• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Idag blir det insättning. Håll alla tummar ni kan för att vårt lilla ägg ska vara ett gudlägg. Vi ska till landet sedan o tar nog inte datorn med oss, så jag skriver o berättar hur det går sön kväll eller mån. Vår lille son får följa med på ET, för det blir alldeles för krångligt att lämna av honom hos mormor o morfar på landet innan. Då skulle vi få åka hemifrån vid 09.00. Vi ska vara där kl 12.00. Så denna gång får jag klara mig själv vid ET, men det går ju så fort, så det gör inget.

• underverket 06

Hemma igen från landet. ET i lördags gick bra. Ägget vi satte in var av bra kvalitet sade läkaren. Den läkaren som satte in den får man aldrig riktigt några svar av, men han är superbra o är den läkare jag gillar bäst. Frågade vilken chans i procent vi hade att lyckas o frågade om ägget var ett toppägg, men fick bara svävande svar. I och för sig tycker jag det är bra att inte veta om vi har 25& eller 35 % chans att lyckas eller vad det nu kan vara. Blir bara mer stressigt då. Nu väntar pirriga dagar. Jag kommer testa innan testdag, för det gjorde jag med den IVF som resulterade i sonen. Då testade jag på ruvardag 11 o det kommer jag nog göra nu också.

• underverket 06

Nu glömde jag ju att skriva om de 2 andra äggen. Av mina 5 ägg från ÄP var 2 omogna o de andra 3 gjordes micro injek på. 2 av äggen gick sönder när de skulle göra micro injek. Kan tydligen hända. Det är ju jättepillrigt att få i en spermie i ett ägg. Det är tydligen en labb person som "håller" i ägget o en annan labb person som för in spermien. Det är 1 års träning innan de kan utföra detta, så man förstår att det måste vara svårt. Synd bara att 2 ägg förstördes på detta sättet. Vi gjorde vanlig befruktning på vårt första IVF, men då befruktades bara 1 ägg av 8 uttagna. Andra IVF gjordes hälften vanlig o hälften microinjektion o då blev det 6 befruktade ägg av 13 uttagna o ett micro injek ägg blev sonen, så det metoden verkar vara den den vill köra på. Min sambos spermier är det dock inget fel på vad vi vet. Vilken metod får ni andra göra, vanlig eller micro injek?

• underverket 06

Hur har ni det? Har varit på leklandet med sonen. SIsta ve jag är hemma med honom innan förskolestart. Lite deppigt är det. Hur många är vi egentligen i den här tråden .Ska vi göra en lista? ag kan inte iallafall hålla reda på alla namn, speciellt inte som jag skriver i flera IVF trådar samtidigt.Var bor alla förresten? Är vi utspridda i landet? Jag bor i Stockholm, hässeby.

• underverket 06

Välkommen hitt Fjällsippan. Kånner ju igen dig. Vi är ju båda två med i en anna IVF tråd, en syskonförsöks tråd.

• underverket 06

Jag fattar inte alls hur man kopierar en lista på familjeliv.Tänkte ändra i min text.  Kan någon igen förklara hur jag gör när jag markerat texten? Ska jag gå ner till "svara i tråden" då? Trycka på ctrl o c v som någan skrev? Snälla kan någon förklara ingående. Har aldrig fattar hur man gör dett på familjeliv.

• underverket 06

ChippiChoppi: Gratiis till att får göra ett försöka till. Undrar också om dina värden, om du vet dem? Är det pga av bra värden som du får göra ett försök till eller varför får du? Du har ju passerat 43 o klinikerna verkar vara hårda med den regeln. '

En fråga, ni som har småbarn hemma eller andra för den delen med. Tänker på det här med tunga lyft. Vid mina andra IVF undvek jag att lyfta tungt, men nu har jag en son på snart  23 mån, som jag fortfarande är mammaledig med. (han börjar förskolan på mån).  Går inte att unvdika lyfta honom, i o ur barnstolen, i o ur vagnen, ur bilbarnstolen etc. Han är ju ganska tung, 13,5 kg, men tyvärr måste jag ju ju lyfta honom när jag är ensam hemma med honom på dagarna. Enligt min läkare är det inte farligt med tunga lyft, men jag är ju lite nojig.

• underverket 06

En lite privat fråga, så svara om ni vill. Hur finansierar ni era IVF? Tar ni från sparade pengar eller får ni ekonomisk hjälp av t.ex föräldrara o svärföräldrar. Sparar ni lite varje månad eller hur gör alla? IVF är ju inte billigt ,speciellt inte för oss över 40, som måste köpa ett försök i taget. 25000- 30000 är ju inget man direkt bara har i bakfickan om man nu inte tjänar enorma summor varje månad, men då måste man ha ett väldigt välbetalt jobb om man har 25000 över varje månad. Vi har som tur fått mycket hjälp av mina föräldrar, dels har de sponsrat större delen o en mindre del har vi fått lånat. Vi är nu uppe i 44000 för trepack när sonen blev till, 9000 misslyckat FET o 23000 detta försök= 76000. Det är mycket pengar tycker jag.

• underverket 06

Vad har ni andra fått för restriktioner angående sex under ruvningstiden? Någon ve efter ÄP ska man väl inte ha samlag pga av infektionsrisken, men sedan då. På vår klinik, CvL i Uppsala säger de att det är ingen fara med samlag, men jag är helnojig. Blir lite sur på sambon som börjar "tjata" om sex. Vi hade det några dgar innan ÄP om nu tycker han det börjar gå för lång tid. Jag vill dock inte ha samag innan testdag o förhoppninsvis blir det ett + o då vill jag inte ha innan ve 7. Är jag tokigt som tänker så?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?