Zinfandel skrev 2012-03-06 14:44:09 följande:
Sunseed: håll isär immunologiska sjukdomar/tillstånd/reaktioner (överkänslighet, allergier, och inflammationer) och autoimmunitet (när immunsystemet felaktigt angriper den egna vävnaden) - immunologiska sjukdomar behöver alltså inte vara autoimmuna. Men Precis som Cathy säger så har man vissa sjukdomar så kan man misstänka att man även har andra. Sen behöver man inte som jag ha hela kitet
Ja, fast nu har jag hakat upp mig på saker jag har läst här på forumet.
Nämligen att fibromyalgi är en autoimmun sjukdom. Det har stått några gånger. Därför blev jag förvirrad. Visst, man kan få fibromyalgi som en följd av en autoimmun sjukdom. Men man kan också få fibromyalgi av andra orsaker, långvarig stress, långvarig muskulär smärta, någon form av infektion etc.
Det är ju det här som är så knepigt. Jag var inlagd och tog en jädra massa prover då dom misstänkte autoimmun sjukdom, och jag testades för massor utan resultat. Därför fick jag diagnosen fibromyalgi. Troligen utlöst av tidigare långvarig stress, vilket har lett till att jag har starkare smärtimpulser i kroppen. Istället för ett 56k-modem så är det ett bredband.
Det jag försöker fundera ut med hjälp av er kloka människor och dom här tankarna är om det överhuvudtaget är bra för mig (som kanske inte har ett nedsatt immunförsvar) att t ex börja med kortison. Eller är det allmänt vedertaget att alla med fibromyalgi har ett överaktivt immunförsvar?
Det är ju lite vanskligt att experimentera om jag inte VET. För jag antar att man inte kan testa det här i detta land?
Det är MÅNGA tankar som jag försöker reda i.
Och ursäkta om jag låter dum och ovetande. Men jag måste få undra lite.