-
Ingen aning faktiskt men intressant fråga! Jag har bara funderat över mig själv eftersom jag dras med immunologiska sjukdomar men det är ju klart intressant!turlid70 skrev 2011-04-20 08:25:50 följande:Jag undrar hur fertiliteten påverkas om mannen har starkt imunnförsvar. Kan embryot ta skada av det på något sätt?
-
Åhh jag gillar denna tråden, det är verkligen en annan nivå på tänkandet!!
Hmmm Turlid, det är ett spår jag hade följt upp iaf, det skadar inte. immunförsvaret försämras förvisso med åldern, men sååå gamla är vi ju inte... Däremot är jag rätt säker på att immunförsvaret påverkas av behandlingarna, hormonerna osv.
Angående adoption så har min 50-åriga granne en 2,5 åring och hämtade ytterligare en 6 månaders i höstas när hon var 49, så det kan tydligen funka ;)
Fjällsippan: ja, det är korrekt att det är implantationen som strular pga immunförsvaret. Mitt immunförsvar är ju värsta killern, inget överlever i minn kropp.... Ps! Just hemkommen solbränd och stilig från semester
Jag har heller aldrig fått några procentsatser eller scooring. Kanske var det inte lönt haha Fjällis, jag gillar dina mantran I vår verklighet och omgivning pratar vi aldrig om "om vi får barn" utan "när vi får barn" Vi är fortfarande så övertygade att vi kommer att lyckas, kanske därför vi lagt IVF lite på hyllan Inanna, skönt att höra att du är piggare idag Ja, det är underbart att vara utredd, den utredningen vi har gjort är ju den vanliga MF-utredningen och den är bättre att göra i förebyggande syfte... Särskilt när vi nu är så där fem-i-tolv. -
Bra kommentar där!kattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:
Inanna: Om du bara haft en sån låg dos och ändå fått ok med ägg kan de väl knappast neka dig nya försök!! Det hade ju varit en helt annan sak om du legat på 450 och fått ut ett ägg liksom.
Haha, underbartkattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:Jag läste nånstans att någon tyckte att det var mer onaturligt att liksom våldföra spermien på ägget, och naturligtvis är det rent trams, men jag kan inte sluta tänka på det...Löjligt jag vet.
-
Kinakattenizze skrev 2011-04-20 15:00:52 följande:Zinfandel: Vad häftigt att hon fick adoptera så sent!! Det var roligt att läsa. Vet du från vilket land det var?
-
Underverket: förlåt mig men det osar avundsjuka kring det. Och i min värld är det absolut inte du som ska ändra på dig... Tro fasen man går upp i det, nåt annat vore ju märkligt, omänskligt till och med. Det finns ju ändå en anledning till att man i andra länder beordrar sängliggande 3 dagar efter ET och sedan lugn & ro. Jag tror inte det handlar om sexet, det är nog nåt annat?
-
Nja, jag är nog glad över svenska läkare blivit mer restriktiva med kortison/antibiotika eftersom vi nästan blivit resistenta mot det och pga biverkningarna. Men när det finns skäl - då ska de naturligtvis inte spara på krutet. I vårt fall kan man faktiskt förlora mer än man vinner så det är en skör balansgång som man ska ha klart för sig och det är långt ifrån självklart för mig att börja ta kortison. Men nu resonerar jag som så att det är så bråttom så jag har inget att förlora. I de fall det är befogat så ska de såklart skriva ut de mediciner som behövs och det förstår jag inte varför de är så ovilliga till. Som levaxin tex - jag säger bara - Levaxin till folket (eller hellre naturliga preparat)!! Jag kan bara komma fram till en anledning, eftersom de inte undersöker oss tillräckligt noga så vet de inte heller att medicinerna behövs. Man försöker och hoppas. Jag vet nu att jag omöjligen kunde bli gravid via IVF-fösöken i höstas pga immunoligin vilket gjort att jag förlorat ett år och landstingsförsöken. Men men, bara att samla kunskap, bli sin egen läkare och ta nya tag
Chichisita - (ja, det var pga tidskillnaden som gjorde att jag skrev så ;) Håller tummarna för dig -
Glad påsk på er alla kära vänner
-
Klokt!Fjällsippan skrev 2011-04-21 10:22:55 följande:Nu "brainstormar" jag lite : som jag har förstått det så resonerar många kliniker att runt 10 ägg är det optimala resultatet vid plock. 15 kan de tycka är för många. 7 är bra, därför finns det "en risk" att din läkare kommer att vara försiktig med doshöjningen. Men 300 IE tycker jag att hon borde kunna "våga". Du kanske kan föreslå tidigare andra VUL för eventuell dosjustering?
Hej Kalimero -
Ja, jag är en sån, jag har en otroligt immunförsvar så jag är aldrig sjuk men å andra sidan stöter min kropp bort allt främmande, alltså även spermier & embryon, så mitt immunförsvar måste dämpas genom kortison. Kortison kan rädda liv men man ska ha klart för sig att det är utvecklingshämmande hos foster, man svullnar och ökar i vikt, binjurarna påverkas, ger feber & infektioner, högt blodtryck, benskörhet, humörsvängningar, kan utveckla diabetes, tom risk för psykoser. Detta beror naturligtvis på dos och behandlingstid. Javisst ger alla mediciner biverkningar och man kan rada upp hur många som helst men detta var de vanligaste och mindre vanliga men inte sällsynta. Man tar alltså det onda med det goda. Tänk också på att Prednisolon har per viktsenhet 4-5 gånger högre antiinflammatorisk effekt än kortison. Visst är det lite läskigt att vi är så vana vid Kortison här i landet att vi inte upplever det som nåt konstigt att skriva ut..?! Men nu är bebbe viktigare därför blir det Pred!kattenizze skrev 2011-04-21 12:16:04 följande:
Zinfandel: att läkarna är restriktiva med antibiotika är jag helt enig med dig om, men kortison? Det har ju obehagliga biverkningar bl a osteoporos, men under den korta tid som det i sådana fall används borde det inte vara så farligt. Eller har jag fel? Kortison dämpar ditt immunförsvar, och det finns väl terorier om att kvinnor ibland har för starkt immunförsvar och att det ger sig på fostret. (till någon som undrade i tråden).
-
Hej och välkommen märtaros! Beklagar dina minus. Vad har du gjort så långt? Akupunktur, D-viatmin, sköldkörtel...? Och din mans simmare mår bra..?