• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Uppdaterar med var jag bor.
    På måndag har jag sprayat två veckor så jag hoppas få flytta ner "ett steg". Hur lång tid tar det tills man får ett svar på om man är nedreglerad och hur många dagar kan det ta innan man kan börja spruta efter 2 veckors sprayande?

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, 42 år och syskonförsök nr 4 i november (FET), bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43, bor i Göteborg/Mölndal

***SPRUTAR***
    Sushi: IVF nr 4 äp 41 bor i göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, IVF nr1, FET försök 1,42 år, TD 16/10, bor i Göteborg
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fahlvik

Turlid70: Tack för svar, låter som det går snabbt. Har fått mens så då kanske det flyter på som det ska.

Inanna86: Har också undrat men inte vågat fråga. Jättekul att du fortfarande ruvar, verkar hoppfullt!

• Fahlvik

Underverket: Min akupunktör sade att i Kina rekommenderar man inte samlag när man nyligen blivit befruktad (om man vill ha barn) för i sammandragningarna (av orgasm tolkar jag det som) så kan ägget spolas bort.
    Annars har jag inget mer vetenskapligt än så men vet att i Sverige är det O.K...

• Fahlvik
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:04:49 följande:
    Hej! Fortfarande ruvare. Nu har jag hunnit till ruvardag 12 Det är 18 dagar sen jag hade ÄL. Jag har inte tagit vaggisar då jag bestämde mig för att försöka utan. Det är ju ostimulerad FET. Min vanliga lutealfastid har jag redan passerat med ca 5-6 dagar.  Förutom mina tidigare symptom med kramper i magen och flytningar har jag nu också väldigt ömma bröst och känner ett lätt illamående. Jag hoppas så att det ska gå bra men tar en dag i taget. Jag har testdag i helgen.
    Även om inte du vågar ta ut nå´t i förskott så kan jagGlad Låter i alla fall som du är gravid. grattis!
  • Fahlvik
    underverket 06 skrev 2010-10-11 08:53:22 följande:
    Hoppas allat haft en trevlig o mysig helg.Sambon o sonen har varit sjuka. Sonen skulle börjar förskolan idag, men det blir imorgon, så han får vila en dag extra.

Jag känner mig inte så upplyft efter ett lönesamtal med min chef i fredags. I feb tog började jag jobba o sambon  var föräldrarledig med vår son. Jag hade jättetufft i början för det var så jobbigt att vara borta från sonen. Man blir så tajt när man varit hemma i 15 mån o haft honom i magen innan o så. Chefen tyckte att jag inte fokuserat så mycket på jobbet o inte var där mentalt. Sedan började hon prata om när jag gjord mina IVF behandlingaer. Vi lyckades ju med andra på sonen. Då var jag inte heller där mentalt hela tiden o sedan när jag var gravid tyckte hon jag var för mycket uppe i det o inte så mentalt på jobbet. Visst, hon förstod ju att det kan blir så, men samtidigt var det inte så kul att höra. Tyckte jag gjorde så gott jag kunde. Tycker det är tufft att kämpa med IVF behandllingar o det påverkar jobbet o sedan mår man dåligt ,som jag gjorde i våras, går det också ut lite över jobbet. Hur gör ni andra? Har ni berättat på jobbet? Funkar ni bra på jobbet när ni håller på med IVF? Tycker ni inte det är jobbigt ibland o kan inte fokusera på jobbet.. Känner inte alls för att börja jobba om  veckor. Skulle nog vilja jobba med något annat har jag kommit på. Jag är förskollärare o det är inte det optimala jobbet när man själv har småbarn.
    Om det nu är så att du varit frånvarande mentalt så behöver du ju egentligen inte vara ledsen. Du har ju satsat på dig själv (och familjen) istället för på jobbet vilket väl inte är fel? Det är ju en annan sak om du gjort allting fel på jobbet och orsakat extrajbb för flera men så är det väl knappast.

Hur mycket kan man begära som arbetsgivare är också en fråga man kan ställa sig (som jag inte har svaret på). Dessutom var du ärlig och berättade hur det ligger till och då kan abg utnyttja det. Vad hade skett om du inget sagt? Hade han/hon vågat ta upp din "frånvaro" eftersom det inte funnits något legitimt skäl...

Jag ser att ovanstående kan tolkas som att du inte ska vara ledsen men jag vet att man kan bli sårad ändå, trots att man inte borde och det får man såklart vara.

Jag har inte sagt något på jobbet för att slippa förklara om det inte blir något, vet att jag skulle börja gråta om jag skulle behöva lämna ett negativt besked...
  • Fahlvik

Suss: Välkommen. Känner igen mig till viss del, har inte berättat på jobbet och försöker lägga så många IVF-besök som möjligt på mina lediga dagar ;o) Har allt undrat om de inte sett mitt näs-sprayande men än har ingen frågat. Det är ju förkylningstider...

Inanna: Fortsätter hålla tummarna för dig men det ser onekligen lovande ut!

Jag som varit sprutfobiker har nu tagit spruta SJÄLV, i magen! Det hade jag aldrig trott så sent som i vintras när jag nästan svimmade inför svininfluensavaccinationen. Tog en kvart innan jag klarade av det första gången men när jag väl gjorde det så kändes det ingenting. Hade så´n tur att jag hittade en fläck utan känsel! (Blev varse att hela magen inte är utan känsloceller igår)

Har ni också blivit tröttare av sprutorna? Jag har varit så trött idag, efter tre dagars sprutor, så jag somnade på eftermiddagen (när jag tänkt ta en joggingtur). Skjuter upp joggingen en dag...

Någon som frågat om man får ha sex dagarna mellan ägguttag och insättning?

• Fahlvik

Inanna: Underbara nyheter, ju! Skönt att vi fick plusset bekräftat ;o)
      Själv er jag fram emot blodprov imorgon och ultraljud på torsdag. Då kanske man får reda på när det kan bli dags för plock...

• Fahlvik

Vad bra, det går bra för flera just nu!
    Jag är på spraydag 8 och har ägglossningskänsla redan nu. Blev så orolig att jag gjorde test med sticka (inget utslag)! Det strålar ut i benen, äggstockarna känns stora mm. Äggplock är inte förrän nästa vecka...
    Är symptomen något ni känner igen (från spraydag 8)?

Dottern var febrig i helgen och maken är det nu så jag blir nervös för allt möjligt nu. Är det min tur att bli förkyld eller hinner maken bli friskt till nästa vecka när det verkligen gäller!?

Försöker stå ut till imorgon då det blir ultraljud så vi kan bestämma när han SKA vara frisk (och jag med). Kan man ens lyckas vid IVF om det är äggplock eller insättning (kan inte alla förkortningar) just när man är febrig och dunderförkyld?

Turlid: Det skulle vara jätteroligt om det blev precis ett år efter, håller tummarna!
    Inanna: Allt låter ju väldigt normalt så nu hoppas vi att h_n vill stanna tiden ut. Tror inte du är trött av koffeinbrist fortfarande men ett graviditetssymptom är det definitivt. Jag var såååå trött den första tiden, minns jag.

• Fahlvik

Halkar ner en trapp till sprut:are

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4 (FET), Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP v43, bor i Göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Inanna, IVF nr 1, FET försök 1, 42 år, bor i Göteborg, BF 110616

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?