• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fahlvik - Krya på dig! Snart är du halvvägs Hjärta!

• Inanna Li
    Mamma gås skrev 2011-02-14 11:36:13 följande:
    Tjejer - Ni som blir 43 i år och kör på klinik..., var går ni? Jag har en kompis som blir 42 nu i sommar och hon är helt inställd på att hon endast kommer att få/köpa ett försök för sen blir hon för "gammal". Dom ska på intro samtal nu i början av mars i Uppsala men har gjort sin utredning i Örebro, men här är hon för "gammal" så därför måste hon göra det privat. Jag tänkter att det kanske finns hopp för dom att hon ska kunna göra det fler gånger även fast hon fyllt 42, om det nu behövs vill säga :)  Vad tror ni? Är det något man måste tjata sig till el är det jätteolika för olika kliniker?

Jag går på IVF-kliniken i Göteborg och där är gränsen 42 (dvs ej fyllda 43) men jag hoppas att de inte slänger ut mig samma dag jag fyller 43 i september när jag redan är patient där. Jag har läst här på FL om andra som fått fortsätta på sina kliniker även efter 43-årsdagen om det är motiverat, dvs att de får tillräckligt tilldfredsställande resultat efter hormonbehandlingarna.  På Carlanderska (Fertilitetscentrum) i Göteborg har de ingen övre åldersgräns utan de accepterar patienter efter individuell bedömning men behandlar helst inte kvinnor som fyllt 44 eftersom chansen att lyckas då är så liten. Så sammanfattningsvis beror det nog till stor del på hur din kompis värden ser ut!
  • Inanna Li

Fjällsippan - Vilka ursnygga embryos! Vad härligt att ha dessa bilder och särskilt om det skulle bli 1-2 små bebisar av dem också! Nu är du min förebild i IVF-världen då jag vet att du lyckades på färskförsök och korttidsodlade embryon när du blev gravid. Så jag hoppas allt jag kan på färskförsök och ev. 2-3-dagrsodlade när jag gör ICSI i mars! Mitt första färskförsök sumpades ju förmodligen av 2 cm polyper i livmodern!

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-14 11:54:30 följande:

innan68: ja, det är bra om du kollar dina värden på TSH och normalt är väl kring 3 och lite under. Jag har läst sen och pratat med min läkare och då finns det teorier att det är bättre att sänka halten till ungefär hälften för att öka chansen till graviditeter. CA tvekade inte och skrev ut levaxin till mig. Jag tar en halvtablett om dagen. Det var inget läkarna tog upp och inte förrän jag kom med mitt förslag som jag fick medicinen. Jag låg väl strax under 3. Ja be och få komma och göra ett blodprov och det brukar gå fort med svaret. Beställ telefon tid och be om att få ta ett prov.

Bra förslag! Men tror du jag behöver ta om provet? Säkert en dum fråga! Förmodligen självklart att man måste 10 månader senare. Jag tänkte att hon kunde kolla i journalen vad jag hade i april förra året Skrattande! Sådana värden kan antagligen gå upp och ner!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-14 11:58:22 följande:
    Jag förstår att du är "desperat", och det är därför som jag frågar och ditten och datten som kan påverka dina chanser i förhoppning att göra den optimala till nästa omgång . TSH-värdet kan ju vara väldigt hoppigt, men det är en viktig faktor att det ser okej ut inför försöken. Redan vid 2,5 anses man ha mild hypotyroes, vilket påverkar fertiliteten. Så ligg på läkaren att få göra ett nytt prov inför nästa omgång. Jag har hört att vissa kliniker t o m vill att man ska ligga under 2,0 inför behandlingarna. 
    Tack för din hjälp med projekt "Göra så att Inanna slipper bli barnlös" Under 2,0! En bra siffra att komma ihåg! Om det inte gör nån skada (vilket det förmodligen inte gör) så är det väl bara att knapra Levaxin i så fall!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-14 12:17:41 följande:
    Dessa bilder vill jag också se, var finns dem?

Oh, vad frustrerande med att poliperna inte tagits bort innan försöket. Visste dem ens om dessa?
    Kolla Fjällsippans dagbok! Jo, läkaren visste om det men det var i slutet av maj och vi ville hinna med ett första försök innan kliniken stängde för sommaren. Min läkare trodde också att det var 1 polyp på "bara" 1 cm och att den kanske eller kanske inte skulle påverka implantationen. Osäkert helt enkelt! När jag opererades i augusti 2010 visade det sig vara 2 polyper på 2 cm tillsammans och det är ganska mycket. Dessutom kan polyper i livmodern göra så att ett området runtomkring blir inflammerat. Det blir helt enkelt en ogästvänlig miljö för embryona.
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-02-14 14:15:42 följande:
    Hej - här kommer jag igen med goda råd, säg till om det blir för mycket!

TSH är otroligt viktigt och även om "normalt" kan vara upp til ca 3,5 (fast det är ganska högt egentligen) så är det precis som många skriver inte optimalt ur fertilitetssynpunkt. Som gravid ska man inte ligga över 2 (MVC/läkares rekommendationer) och man bör ligga under 2, men i vissa fall är det ännu bättre att ligga kring 1 - det finns flera exempel på kvinnor som mha Levaxin kommit ner till ett värde kring 1 och först då blivit gravida!!!!

Har en endokrinolog i nära familjen som är expert på sköldkörteln i samband med fertilitet/graviditet.
    Superbra information! På något sätt "misstänker" jag att jag ligger över 2 så jag måste fråga min läkare vad mitt värde var förra året!
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-02-14 15:18:46 följande:
    Inanna: Instämmer med Fjällsippan! Min läkare (innan jag kom till kliniken) sa att målet är under 2,0. (Hon arbetar nu på Sahlgrenskas IVF-mottagning.) På kliniken  var vi överens på att invänta bättre TSH-värden men jag vet inte riktigt vilket värde de har som riktlinje (du är ju på samma klinik som jag). Olika läkare kan ju tycka olika dessutom men stå på dig att den ska ner under 2, det är nog rekommendationen som är den mest uppdaterade. Varför chansa?
    Intressant då du hade samma läkare som jag på samma klinik. Jag vet inte heller vad vår klinik har för riktvärden men hon sa inget till mig om att mina värden behövde gå ner före start. Undrar om jag ska tolka det som att det inte behövdes. Känner mig lite villrådig och ska förstås fråga henne nästa gång.
  • Inanna Li

Zinfandel - Jätteintressant. Du besitter både teoretisk kunskap i ämnet och har praktisk erfarenhet om hur TSH-värdet kan svaja. Tror helt och fullt på vad du skriver!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?