• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Thuleslapper skrev 2011-10-27 22:55:52 följande:
    Har nu fått tid för UL den 3 november, och om allt ser bra ut blir det ostimulerat FET v 45.
    MEN nu till mitt dilemma:

Har inte haft mycket tid att gå online ( har beordrad övertid på jobbet) då jag jobbar 07:00 - 18:00/ 19:00 varje dag.....
    Ikväll satt jag dock framför datorn och kollade upp de olika IVF klinikerna för att se vad de olika priserna på 3-pack är.
    Tyvärr verkar det som om det är kört för oss
    Fyller ju 39 i januari och det ser ut som om man inte får vaar äldre än 38 eller 39

Är det någon här som har lite erfarenheter i detta?
    Skulle det räcka med att köpa ett 3-pack typ direkt efter juluppehållet?

Om jag nu räknar med att vår eskimå inte klarar upptiningen så vet jag ju runt den 11 novmeber och då är jag ju "bara" 38år.
    Och OM den överlever upptiningen men inte tar sig så lär jag få Minus runt den 25 november....
    Vad tror ni?
    Om det inte blir något med FET kan jag då ändå köpa ett 3-pack?
    Hej Thule! Min ringa erfarenhet säger att det beror lite på var du går och hur generösa de är där. Olika landsting har ju olika åldersgränser, och är dessutom olika generösa. Tycker du ska prata med dem redan nu så att ni kan ha en dialog, då tror jag chanserna ökar för att du ska få 3-pack även om du inte kvalar in vad gäller åldern. 

Om det sen inte går och du skulle behöva göra IVF privat så är det mycket pengar, men med bruttolöneavdrag, om du har en arbetsgivare som medger det, blir det inte så hemskt farligt (eller, ja, det beror ju helt på vilken ekonomi man har, men ändå). Tror vi betalat totalt 17000 för vårt första försök nu. 

Lycka till!
  • Ypke

Just det, Thule, tror att dina värden kanske spelar in också. Där jag går hade jag kunnat få (köpa) 3-pack om mitt amh-värde varit 1,5 eller högre. Nu får jag köpa en och en till fullpris (minus bruttolöneavdrag, då).

• Ypke
    Thuleslapper skrev 2011-10-28 10:27:04 följande:
    17000:- för ett försök är ganska mycket, men det är väl efter bruttolöneavdraget?
    De kliniker jag kollat på ligger runt 23000 - 25000 per IVF -pack
    3-pack däremot kan man få från 42000:- i Falun tex......
    17000 var efter avdrag, ja. Det borde inte spela någon roll vilken typ av anställning du har, fast jag förstår att det kan vara jobbigt att ta upp frågan med arbetsgivaren. Men faktum är att din lön blir billigare för dem om du gjort ett löneavdrag, eftersom de ju slipper betala arbetsgivaravgifter för den avdragna summan. Så jag förstår inte varför inte alla går med på det. 
  • Ypke
    Fjällsippan skrev 2011-10-28 13:27:07 följande:
    Nu sitter jag på pendeln mot Uppsala och förhoppningsvis FET. Har varit ett nervvrak hela dagen och vrålstirrat på telefonen.
    Fjällis! All  min styrka till dig! Det kommer att gå bra! 
    (Kan du inte stänga av telefonen? ... Nähä, det kanske man inte kan  ...
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2011-10-31 12:09:32 följande:
    Känns bra att vara här igen Hjärta! Utan mina vänner här blir det outhärdligt just nu!
    Inanna! HEJ! Roligt att se dig här igen! Heja dig som börjat ny behandling trots allt. Kan vi hjälpa dig med något som tynger extra mycket just nu? Vi lyssnar gärna. 

• Ypke
    Inanna Li skrev 2011-10-31 12:36:50 följande:
    Tack! Solig Det är lite privat att skriva för mycket om det här men det handlar om arbetslös sambo och kraschad ekonomi bl a.  I kombination med barnlöshet , ångest och förtvivlan!
    Kära Inanna, tack för att du ändå delar med dig litegrann. Skulle så gärna vilja hjälpa! Det är skitjobbigt att vara i ett mellanläge, som vi väl är här allihop, att inte veta riktigt vart livet är på väg, eller inte kunna styra det i alla fall. Att då dessutom dras med att tillvaron inte är ok och hållbar som den är under tiden är etter värre. När det också rör någon annan än en själv, som ju som bekant är svårare att påverka, kan livet kännas outhärdligt. Jag önskar verkligen att du har någon att prata med 'på riktigt', och att du har vattenhål i allt det här, något som får dig att känna dig lite bättre till mods. Och att du kan ta en sak i taget, och en dag i sänder. Livet kommer inte alltid att vara så här, oavsett hur det går med bebistillverkningen. Det gäller bara att härda ut tills det blir bättre. 
    STOOOOR KRAM!
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2011-10-31 16:20:12 följande:
    Tack vännen för stor kram Hjärta! Det var den korta sammanfattningen av min lvssituation just nu! Det är som att leva i en mardröm, förhoppningsvis med ett lyckligt slut men just nu känns allt väldigt osäkert! Samtidigt kommer jag också oroa mig för hur äggblåsorna kommer växa, hur många ägg jag får ut, hur många som befruktas och om något/några kan frysas för att inte tala om ruvandet! Jag blir inte yngre och förmodligen inte heller rikare så det känns svårt att inse att detta förmodligen blir vår sista chans!
    Inanna, det kan ju också vara så att det blir en sorts lättnad att lägga ned ivf-andet, om det inte skulle ta sig nu. Då vet du i alla fall det, och har något att utgå ifrån. Det blir jobbigt och kanske förvärrar livskrisen ett tag, men allt som man inte dör av vänjer man sig vid förr eller senare. Det kommer att komma nya saker, andra grejer kommer att få mening. Och det finns också alternativ till egna barn, även om adoption är lite sent påtänkt om ni inte gjort det redan. Man kan på många olika sätt se till att omge sig av barn, och beroende på engagemang kan de bli nästan som sina egna. Kanske, kanske är ett avstamp inför något nytt, även om det inte blir det ni föredrar, något lättare att uthärda en den här eviga mellanfasen. 

Jag vill inte på något sätt säga att du inte borde hoppas eller så, bara säga att man kan se den andra, egna barn-lösa vägen som ett alternativ. Så inte allt blir så nattsvart.
  • Ypke

Inanna, härligt att du ser andra möjligheter än denna "sista" Ivf, som du säger. Konstigt att det inte talas mer om ÄD egentligen. Synd att det är en så udda grej i Sverige.

• Ypke

Katten, ja, det kan du ha rätt i. Jag är fortf relativt ny i sammanhanget o har kanske inte hela bilden klar för mig än.

Har just sett sista avsnittet av Barn till varje pris. Mig personligen, och oss Ivf:are, gav det inte så mycket, det har vi väl redan konstaterat, men det har varit intressant. Bögparet som fick sin bebis nu till slut, tex. Så roligt att se. Även om det också är en komplicerad fråga.

Sov så gott!

• Ypke

Mmmm ... I like: Googlade på Anderheim och IVF, får genast upp det här: 
    Inget samband mellan stress och resultat av provrörsbefruktning  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?