 39 grader feber (jag får aldrig feber, men har 38 nu). Nu undrar jag om detta kommer påverka spermierna och kanske äggen. Visst är det väl så att om mannen haft hög feber så kan spermierna påverkas i 3 månader?  Blä, om exakt två månader hade jag ju tänkt vi skulle dra igång ivf nr 2.
    Funderar på akupunktur, men allt kostar ju så mycket...vi har ju inte ens pengar till IVF.

Men du, spermierna förnyas ju hela tiden. Det har jag mycket svårt att tro att en influensa skulle sitta i och trycka ned kvaliteten i tre månader! Ska eftersöka det lite...
  • Tuvalina

Har läst mig till att det tar ca 72 dagar från könscell till bildandet av färdig spermie... så då ligger det ju något i det du säger, men de som bildades precis innan han blev sjuk och efter... borde väl också kunna bli mogna till de ska ut...

Det där är invecklat... Måste ju också ha att göra med hur ofta det blir ejakulation, då tömmer man ju sig på de sädesceller som är påverkade av sjukdom och de  nya kommer istället... väldigt invecklat. Finns det någon som kan förklara detta på ett bra sätt så skulle jag bli glad.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?