• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pp08 skrev 2010-10-07 13:15:39 följande:
    Inte bara det. Det skiljer sig även mycket inom samma land (Sverige).  tex: Hos vissa landsting får man 3subventionerade försök (eller 3 färsk och 1 FET; eller byta ut 2 FET mot ett färsk), hos andra bara 2 försök.

Stockholms län/ Karolinska har bara 2 IVF försök tror jag.
    Stockholm har numera 3 landstingsfinansierade försök och maxgränsen (för kvinnan) har höjts till 40 (inte fyllda). Det ändrades häromåret, var tidigare 2 försök och max 38 år.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Uppdaterar med ålder. Fjällsippan - välkommen och lycka till med hemmaförsöket Solig

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, 42 år och syskonförsök nr 4 i november (FET), bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43 ???????, bor i ???

***SPRUTAR***
    Sushi: IVF nr 4 äp 41 bor i göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, IVF nr1, FET försök 1,42 år, TD 16/10, bor i Göteborg
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:04:49 följande:
    Hej! Fortfarande ruvare. Nu har jag hunnit till ruvardag 12 Det är 18 dagar sen jag hade ÄL. Jag har inte tagit vaggisar då jag bestämde mig för att försöka utan. Det är ju ostimulerad FET. Min vanliga lutealfastid har jag redan passerat med ca 5-6 dagar.  Förutom mina tidigare symptom med kramper i magen och flytningar har jag nu också väldigt ömma bröst och känner ett lätt illamående. Jag hoppas så att det ska gå bra men tar en dag i taget. Jag har testdag i helgen.
    Det låter väldigt positivt Solig
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-10-17 09:38:32 följande:
    Jag testade igår kväll. En "mardrömsupplevelse" då det tog världens längsta två minuter att få resultatet! Jag är GRAVID! Det känns alldeles galet underbart och fantastiskt! 
    Hurra hurra hurra Solig

Så underbart härligt! Nu håller vi tummarna för de kommande 8 månaderna

Kram
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

underverket - så ledsen för din skull Gråter Inte roligt att få minus efter IVF.

Har du inte fått besked från kliniken om nästa steg?

På Sophiahemmet var de extremt tydliga, där hade jag återbesök inbokat samma dag som TD.  På S:t Göran var instruktionerna mer diffusa - jag skulle ringa el maila testbesked. När jag mailade in mitt besked (minus) blev jag uppmanad att ringa in. Vid samtalet så beklagade sköterskan mitt minus samt ville boka uppföljnignsmöte med läkaren (vilket naturligtvis var bra, men hade varit ännu bättre om man gjort redan i förväg tycker jag).

Föreslår att du hör av dig till kilniken med ditt testresultat och frågar om nästa steg/boka in läkarebesök.

Kram Hjärta

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Grattis Skruttefia! Underbart att höra Gravid

Du frågade om VUL och vad jag förstått så är det lite olika exakt när klinikerna gör VUL. När jag gick på Sophiahemmet gjorde jag VUL i v7 (6+2), men det är något tidigare än vad de flesta andra gör.

Inanna  - lycka till på VUL imorgon! Håller tummarna för att du får se ett litet hjärta picka Hjärta

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

inanna - åh vad jag lider med dig. Och fy så hemskt med limbo i en hel vecka. Det var en tjej i Sophiahemstråden häromåret som råkade ut för samma sak om jag kommer ihåg rätt och hon blödde även ( i mängder tror jag t o m), men likväl fick hon en liten fullt frisk son någon vecka efter min dotter föddes. Hon hörde kanske till undantagen, men ändå kan det vara bra att veta att litet hopp finns. Kram

Fahlvik - stort grattis till alla ägg! Nu måste väl åtminstone något av dem vara tillräckligt moget och dela sig fint!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    underverket 06 skrev 2010-10-26 14:07:52 följande:
    Hej.

Inanna68: Va tråkigt! Vi får hoppas på ett under o att det fortfarande finns en bebis därinne. Inte nog med att vi över 40 ska ha turen att bli gravida, sedan är det oron för missfall som man ska tampas med ett tag. Tyvärr är ju missfallsrisken när man passerat 40 hög, ligger väl runt 30%? Eller är det mer?

Har inte varit inne i tråden på några dagar. Ska läsa ikapp. Har en son som sover oroligt på nätterna pga av förskolestart. Inatt gallskrek stackarn i säkert 1 timme. Så orken finns inte att vara inne här inne så mycket. Visserligen är hemma sista veckan nu innan jobbstart, men vill försöka fixa hemma de 4 timmar sonen är på förskolan.
    Risken för MFär tyvärr ännu högre - kring 40% och uppåt (mer ju mer 40+ man är). När jag gjorde min lyckade IVF på Sophiahemmet häromåret fick jag reda på att i åldersgruppen 41-42 år (som jag då tillhörde) var graviditetschansen ca 20%, men "baby-take-home-raten" (ja, det heter så Förvånad) tyvärr bara 12% pga den höga MF-risken.

Det finns en väldigt informativ statistiktråd under "Svårt att bli gravid"/"40+" med MF-risker i olika åldrar samt före och efter gravtest respektive tidigt VUL om jag minns rätt.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-10-18 12:23:26 följande:
    Angående AMH så finns det två olika skalor. På IVF-kliniken där jag och Skruttefia går mäts värdet i pmol/L. Jag har 18, 9 pmol/L och ca 2,67 ng/mL. Dela pmol/L-värdet med 7, 1 för att få fram värdet i ng/mL.

Här kommer en jämförelsetabell:

Ovarian Fertility Potential                pmol/L                ng/mL

Optimal Fertility                            28.6 - 48.5         4.0 - 6.8
    Satisfactory Fertility                     15.7 - 28.6          2.2 - 4.0
    Low Fertility                                 2.2 - 15.7           0.3 - 2.2
    Very Low / undetectable             0.0 - 2.2               0.0 - 0.3
    High Level                                    > 48.5             >6.8   

Interpretation:

AMH levels do not change significantly throughout the menstrual cycle and decrease with age.  Healthy women, below 38 years old, with normal follicular status at day  3 of the menstrual cycle, have AMH levels of 2.0 – 6.8 ng/ml   (14.28 – 48.55 pmol/L).  High levels are found in patients with PCOD.

Källa:  "drmalpani.com"
    Inannas inlägg nr 563 (ovan) och 576 (nedan)
    Inanna Li skrev 2010-10-18 13:17:34 följande:

Nu hittade jag tabellen för AMH. Fullständig länk: www.gcrm.co.uk/downloads/INF-Clin025-20091103...

Detta visar på att allt mellan 5-19, 9 pmol/L är ett  normalt AMH-värde (till och med bättre än jag kom ihåg)

TABLE OF INDICATOR CONCENTRATIONS OF AMH IN THE BLOOD

Value (pmol/L) Indication

>20 High responses to ovulation drugs expected

– risk of ovarian hyperstimulation syndrome

– high pregnancy potential

5 to 19.9 A normal response to drugs expected

– Low risk of ovarian hyperstimulation syndrome

– Low risk of cycle cancellation

– Good pregnancy potential

1.0 to 4.9 Reduced responses to ovulation drugs.

– Expected yields of 1 to 6 eggs (normal average = 10 eggs)

<1.0 Negligible responses to ovulation drugs.

– Treatment with own eggs rarely recommended.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

inannna - håller tummarna för att den lilla bönan vänt sig fel och att det är falskt alarm, även om jag förstår att det känns väldigt väldigt tungt just nu.

påfågeln - hejsan! Roligt att se dig här, denna tråd är ju lite mer aktiv än S:t Göranstråden. Såg att du fått lite tips på saker att kolla upp. Undrar också om du haft ditt uppföljningssamtal än och vad som isåfall sagts?

Själv fick jag mens i morse och har därmed börjat spraya idag (Suprecur den här gången eftersom Synarela varit slut). Det blir ett långt protokoll, men med spraystart dag 1 för att hinna med ÄP innan julstängning Har för mig att det var någon här i tråden som hade koll på denna variant som är helt ny för mig?

Letar febrilt efter vår lista, men den måste vara väääldigt långt bak i tråden

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?