Fahlvik skrev 2011-01-14 21:13:21 följande:
Inanna68: Då håller vi tummarna för FET nr.2!
Jag har sagt det förut men jag kanske missat någon: Har ni kollat upp sköldkörtelvärdet? Med för höga eller för låga värden är det svårt att bli gravid eller behålla fostret (varför vet man inte riktigt) så det är värt att kolla upp.
Det finns dessutom en hel del läkare som inte är uppdaterade med de senaste rekommenderade värdena, som är tex. ett TSH-värde på under 2, så lita inte bara på att man sagt att värdet är normalt...
Har ni inte tagit blodprov så googla på symptom på Hyoptyreos (för högt TSH) eller Hypertyreos (inte lika insatt i ämnet). Värdena indikerar olika hormonfunktioner så det är uppenbart att de spelar roll för fertilitet. Vid en utredning bör man alltid kolla sköldkörteln för det är inte säkert att man har andra symptom än infertilitet (hos kvinnan i alla fall). I mitt fall var det på mitt initiativ det kollades upp och jag hade inga markanta symptom.
I december hade jag ett TSH på 0.29 vilket är för lågt (fick minska på medicinen) och förra veckan vid nytt blodprov var det uppe i 3.5 så nu ska jag öka dosen igen. Känns lite oroväckande...
För övrigt har vi köpt vagn och jag har berättat på jobbet. Det kom som en överraskning för alla även om några undrat lite varför jag småäter smörgåsar både fm och em. (Det gjorde jag visserligen tidigare också men då cyklade jag till jobbet och tränade.)
Att de inte märkt har jag nog modet med tunikor att tacka för. När jag väl hade på mig en vanlig tröja gick det inte obemärkt längre
Jag vet inte vad jag har för TSH-värde. Min läkare sa bara att det var normalt. Men det behöver ju förstås inte betyda att det är jättebra. Tänk om jag har över 2! Ska fråga henne igen om det har någon betydelse. Vårt största problem är min sambos spermier som inte klarar av att befrukta mina ägg på naturlig väg då de är för få till antalet samt att flera är döda eller rör sig för långsamt. Jag tror att han har ungefär 25 % av en "normal" kapacitet. Detta innebär att vi förmodligen bara har 1-3 % chans per månad att bli gravida naturligt (om jag har 5-10 % med mina ägg). Tack alla gudar för att mikroinjektion finns.
Jag hade lite större hopp denna månad då det var första hemmaförsöket utan 2 cm polyper i livmodern (gjorde en operation i augusti) så jag tänkte att det kanske kunde lyckas även om det skulle vara närmast ett mirakel!
Grattis till vagnköp! Vad blev det för modell? Skönt att äntligen kunna berätta på jobbet!