• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport - Du ska veta att jag hoppas innerligt att du ska få ett plus på TD!

• Inanna Li

Hoppas allt jag kan att den här tråden kommer byta namn till Barnvagnstanterna innan året är slut och att vi ska fortsätta vara nätvänner och utbyta erfarenheter om våra små bebisar oavsett om vi dricker kaffe eller ej. Jag älskar te också Kyss!

• Inanna Li

Zinfandel - Du ska ju veta att du är en pärla {#emotions_dlg.flower}! Ser fram emot din IVF-rapport. Jag ska ställa massor av frågor till min läkare på onsdag förmiddag inför nästa behandling. Bl a om sköldkörtelvärdet! Om det var över 2 förra året vill jag nog ha Levaxin om jag får. Kan ju be att få ta nya TSH-prov men de hinner nog inte analyseras före nästa behandling.  Jag började dricka kaffe regelbundet när jag var ca 25. Innan dess drack jag mest te. Jag föredrar sockrade (lagom med socker) lattes. Det är liksom godast så!

Vi ska följas åt länge! Det hoppas jag också på Kyss!

• Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-01 08:10:18 följande:
    Inanna: lägger ut mitt lilla resultat i em så du hinner få kött på benen inför ditt samtal med läkaren imorrn.

Tack! Spännande!
  • Inanna Li

Snösport - Nej, vad fruktansvärt hemskt! Speciellt när jag tänker på det där strecket som dök upp och försvann! Testa igen imorgon! Starkt att du orkar gå till jobbet! Massor av kramar till dig och ta hand om dig Hjärta!

• Inanna Li

Angående IVF-info har jag lärt mig mer här på FL och genom att läsa vetenskapliga artiklar på nätet och kolla in utländska klinikers hemsidor. Jag kan varmt rekommendera http://www.advancedfertility.com/. Oerhört mycket bra information! Av kliniken har jag blivit nada klokare men de jobbar ju mer efter löpandebandprincip och traditionella metoder.

• Inanna Li

Håller med om att Zinfandel har gjort en jättebra sammanställning om allt man behöver veta när det gäller IVF och fertilitet (här ska vi glömma INfertilitet). Mycket bra att få allt samlat i en enda fil på ett ställe! Har aldrig druckit vin av Zinfandeldruva men tror att jag kommer att gilla det lika mycket som jag gillar Zinfandel Glad!

• Inanna Li

Hej alla. Lite EGO-uppdatering från mig. Jag hade samtal med min läkare på kliniken idag. Tror att hon nämnde åldersfaktorn minst 10 gånger och på något sätt fick jag känslan av att hon inte vill lura av oss pengar på ännu en IVF eftersom "åldern ändå tar ut sin rätt". Kanske jag är extra känslig just nu och tolkar in saker och samtidigt är jag förbannad på min iskalla ragata till chef som inte har nån förståelse för att en människa kan vara inne i en låg period i sitt liv. Jag ångrar mig att jag talade om för henne att vi gör IVF men det hade nog varit svårt att hålla det hemligt när jag mår så fruktansvärt dåligt som jag gör.

Vi bestämde oss för att sätta igång så snart mensen kommer. Jag fick ta två olika sköldkörtelprov. För ett år sen hade jag 2,3 i TSH och det var ju faktiskt ett OK värde. Jag vägrade ta AMH för att jag vet att jag kommer oroa mig så mycket för om värdet har sjunkit på ett år och jag vill inte ha det emot mig om jag skulle vilja göra en ny behandling i framtiden. Jag hade 2,67 eller 18, 9 (ungefär som en normal 32-åring)beroende på skala för 11 månader sen och förhoppningsvis kan jag fortfarande producera ägg. Många äggblåsor/folliklar kunde hon se och förra året hade jag minst 20 st och det kunde nog vara upp mot det antalet även nu så ännu är jag nog inte i förklimakteriet. Min mamma var 56 när hon gick in i klimakeriet och det lär nog dröja ett tag för mig också. Men äggen är gamla och minst 80 % antas ha kromosomfel oavsett hur fina de är på ytan som befruktade diskuterade vi också. Och eftersom min sambo har dålig spermakvalité är våra chanser på hemmaplan små men inte omöjliga men det blir förstås större chans med IVF. Och det kan vara idé att göra IVF eftersom jag trots allt har bätte förutsättningar än en kvinna med normalt AMH för en 42-åring. Min slemhinna var tjock och fin och hon kunde se att jag ägglossat från höger äggstock i den här cykeln.

Jag har ju bara gjort tre återföringar. Den första var misslyckad på grund av 2 cm polyper i vägen, den andra gjorde mig gravid fast det slutade i MA och den tredje misslyckades förmodligen pga åldersrelaterade kromosomfel. Men man kan ju inte ge upp efter bara tre försök! Undrar om 30-åringar blir lika ifrågasatta efter att ha misslyckats med tre återföringar? Handlar allt om äggkvalité? Kan det inte få finnas undantag från åldersfaktorn?

Efteråt gick jag en stund på stan då jag tagit kompledigt resten av dan för att jag inte riktigt visste hur jag skulle må efter läkarsamtal och undersökning. I spegelbilden i en klädbutik såg jag en ung kvinna på max 20-25 med rosig hy och långt glansigt hår, klädd som en ung skolflicka med kort rutig kjol och överknästrumpor. På inga vis en rynkig medelålders infertil 42-årig tant med förklimakteriella besvär som ID-kortet säger! Där nånstans log jag och bestämde mig för att välja hoppets väg istället för lidandet och inte lyssna på hur saker måste vara. Det finns undantag och mirakel kan ske! Kanske jag inte får ut 15 ägg nästa gång men det räcker ju som vi alla fått inpräntat med guldägget!

Tack för att jag fick skriva av mig med ett uns av ironi och bitterhet!

Tack alla för att ni finns! Utan er skulle hela den här resan mot plusset inte kännas lika bra Hjärta!

• Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-02 15:54:08 följande:
    Åhhh Inanna, så ska det låta!!! Jättebra Hjärta Låt dig inte slås ner av surpuppor på kliniker som inte väljer att se till kroppen före id-kortet. Kör på, kämpa på, ge inte upp!!! Det ska bli bebbar Skrattande Jättekram!! 
    Tack vännen Hjärta! Jag ska bara se framåt nu! Kram tillbaks Solig!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-02 16:13:51 följande:
    Och glöm inte lite Zinfandel till helgen SkålTungan uteFlört
    Så länge jag kan dricka alkohol borde jag ju testa nu Skål! Vilket vin kan du rekommendera?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?