IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Ja, jag frågar hellre er kloka kvinnor här än att försöka få en telefontid till en doktor på VC om en vecka eller två.
![Glad Glad](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Kram!!!
MissB, nu misstänker nog IVF Falun att vi kokat ihop något... Jag har nämligen skrivit till dem idag med med samma fråga som du!
Fick ett svar av Dr Samir som var ett allmängiltigt svar och inget svar direkt om vilken kvalitet som mina ägg haft. Det var ett vagt svar med andra ord. De anser att mina ägg har bra kvalitet. punkt. hm säger jag bara då...
Så här svarade hon när jag frågade om mina ägg höll den kvalitet som enligt skalan skulle vara bra. Jag frågade också vad de använde för kriterier i avgörandet:
"Angående din fråga om äggkvaliteten så bedöms detta utifrån speciella kriterier (yttre och inre cellmassa och antal kärnor). Det bedöms alltså utifrån en skala.
Det finns olika faktorer som kan påverka celldelning på äggen. En av faktorerna kan vara åldern på kvinnan, äggstockarnas förmåga, typen av stimulering och även spermierna spelar roll vid äggdelningen efter befruktningen. Hoppas att du fick svar på frågorna".
Åhhhhh,, får väl följa ditt ex. Woo och börjar knapra DEHA och inofolic + melatonin. Men jag blev ju gravid och hade en fullgången graviditet för 1 1/2 år sedan.... Kanske ska jag testa en IVF till innan jag börjar med det grövre artilleriet...
Tjorven, är tanken från en läkare att du ska äta Pergo och progynon samtidigt eller är det så att du ska äta Pergo först och sen FET och sen progynon?
Sunseed, jag har läst det du skrivit innan om prednisolon. Är impad över din beslutsamhet. Jättebra tror jag att du prövar det om det blir en gång till. Kram till dig!!
Tjorven, förstår verkligen din fundering. När kan du få tag på läkaren som rått dig göra så här? Sunseed, det är skitjobbigt att ruva. Ska du jobba idag så du får lite avledande saker att göra?
Clara välkommen hit!! Du ska känna dig varmt välkommen!
Sunseed! Jag visste det! Jag har känt detta på mig - nu håller jag tummarna och med spänd förtjusning kommer följa dig varje dag!
Myran, jätte jätte tråkigt att höra om din avbrutna behandling. Kan det ha varit en dålig cykel denna gång?
Inanna, jag blir så ledsen när jag hör om att man i Göteborg inte gör UL sent i graviditet. I skåne gör man ett i v 32 vet jag. Jag har nyss anmält socialstyrelsen för att de ej har riktlinjer för detta. Jag blir bara så ledsen.
I min graviditet med vår son såg allt perfekt ut. Han växte som han skulle. Alla värden var bra. Ändå dog han, han bara dog i vecka 39. Det gör mig så så innerligt ledsen att vi kvinnor inte får fler UL i sen graviditet.
Nu kommer jag som sagt få det NÄR jag blir gravid igen. Jag kommer få göra hur många UL som jag vill. Jag vill och längtar så efter den underbara känslan det är att få vara gravid.
Lillstoran, skulle så gärna vilja säga något till dig. Men finner få ord. Jag skrapar i hop pengar till mitt andra IVF - med sorgen bultande i mitt hjärta efter min döda son och här kommer du och snackar om att du tjänar 800 000 kr på ett år.
Det finns bara ett sätt att gå tillväga i detta fall och det är att nonchalera.