• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ny syskon: Kram på dig. Starkt av dig att kommit så långt att du kan njuta av din man o dotter. Jag är inte där än, men samtidigt så är jag ju mitt upp i vårt sista IVF försök+ ett i frysen, så då är det har jag såklart inte gett upp än.

• underverket 06

Rita: Jag har gjort korta metoden 2 ggr. Jag började spruta på dag 1 båda gångerna. Min läkare sade att eftersom ja var gammal så skulle jag börja på dag 1. Orgutran började jag med på dag 5, inget blodprov, bara vul på 7. sprutdagen. Jag sprutade med maxdos 450 menopur. Fick båda gångerna ut många ägg, runt 10-11 tror jag o ena gången 2 till mig o ett till frysen o andra gången 2 till mig o inget till frysen. Var 40 år o 10 mån ena gången o 41 o 8 månader andra gången.

Nu kör vi ett sista försök, långa metoden men någon slags annan variant. Sprayar med synarela sedan en dryg vecka o ska fortsätta 2 veckor till nästan.  

• underverket 06

snorpan 02: Vilket bra värde på AMH 1,2. Vilket värde hade du tidigare?Hur gammal är du? Jag hade 0,8 sista gången jag tog provet o det var för ca 1 år sedan. Vi gör nu vårt sista försök på CvL.: Började spraya för knappt 2 veckor sedan. Senaste gången vi gjorde IVF, i maj 2012 fick vi en procentsats på 20-25%. Undrar varför du fått lägre med bättre AMH värde? Har du barn sedan tidigare? Att man fått ett barn höjer ju atomatiskt chanserna enligt CvL iallafall, sedan är det väl spermierna, kvaliteten på äggen, kvinnans ålder som tas med, hur äggstockarna ser ut+ något mer kanske. Vet inte alla variabler som tas med.

• underverket 06

Snorpan: Lycka till. Jag ligger ca en månad före dig. Sprutat o 2,5 veckor nu o börjar spruta på tors. ÄP ve 11. Hur var det nu med dig? Vilket försök är detta? Är det syskonförsök eller första barnet? Har noll koll på alla här inne då jag inte är så aktiv längre. Vi har ju en son på 4 som är "tillverkad" på CvL o detta är 5. syskonförsöket. Det här blir vårt sista försök också.

• underverket 06

Snorpan: Du går ju också på CvL. Vi har också funderat på att byta, men samtidigt verkar det krångligt o så är de realtivt billiga om man jämför med Stockholms klinikerna. Samtidigt är de inte villiga att prova något nytt, men vi har ju ändå lyckats få ett barn med deras hjälp. Då körde vi långa metoden med menopur o det gick ju bra. Så eftersom det lyckats en gång utan hjälp med blodförtunnande DHEA etc så vet jag inte om det skulle hjälpa att mixtra med det. Vissaa läkare där är lite dryga men andra underbara o sköterskorna gillar jag skarpt de flesta.

• underverket 06

9 äggblåsor på sprutdag 7, så såg det ut på mitt vul idag. Blåsorna ganska små, från 6-11. Får höra vad kliniken säger imorgon när de ringer, hur länge jag ska spruta. Kör den långa varianten, men slutade spraya vid sprutstart. Detta var en ny variant som ger bra resultat på äldre kvinnor. Är ändå nöjd med 9 äggblåsor. Är ju trots allt snart 43.Ser det ändå inte ganska bra ut, eller vad tror ni andra?  

• underverket 06

Turlid: Den gången sonen blev till, vid vårt andra IVF försök, för snart 5 år sedan var jag superförkyld vid ÄP o det tog sig ju. Har också den teorin att immunförsvaret hade nog med min förkylning o därför tog det sig.

• underverket 06

Anonym: Jag tänker nog som så att blir jag gravid o barnet visar sig vara sjukt får jag ta det då. Fokuserar först o främst på att bli gravid.

• underverket 06

Turlid: Jag har också hört att 75% av frysta ägg klarar sig o inte tvärtom. Tråkigt att er syskonresa tar slut här.

Har idag varit på andra vul o det fanns då 15 äggblåsor, många stora, så det blir ÄP på onsdag. Tycker 15 äggblåsor verkar vara ett fantastisk bra resulat vid min ålder, nästan 43. Sedan ska det dock  till bra spermier också såklart. Någon som vet varför man får ut många ägg men sedan få befruktade? Så har det blivit för oss flera gånger. Är det äggen som har hårda skal eller spermier som är dåliga. Vi gör ju ock microinjektion på samtliga o då behövs väl inte så många bra spermier?  

• underverket 06

ÄP idag resulterade i 8 ägg. Måste erkänna att jag var besviken eftersom det funnits 15 äggblåor vid vul, men det är klart, flera av de var små o hade säkert inga ägg eller var för små för att tas idag. Men jag är ju ändå snart 43, så med den bakgrunden måste det ju vara ett bra resultat.

• underverket 06

Zinfandel: Jo, jag blev lite besviken. Förstår inte vad som är så fel med det? Trodde man fick känna vad man vill i tråden?Vi brukar ha svårt med befruktningsgraden, så fler ägg hade ju såklart vara att föredra. Men såklart är allt relativt. För min ålder är 8 ägg ju jättebra.

• underverket 06

Jippi! 4 ägg befruktade av våra 4 uttagna: Tycker det verkar vara ett fantastiskt bra resultat vid en ålder av nästan 43. ET imorgon.

• underverket 06

Katastrof! Hade 4 befruktade igår av mina 8 uttagna o ET planerat till idag. Vid 12.15, precis när vi ska åka till Uppsala från Stockholm där vi bor, så ringe CvL o sköterskan säger att inget av mina ägg ser bra ut. De är inte "döda", men det går inte att bedömma kvalitet på de. Därmed ingen ide att sätta in de.. De hade någon slags fragmentering o de kunde inte se hur många celler de hade. De ska odla 2 st vidare till mån i förhoppning att de ska ta sig. Jag tror det ser väldigt dystert ut. Undrar verkligen om det finns n¨ågon chans att det tar sig till blastocyster. Detta scenario fanns inte i min värld. Visst fanns tanken om 0 befruktade men inte att det skulle gå så här? Någon som varit med om detta?

• underverket 06

Snorpan02;: Det blev inget av de 4 äggen. Alla dog. De var väl för skruttiga Vi ska på återbesök till kliniken framöver o prata med en av läkarna. Antar att det är åldern som tagit ut sin rätt. Lyckat till på din behandling.

• underverket 06

Snorpan: Bra resultat. Lycka till på ET. Jag körde också din variant nu sist, när man tar bort sprayen vid sprutstart.

Kanske många som sagt lagt ner IVF: VI har gjort det iallafall efter 6 syskonförsök. Känns urdeppigt, men vi kan inte fortsätta. Dels av åldersskäl o dels av ekonomiska skäl. På mitt jobb är en hel bunt gravida, men de är å andra sidan mellan 25-30 allihoppa, så de är ju unga o antagligen väldigt fertila. Men allt detta gravid o bebisprat känns ju inte så kul att lyssna på måste jag medge. Jag försöker hålla god min o gratulera alla gravida, men inombords gör det ju väldigt ont.  

• underverket 06

Sunseed o Hermulen: Grattis till era mirakel. Vårt mirakel föddes i nov 2008 o vi får nöja oss med honom. Efter 4 fulla IVF o ett fet gav vi upp våra syskonförsök. Hänger inte längre i tråden, då vi inte kommer göra fler syskonförsök.

• underverket 06

Cice: Du kan nog var lugn. Den enda gången det lycktas för oss och jag blev gravid var jag helt genomförkyld vid både ÄP o ET. 9 månader senare föddes vår son som nu är 4,5 år. Så jag tror det kan var positivt att var förkyld för då har kroppen något annat att ta hand om liksom o jag tror det ökar chanserna.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?