• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

underverket 06 skrev 2011-01-25 14:26:34 följande:
    Hej¨

Hur fort tror ni andra att fertiliteten försämras? Gjorde AMH prov i aug, hade då 1,4. Gjorde nytt prov i dec o hade då 1,0, så det verkar ju gå jättefort. Eller kan man ha olika resultat olika månader?Vi skulle göra korta metoden med start om ca en vecka, men nu vill min sambo vänta en månad. Tyvärr blir det då 2 mån eftersom ett ev ÄP nästa mån sammanfaller med en jobbresa för hans del. Så undrar om vi vågar vänta 2 mån? Han känner sig inte helt redo just nu, o jag måste väl acceptera det. Vi kommer nog bara göra detta IVF o ev ett till o sedan är det stopp för vår del. Jag är ju 40, 5 just nu. Hur skulle ni andra gjort?
    Oj, kan det gå så fort! Jag läste en artikel igår om specifika AMH-värden efter ålder och där stod det att värdet sjunker med 0,2 per år fram till 35 och efter 35 med 0,1 per år. Detta var en undersökning med ca 17 000 kvinnor från 37 olika stater i USA mellan 2007-2010. Kvinnornas ålder var mellan 24 och 50 år.

http://www.genesisfertility.com/publications/17000women.pdf

Jag är också jätterädd för att mitt värde kan ha sjunkit rejält sen april 2010 och kommer göra ny ICSI så snart jag kan om jag misslyckas med FET i februari.

Om du tog provet i december kanske det håller sig ett tag till om du inte väntar mer än 2 månader men längre än så skulle jag nog inte vänta.
  • Inanna Li

Turlid - Välkommen tillbaks Solig. Jag har saknat dig. Härligt att du också blir ruvare inom kort. I vår ålder får man kanske räkna med ett antal försök innan man lyckas. Men vi ska inte ge upp hoppet. Kram!

• Inanna Li

sushikatten - Håller tummarna för att dina ägg blir fint befruktade och att du ska få två tillbaka!

Jag börjar testa med ÄL-stickor på torsdag och får förhoppningsvis göra FET i slutet av nästa vecka.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-01-26 10:32:42 följande:
    Åt andra sidan är vi inte för gamla att göra ett till IVF försök och så har jag bokat tid på CVL redan den 23/2. Jag ringde dit och sa att jag vill påbörja behandlingen redan efter nästa mens som kommer troligtvis dyka upp den 20/2. Jag fick även remiss hemskickade för test av TSH, FSH och AMH som ska lämnas innan besöket, men det framgår inte när.

Vet någon vilken mensdag ska man lämna dessa prover? Mensdag 3 är viktig har jag för mig. Stämmer det?

Innan nya IVF ska vi göra sista FET, redan nästa fredag eller måndag efter det, om jag får min ÄL rätt tid. Får jag utslaget på onsdag eller torsdag, så skiter det sig då vi har en 2-dagars kvar och kliniken är stängd på lördag söndag.

Har någon fått ett barn på ett fryst 2-dagars odlat embryo?
    Konstigt och oförklarligt dumt att det ska vara så dyrt att adoptera ett äldre barn från Europa.

Jag hoppas du lyckas med IVF snart. CvL är ju en känd klinik med gott rykte. Mensdag 3 är viktigt för FSH-provet. Andra prov kan du ta vilken dag som helst i cykeln. Men nu hoppas vi på att du slipper göra behandling där Glad.  Din lilla 2-dagars kanske är en riktig survivor!

Min klinik är stängd på söndagar så jag förstår din oro. Jag får inte få utslag på en måndag denna gång. Skulle det skita sig även denna månad pga klinikens öppettider har jag bestämt mig för en ny ICSI-behandling nästa mens och samla ägg till frysen.
  • Inanna Li

Giba - Underbart att ett fryst 2-dagars blev en liten kille! Du ger framför allt Turlid men även oss andra hopp Glad!

• Inanna Li

AMH-värdet kan variera ett par hundradelar från månad till månad, också lite beroende på vilken dag i cykeln man tar det. Men det är inte lika fluktuerande som FSH-värdet som måste tas dag 2-4.

• Inanna Li
    Inanna Li skrev 2011-01-26 16:39:36 följande:
    AMH-värdet kan variera ett par hundradelar från månad till månad, också lite beroende på vilken dag i cykeln man tar det. Men det är inte lika fluktuerande som FSH-värdet som måste tas dag 2-4.
    Menar förstås tiondelar Skrattande!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-01-27 15:56:49 följande:
    Inanna68: Så AMH värdet kan variera med flera tiondelar? FIck ju också beskedes att AMH värdet kan variera eller skilja sig åt , men visste inte med hur mycket. Så att jag har 1,0 nu och 1,4 i dec kan vara helt OK o teoretiskt sett kan jag ligga på 1,3- 1,4 fortfarande?
    Det kan säkert vara så. Kolla den här länken om AMH som innehåller en illustration som visar hur AMH-värdet kan variera ett par tiondelar under olika dagar i cykeln. Det är nästan stabilt men med jättesmå variationer.

http://opsahl.northwestreproductive.com/infertility/testing/anti-mullerian-hormone-amh/
  • Inanna Li

Livmodern är alltid bästa platsen för embryot och många har lyckats med 2-dagarsodlade embryon. Även frysta sådana! Vi har ju fått flera framgångsistorier här. Fördelen med blastocystodling är ju att man kan sålla bort de embryon som kanske inte har en chans och få fram dem som kan lyckas om man har många ägg av bra kvalité att välja på.Nackdelen är att man kanske inte får några blastocyster alls och man kan ju inte veta om de man odlade vidare och ej klarade sig hade klarat sig i livmodern.

• Inanna Li

Zinfandel - Håller med dig om Oceanneys svar! Och tror att det går att lyckas lika bra med 2-dagars som blastocyst. De flesta jag hört och läst om har också blivit gravida på 2-3dagarsodlade. Att graviditetsstatistiken är högre på en blastocyst beror ju på att den hunnit lite längre i utvecklingen och därför har större chans att fästa och det vet man ju redan innan man sätter in den.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?