• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej tjejer! Har börjat med min sprayning idag.

Hade svårt att starta måste jag säga. Hade väntat och väntat så länge på det här och nu när tiden kom så känner jag ångest? Vanlig nässpray tål jag inte och tar aldrig den, men det är inte därför jag känner ångest utan för att jag är skräckslagen hur jag klarar av behandlingen framöver. Just nu känner jag ingenting, är bara lite ledsen liksom. Har två veckor kvar på min semester och sen börjar jag jobba på halvtid i en månad så att jag hoppas att det underlättar under processen.

Ha en bra dag! Kram.

• turlid70
    Uppsala2010 skrev 2010-07-20 20:32:44 följande:
    Är också snart 40 och har påbörjat IVF-försök nummer 1. Har sprayat i 8 dagar. Så spännande och jobbigt samtidigt. ÄP ska ske i vecka 39 eller 40.
    Det verkar ovanligt länge som du ska spray, varför? Jag började spraya idag, 2 veckor efter dig alltså, och ÄP är planerad senast v37.
    Hur går det för dig med sprayningen? Känner du några biverkningar?
  • turlid70
    Filip 2 år skrev 2010-07-30 21:12:57 följande:
    Hej! Jag är gärna med här. Jag fyller 40 år om en vecka och har precis gjort klart mitt andra IVF försök..........Jag hoppas att det kommer att gå vägen den här gången.
    Det hoppas vi också och holler tummarna för dig. Kul att du vill vara med här, välkommen!
  • turlid70

Tack oceanney för dina ord! De stödjer.
    Undrar varför fick inte jag göra korta metoden, vi är ju nästan lika gamla? Hur lång har du kommit nu förresten? Är allt som det ska och har du gjort UL?

Jag sprayar med Synarela tills mensen kommer, sen får jag veta när ska börja med sprutorna, också Puregon dock 300 ordinerad. ÄP senast v37 och testdag senast v40.

Ja, jag har barn sedan tidigare med en annan man, men de är så stora nu, så jag minns knappast hur det var då. Mådde jätte illa med dottern minns jag och var trött, men trött är jag nästan jämt ändå. Dottern är 15 nu och sonen fyller 20 snart och har egentligen redan flyttat hemifrån, men frikostar hos oss på sommaren, och på vintern, och påsken och några gånger till under året. Det är lite jobbigt ibland, men roligt är det alltid :))

Vi ska åka till Estland imorgon och bila i 4 dagar. Mina svärföräldrar ska med. Ska jag berätta för dem att vi har påbörjat behandlingen? Tycker ni det? De vet ingenting överhuvudtaget om våra resor, men de måste undra ju. Vi bor ihop i 12 år nu och har inte varit nära en bebis hittills.

• turlid70

Skönt att ha er här tjejer! Tredje sprayning i morse gick alldeles utmärkt måste jag säga. Har lite lite huvudvärk kanske. Sätter lite press på maken att han måste börja träna och vara mer aktiv, du ska ju spela fotboll snart Flört säger jag, hehe. Han behöver gå ner i vikt litegrann faktiskt.

Jag tror inte på någon kritik från svärföräldrarna, de fattar nog att något inte är som det ska när vi inte lyckats få barn på så länge, att min man vill ha barn, det tror de säkert. Det som hindrar mig är att de får för stora förhoppningar och sen blir det inget. Min man t.ex tror att det är givet nu och vi har en bebis snart. Det är klart att den chansen vi får nu så mycket mer för oss än att lyckas på naturlig väg. Men ingenting är givit och besvikelsen kan vara för stor. Det här är inte bara vår enda chans till ett barn utan det är deras enda chans till ett barnbarn. Vore synd att inte involvera de i processen om allt går bra annars. Ska prata med maken vad han tycker.

Roligt oceanney att allt är som det ska och du har passerat de kritiska 12 veckorna! Snart släpper alla besvär också och då är det bara att njuta.

Inanna hoppas att operationen går bra nu och nästa försök blir lyckat. Håller tummarna och skänker styrkekramar till dig.

• turlid70
    Tuvalina skrev 2010-08-04 08:23:35 följande:

Läser era inlägg med stort engagemang och intresse. Tack för att ni delar med er! Igår fick jag reda på provsvar, mitt FSH hade ett värde på 4, vilket ju är bra. Den 18 aug skall min sambo lämna spermaprov och tyvärr har vi inte fått en tid förrän den 16 sept så det dröjer nog ett tag innan jag kan börja spraya... fast iofs, så får jag väl mens i slutet på september så.... Vi ska ju ta alla andra prover också. Det känns bara spännande för tillfället. Jag kan dock förstå er som får olika ångestkänslor osv. Det är ju klart det händer en del inombords!

Om man har en bra relation med sina nära så är det ju självklart att man kan berätta i vilken process man befinner sig, men som någon anna skrev, det kan ju emottas på ett sätt som gör en ledsen och det tror jag att man vet vem som tar emot det med öppenhet och intresse och vem som tar emot det med dömande och kritisk aspekt... Jag kan bara tänka mig t.ex. vad min syster skulle ha för åsikter om vad jag håller på med. Hon har alltid åsikter om allt och är ganska dömande till sin person. Så, som sagt, det där har helt och hållet att göra med vem man har att göra med!

Glad Anne

Vad är FSH? Minns inte det, ska kolla i mina utredningspapper vad som står där. Men jag hade lite rubbat TSH hormonet och fick Levaxin mot det, ska på kontroll 30/8.

Om ni går till läkare den 16/9 då kanske du hinner att börja med spray på dag 21 efter din senaste mens innan din nästa mens kommer i slutet av september menar jag, och det är ju snart, dryggt en månad kvar. Lycka till!!! Kram.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-08-10 18:46:20 följande:
    Hej alla tjejer! Nu är det bestämt när jag ska operera bort min polyp. Fredagen den 13 augusti av alla dagar. Nu hoppas jag verkligen att jag inte drabbas av otur den dagenSkrattande!
    Önskar och hoppas att det går bra för dig nästa fredag! Vilken tur att det blev så snart också. Lycka till!

Hur fort får du göra nästa FET efter operationen? Är det någon hormonbehandling inblandad då också?
  • turlid70

Hej alla! Nu är vi tillbaka från Estlandsresan och det är min sista semester vecka. Har ingen lust börja jobba men det är inte mycket göra åt. Resan gick bra till stor del, vi bodde jätte fint precis vid vattnet och det var mycket varmt. Har inte funnit mod att berätta för svärföräldrarna om pågende behandling, så att dem är fortfarande ovetande. Det är nog bäst så, vi väntar till slutet av september tror jag.

Är inne på 9 spraydag i dag och väntar min mens när som helst, har känt lite mensvärk igår och idag men ingen mens i sikte än. Så fort den kommer ska jag ringa till kliniken för att få nästföljande instruktioner. Hittills har jag inte haft så stora fysiska biverkningar från srayning. Har varit mycket trött dag 3-6 på förmiddagarna och haft lite ont i huvudet, trots det har tagit Inpren 1 enda gång bara. Vissa dagar mår jag dock mindre bra rent psykiskt. Känner mig ledsen och orolig utan att kunna sätta finger på varför. Humörsvängningar är känd biverkning och det går över hoppas jag Skrattande. Idag känner jag inga biverkningar alls och väntar att min man kommer hem så ska vi åka och plocka svamp. Skönt att vara i skogen.

Har kollat mitt FSH värde och det ligger på 6,3. Har inte hört några kommentarer om det från min läkare men förstår att det spelar roll. Kan någon säga till mig om det är bra eller dåligt värde? Vad är normalt värde?

• turlid70

Kollade i mina utredningspapper igen och såg att jag hade AMH värde på 1,71 vilket är acceptabelt värde skrev läkaren, man ska ha helst över 2 läste jag någon annanstans, men ganska bra är det nog för min ålder ändå. Och FSH ligger en bit under 9 så att hoppet växer!

Blev jättetrött och somnade i bilen på väg till svampplockning. Hittade inga svampar, hade varken ork eller tålamod att leta länge efter dem. Köpte kantareller vid en försälgningsstånd på väg hem och nu blir det en kantarellpaj till förrätt. Smaskens!

• turlid70

Efterlyser min mens, skulle ha fått den igår, men den lyser fortfarande med sin frånvaro. Har sprayat i 10 dagar nu och vill så gärna komma vidare. Vad göra?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?