• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2012-03-05 18:31:12 följande:
    Grattis till jättefint behandlingsresultat! 

Vill dela med mig av min erfarenhet då jag är en av dem som har bidragit till att "medicinerna inte visar någon skillnad" i Falun. När sonen blev till hade jag ingen tilläggsbehandling. Men jag har fått kortison ett flertal ruvningar, och då har det inte blivit något. Så ruva lugnt och förhoppningsvis ångestfritt, vännen!

Ps. det här är absolut inte riktat som kritik till immunterapi; för ni vet att jag "tror på det" och de behandlingar som ges från utlandet! 
    Tack. Hjärta Jag förstår att det inte är någon kritik. Det är jättebra att få massor av information här och jag har lärt mig så mycket mer än för ett år sedan. Men såklart kan det kännas ledsamt om man inte får samma hjälp IFALL man skulle behöva göra något annorlunda. Samtidigt som det är fantastiskt med alla tips och råd, så kan det också bli "för mycket" i min hjärna ibland. Men då får jag pausa lite från Internet och sluta fundera ett tag. Det är en balansgång för att hålla sitt eget psyke intakt. Men det är ingen kritik utan bara att vi alla är olika och behöver olika saker i olika faser i en sån här process. Just nu känner jag mig väldigt harmonisk och tänkte ladda med så mycket lugn och ro i sinnet som det bara går. För det är en lite mysig känsla den här gången.

Jag ger inte upp riktigt ännu utan fortsätter hoppas så länge det går. Så får jag tänka om när den resan är klar och jag är redo för en ny. Solig
  • Sunseed

Och tack än en gång alla!

Miss B: Jag är ovanligt harmonisk och lugn. Dom reagerade t o m på jobbet idag att jag verkade så lugn. Det är dom inte vana vid när jag brukar springa rally i korridorerna.

Skytten: Vad spännande med FET! Och kul att akupunktören gett grönt ljus. Då har du säkert väldigt fina förutsättningar. Glad 

• Sunseed

Jag har en liten fråga så här....

Jag blev utredd för en bunt autoimmuna sjukdomar (jag vill inte gå in på detaljer på ett forum) mellan år 2000-2010, men då man inte hittade något så blev diagnosen fibromyalgi. Hur jag än letar hittar jag bara info om att det inte är en autoimmun sjukdom. Bara att den har liknande symptom. Kan någon länka till mer information om det, eftersom det tas upp i autoimmunitetssammanhang i diskussionerna här. Ni måste ju ha sett någon bra studie kring det eller bra information som jag har missat?

Det vore jättebra för mig att kunna peka på detta OM man kan tänkas behöva t ex kortison vid en eventuell nästa insättning. Då har man mer kött på benen. Annars vad jag vet så är jag testad för det mesta i listan. Jag har däremot inte kollat endo, men jag känner inte heller igen symptomen. Och jag har inte haft några könssjukdomar. Jag är kollad för dold klamydia.

• Sunseed
    Cathy skrev 2012-03-06 13:42:04 följande:
    Sunseed; den här listan tycker jag är bäst : www.aarda.org/research_display.php?ID=47
    Enligt den är fibromyalgi inte en autoimmun sjukdom men många som har den kan ha någon annan autoimmun sjukdom.
    Ja, precis det har jag också läst.
    På mig har man konstaterat att jag inte har någon autoimmun sjukdom (det var det man testade igenom först), och därför blev diagnosen fibromyalgi. Då har inte den information jag har fått varit helt felaktig, samtidigt som att jag förstår vad man menar här. Att OM man har fibro ska man kanske gå till botten om det är utlöst av en autoimmun sjukdom. :)
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-06 14:44:09 följande:
    Sunseed: håll isär immunologiska sjukdomar/tillstånd/reaktioner (överkänslighet, allergier, och inflammationer) och autoimmunitet (när immunsystemet felaktigt angriper den egna vävnaden) - immunologiska sjukdomar behöver alltså inte vara autoimmuna. Men Precis som Cathy säger så har man vissa sjukdomar så kan man misstänka att man även har andra. Sen behöver man inte som jag ha hela kitet Flört
    Ja, fast nu har jag hakat upp mig på saker jag har läst här på forumet.Glad Nämligen att fibromyalgi är en autoimmun sjukdom. Det har stått några gånger. Därför blev jag förvirrad. Visst, man kan få fibromyalgi som en följd av en autoimmun sjukdom. Men man kan också få fibromyalgi av andra orsaker, långvarig stress, långvarig muskulär smärta, någon form av infektion etc.

Det är ju det här som är så knepigt. Jag var inlagd och tog en jädra massa prover då dom misstänkte autoimmun sjukdom, och jag testades för massor utan resultat. Därför fick jag diagnosen fibromyalgi. Troligen utlöst av tidigare långvarig stress, vilket har lett till att jag har starkare smärtimpulser i kroppen. Istället för ett 56k-modem så är det ett bredband. 

Det jag försöker fundera ut med hjälp av er kloka människor och dom här tankarna är om det överhuvudtaget är bra för mig (som kanske inte har ett nedsatt immunförsvar) att t ex börja med kortison. Eller är det allmänt vedertaget att alla med fibromyalgi har ett överaktivt immunförsvar?

Det är ju lite vanskligt att experimentera om jag inte VET. För jag antar att man inte kan testa det här i detta land?

Det är MÅNGA tankar som jag försöker reda i. Glad Och ursäkta om jag låter dum och ovetande. Men jag måste få undra lite.
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-06 14:44:09 följande:
    Sunseed: håll isär immunologiska sjukdomar/tillstånd/reaktioner (överkänslighet, allergier, och inflammationer) och autoimmunitet (när immunsystemet felaktigt angriper den egna vävnaden) - immunologiska sjukdomar behöver alltså inte vara autoimmuna. Men Precis som Cathy säger så har man vissa sjukdomar så kan man misstänka att man även har andra. Sen behöver man inte som jag ha hela kitet Flört
    Jag har säkert läst fel här, för jag hittar inte vart jag läste det. Minns inte ens i vilken tråd i detta stora forum. Skrattande
    Jag vet någorlunda vad autoimmuna sjukdomar är för det finns inom hunderiet också (angriper egna kroppen), där ligger mer min kunskap än inom ivf. Skrattande
  • Sunseed
    Cathy skrev 2012-03-06 14:35:48 följande:
    Zin borde säkert svara nu eftersom hon kan så mycket om autoimmuna sjukdomar men som jag förstått det så kan man inte testa om man har någon av alla de autoimmuna sjukdomarna utan man måste testa dem var för sig. TNFalfa kanske höjs om man har vilken som helst av dem, det vet jag inte? Men annars vet jag inte vilket enskilt test som kunde testa för eller emot autoimmuna sjukdomar..? 
    Nej, om jag inte minns fel var det en tusan massa prover jag gick igenom under de där åren, just för att det fanns misstankar. Men dom hittade inget. 
  • Sunseed

Mamma Gås: Fy vad jobbigt. Det är ju jättesvårt med smärtlindring vid fibro. Jag fick lågdos Citalopram och en kurs i TA - Tillämpad Avspänning, just eftersom alltför mycket stress och fysisk aktivitet är värdelöst vid fibro. Då får man bara ondare. Så jag fick träna på total avslappning som jag kan ta till när som helst. Hoppas att du får bra hjälp. Hjärta Och så jättetråkigt med din mamma. Hoppas att hon får hjälp snabbt.

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-06 17:57:35 följande:
    Av alla dina inlägg så har jag uppfattat att ovan är din fråga/fundering.

Det vanligaste vid fibro är väl att man sätter in tricykliska antidepressiva medel och tex antiinflammatoriska läkemedel mot värken. Även B-12-behandling, med tillskott av folsyra, rekommenderas numer allt oftare
    och en del får mindre symtom av Östrogen. Jag har hört många som lindras betydligt av kortison.

Men eftersom vi inte är läkare här utan bara spanare och väldigt ambitiösa kunskapstörstande barnlängtande varelser Flört som bollar idéer och som söker finna ledtrådar så rådgör med din läkare! Glöm dock inte att poängtera att du är "lite äldre" och vill ha barn. Men hade  jag varit som du så är det ett spår jag hade sökt vidare på.
    TACK!
    Då ska jag göra det. Dina tips och råd är guld värda. 
    Jag har gått på allt ovanstående förutom Östrogen (fast det gör jag nu haha) och jag har inte haft kortison. Det är faktiskt en jättebra infallsvinkel med min husläkare om det är så att IVF-kliniken motsätter sig. Fast... egentligen kanske det inte behövs för svärmor har nappat i Thailand. 

Och ja, jag är lite luddig. Det är mest för att jag försöker få någon som helst struktur själv i skallen i den här processen (jag skyller på biverkningarna). Jag väger för och emot hela tiden. Men OM det inte blir plus den här gången heller känns det som att kortisonet är väldigt lockande. För även OM det skulle vara så att jag inte skulle behöva det så skadar det inte att prova. Vad har man att förlora om man får minus efter minus? Då kan man "offra" en frysis på att prova faktiskt.

Återigen, tack för att du orkar med mina hjärnförvirringar. {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed
    Vi 4 skrev 2012-03-06 19:30:54 följande:
    Sunseed, inkl Zin och Mamma Gås, jag suger i mig som en svamp av er diskussion. Även jag fick ju just diagnos fibromyalgi och även den läkaren var noggrann med att betona att det inte fanns släktskap med autoimmuna sjukdomar eller reumatiska sjukdomar. Som jag förstått det får man väl dessutom eg tvärtom oftare infektioner när man har fibromyalgi och att immunförsvaret snarare är nedsatt? Iaf har jag uppfattat det så i de fibromyalgiforum jag läst. tex www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/571/1/ där det står nedsatt immunfunktion.
    Ja, du får ihop det bättre än mig. För det är just det jag också har fått för mig. Att man har dåligt immunförsvar med fibro. Man blir sjuk hela tiden, har någon en förkylning blir man förkyld. Det känns som att immunförsvaret ständigt går på sparlåga så att man knappt vågar träffa någon som är lite sjuk, för då vet man att man inom tre dygn ligger däckad igen....

Men.. Det känns också som att allting är komplicerat att förstå. Vem vet, man kanske stöter ut ett embryo ändå så att kortison under en kortare period kan hjälpa? Men man kanske får räkna med att bli mer sjuk än vanligt. Skrattande
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?