• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hoppas allat haft en trevlig o mysig helg.Sambon o sonen har varit sjuka. Sonen skulle börjar förskolan idag, men det blir imorgon, så han får vila en dag extra.

Jag känner mig inte så upplyft efter ett lönesamtal med min chef i fredags. I feb tog började jag jobba o sambon  var föräldrarledig med vår son. Jag hade jättetufft i början för det var så jobbigt att vara borta från sonen. Man blir så tajt när man varit hemma i 15 mån o haft honom i magen innan o så. Chefen tyckte att jag inte fokuserat så mycket på jobbet o inte var där mentalt. Sedan började hon prata om när jag gjord mina IVF behandlingaer. Vi lyckades ju med andra på sonen. Då var jag inte heller där mentalt hela tiden o sedan när jag var gravid tyckte hon jag var för mycket uppe i det o inte så mentalt på jobbet. Visst, hon förstod ju att det kan blir så, men samtidigt var det inte så kul att höra. Tyckte jag gjorde så gott jag kunde. Tycker det är tufft att kämpa med IVF behandllingar o det påverkar jobbet o sedan mår man dåligt ,som jag gjorde i våras, går det också ut lite över jobbet. Hur gör ni andra? Har ni berättat på jobbet? Funkar ni bra på jobbet när ni håller på med IVF? Tycker ni inte det är jobbigt ibland o kan inte fokusera på jobbet.. Känner inte alls för att börja jobba om  veckor. Skulle nog vilja jobba med något annat har jag kommit på. Jag är förskollärare o det är inte det optimala jobbet när man själv har småbarn.

• underverket 06

af klimt: Vår läkare sade att man inte måste ha skyddat sex o det finns en del som blir gravid när de väl tagit steget till IVF o börjat spraya. När man gör långa metoden så börjar man spraya på dag 21 o sedan ska ju mensen komma inom någon vecka eller så. Skulle man blir gravid så är den veckans sprayning inget farligt för foster. I

• underverket 06

Turlid70: Jag testade negativt på ruvardag 13 o idag är det ruvardag 15. Ska testa imorgon igen på riktiga dagen. Chansen finns ju än.

• underverket 06

Inanna68: Ett stort grattis till dig! Så kul.

Själv testade jag minus o mensen kom också, så det blev inget. Känner mig såå ledsen just nu. Tur att jag inte börjat jobba än, för det hade jag inte orkat.  Dock hade jag väl ingen vidare förhoppning om denna IVF. De fick ju bara ut 5 ägg o endast 1 befruktades. Undrar varför det blev så. Min läkare skickade mig svaret på mitt AMH värde innan behandlingen o jag hade 1,5 o han skrev att med detta värde hade jag bra chanser att svara bra på behandlingen. Nu gjorde jag ju inte det. Få äggblåsor o få ägg, så jag undrar varför? När vi gjorde första undersökningen för lite drygt 3 år sedan, så hade jag ovanligt många omogna äggblåsor för min ålder, då 37 år gammal. Undrar hur det i så fall kan ha försämrat så katastorofalt. Ok, om jag hade haft få omogna äggblåsor redan då, då kan jag förstå. Nu har de i o för sig inte gjort vul o kollat äggblåsorna innan behandlingen började. Ska be om det om vi gör ett återbesök. Någon som vet vad som händer nu? Får man kommer på ett läkarbesök efter ett misslyckat IVF för att fundera på om vi ska göra ett IVF till? När vi gjorde första IVF o det blev minus hade vi köpt 3- pack, så då var det bara att köra på.

• underverket 06

Skruttefia: Kan man ha ett AMH värde på 10! Det måste ju vara otroligt bra för din ålder?

Nej, det är inte kul att få ett minus. Ledsen är man, samtidigt så är ju vi i tråden som redan har 1 eller 2 barn i en helt annan situation än ni som inte har barn. Är så otroligt glad för att Ianna68 fått ett plus. Hoppas så innerligt att Turlid70 lyckas med sitt FET härnäst. Visst,för mig kommer det vara en stor sorg om jag inte får ett till barn, så är det ju. Samtidigt är jag så otroligt lycklig för den son jag har. Pussade o kramade på honom extra mycket idag.

• underverket 06

Den ekoniska biten är ju också en del i det hela. Känns som kastat 22000 i sjön denna gång, med bara 5 uttagna ägg o ett befruktat. Vi har haft turen att hittills har mina föräldrar bekostat våra IVF, vilket jag är oerhört tacksam för. Vi är ju uppe i 75000, men då har vi ju å andra sidan fått en son o han går inte att mäta i pengar. En del av pengarna ska vi väl betala av när vi kan eller så blir det ett förtur på arvet. (har en bror, så de måste ju vara rättvisa med hur de ger pengar).

• underverket 06

Turlid70: Jag hoppas speciellt att du ska lyckas o ni andra som inte har några barn. Kommer inte ihåg om det finns flera i tråden som inte har barn. Kan inte hålla reda på alla. Såklart hoppas jag att alla i tråden får ett +, men speciellt ni som inte har barn önskar jag ett +.

• underverket 06

Turlid70: Oj, då. Jag fattade det som att du inte hade barn alls. Hur gamla är dina barn exakt? Över 20? Blev du lätt gravid med dem? Önskar naturligtvis fortfarande att du får ett barn med din man, för han har väl inga barn? Men det jag skrev i tråden menar jag att jag är de några som jag önskar mer än andra att få ett + är det de som inte har barn alls. Vi som har barn, oavsett om de är små eller vuxna har ju fått den fantastiska gåvan att iallafall få ett barn. Har för mig att du skrev ett inlägg om att din svärmor vid en middag pratade om någon annan  som skulle få sina första barnbarn vid sen ålder, tvillingar om jag inte minns fel, så antar att din man inte har några barn. Det är väl ändå positivt för dig att du fött barn, för då vet du ju att det funkar iallfall för dig o att det mer är åldern det beror på? Eller har ni manlig faktor?

Ska idag ringa kliniken o se hur vi går vidare. Man borde ju kunna byta behandling, kanske pröva något annat än menopur.

• underverket 06

Fahlvik: Jag var dunderförkyld när jag skulle göra ÄP vid vid vårt andra IVF försök o vad hände, jo jag plussade o det var den gången sonen blev till. Så som Skruttefia skrev, det kanske bara är positivt att var förkyld. Hur det är för mannen är väl en annan fråga. Vet inte om det kan påverkar spermierna om man är jätteförkyld.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?