• hemulen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2012-02-21 21:25:40 följ Hemulen: Inte alls men det är nog svenska studier och dem har jag tyvärr inte så mycket till övers för längre, kontrollgruppen är alldeles för liten och inte representativ för vår grupp (runt 40)... Det är två amerikanska studier med över 1000 (tror ca 1200) patienter, döda kolla ålders spannet.

• hemulen
    hemulen skrev 2012-02-22 10:49:57 följande:
    Zinfandel skrev 2012-02-21 21:25:40 följ Hemulen: Inte alls men det är nog svenska studier och dem har jag tyvärr inte så mycket till övers för längre, kontrollgruppen är alldeles för liten och inte representativ för vår grupp (runt 40)... Det är två amerikanska studier med över 1000 (tror ca 1200) patienter, döda kolla ålders spannet.

Men oj vad konstigt mitt inlägg blev, skrev från mobilen. Ska så klart inte stå döda utan "ska kolla åldersspannet".
    En studie har 1231 deltagare, åldersspann 35+-4 år och den andra 36,7 +- 4.8 år med 1055 deltagare. I en av studierna såg man minskade ovarialreserver vid högt TSH, men ingen påverkan på graviditetsutfall.

Här är länkarna till artiklarnas abstract
    http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(10)00994-5/abstract
    http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(11)00369-4/abstract

Internetmedicin
    har en artikel om tyroidea och graviditet och de anger 0,5-2,5 som intervall. Det är säkert så att vissa individer med autoimmunasjukomar/besvär och diabetes inte faller inom ramarna för dessa studier. Men för mig t.ex. som inte har något avvikande labprov och regelbundna cykler så känns det som att jag kan lita på vad min läkare och studierna säger.

Skytten, jag hade 2,7 och åt munkpeppar som ska kunna sänka värdet. Nästa gång jag tog provet (ca 4 veckor senare) hade jag 2,3.  Kanske var det munkpepparn.

Sunseed, heja kul att vara igång!

Finafina, håller tummarna för fin befruktning och minst ett guldägg Glad 
  • hemulen
    Tuvalina skrev 2012-02-24 20:10:57 följande:
    Grattis Finafina till två fina embryon!

Hemulen, hur går det för dig med ruvningen?

Jag är på RD 8 idag. Hade molvärk dag 5 och 6. Idag dag 8 har jag varit supertrött och yr...

Jag känner hopp idag och det är skitjobbigt.
    Ja det är jobbiga dagar nu med ruvandet. RD 10 idag och jag känner inte alls igen min kropp. Känner mig svullen, brösten är större och har börjat läcka mjölk sedan 1v tillbaks. Har varit gravid tre gånger och känner inte alls igen det här, är rädd för att kroppen fått "hormonspunk" så att jag plötsligt fått för höga prolaktinvärden och då blir det ju ännu svårare att bli gravid. Hua, kan ingen bara söva ner mig och väcka mig när jag är gravid?!
  • hemulen

Försöker uppdatera listan men när jag kopierar blir allt i ett enda stycke, som löpande text. Hur gör man? 

• hemulen

Tuvalina, jag hade typ alla biverkningar av proggisarna, med dem tycker jag det är helt omöjligt att veta vad som är vad. Kram!

• hemulen

Jag vet inte... Mensen bruker ju komma som en klocka och BIM är på tisdag. Funderar på att testa idag för att hinna "deppa" och fundera lite innan det är vardag igen, men vill också ha kvar hoppet så länge det går. Du då?

• hemulen

Anne, jag håller med de andra. Det kan helt klart vara för tidigt. Jag fick lite brun flytning som att mensen var på väg, testade i panik och fick ett svagt, svagt plus. Är nu asnervös inför BIM som är imorgon. Vågar inte lita på testet.

Zin, heja heja, snart op. Du är så värd den och att det går bra. Håller tummarna.

Lillstoran, jag vet inte exakt statistik för FET, men tror ca 18% per försök. Jag ruvar på en frysis nu.

• hemulen

Usch Linköping, vad jobbigt för dig. Stor lycka till kram.

Jag testade igen imorse, nästan svagare streck än igår på dagen och nu blöder jag och har ont. Verkar tyvärr vara över för den här gången.

• hemulen

Tuvalina, mitt hopp står till dig nu Det vore väl skit om det inte blev något alls för någon av oss. Heja, heja!

Visst kan mensen bli sen pga progynon, men den måste inte bli det (blev inte det för mig vid förra färskförsöket) och olika symtom är ju helt omöjligt att avgöra vad det beror på. Jag tror inte att endometriosen späds på av progynon,. Progynon är ju progesteron och det är östrogen som gör att slemhinnan växer till. Progesteronet balanserar slemhinnan så att den inte växer för mycket (i lutelfasen) och vid ev graviditet stöder den gulekroppen så att embryot ska klara sig.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?