• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pp08, men åh vad glad jag blev för dina två! En 2-cellig och en 4-cellig! Jag håller tummarna!

hemulen, men usch och fy, jag hade en fruktansvärd huvudvärk av sprejen, så illa att jag knappt inte kunde jobba  det blev lite bättre när jag började spruta för då halverades ju sprejen (men det är därför jag velat göra korta sedan, jag fick även väldigt ont i magen, min läkare sa att det var ovanligt ffa med magvärken men även huvudvärken). Jag sprejade i först en dryg vecka och sedan nästan två veckor till, vet inte hurdet är med att spreja längre. Kan du inte höra av dig igen och fråga om de inte kan försöka klämma in dig tidigare pga huvudvärken? Kram till dig!

Tyckommig, jag tror mensen kan bli annorlunda, man bygger ju upp slemhinnan rejält med alla hormoner. Hoppas du får må bra av långa protokollet!

• Vi 5

Sunseed, jag förstår dig och kan känna igen det med. Jag önskar dig all lycka till med allt! Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur det går, och funderar på om du kankse kan tänka dig att komma in och berätta hur det går? Men om det blir för jobbigt så ska du förstås inte göra det!

Hemulen, skönt att du kunde halvera sprejen!

Anne, tänker på dig och hoppas så för dig!

Susmar, men nej så fruktansvärt tråkigt! Jag hoppas du har människor som bryr sig och finns för dig i din närhet!

pp08, hur går det för dig? 

Lillan, jag sprutade bara 8 dagar senast, ÄP dag 11. Håller tummarna att det ite ska krocka för er!

• Vi 5

anne, kära du, jag läste nyligen på Fertility friend, som ju har statistik från massor av temperaturkurvor, att det är väldigt vanligt att testa negativt på dag 8-11 (efter äl)  för att sedan testa positivt senare. Det finns även de som testar negativt på dag 12 och därefter positivt, men det är inte lika vanligt. Så håll ut! Det är långt ifrån alla som blir gravida som testar positivt så tidigt.

Sunseed, det verkar som att lite text från mitt inlägg försvann, jag skrev också, jag kommer att sakna dig och din härliga utstrålning! Hjärta

• Vi 5

Fixar till, hoppas ingen försvann nu, kolla gärna era uppgifter. Själv behövde jag tyvärr uppdatera min ålder

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, Stockholm
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF,  negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP
    Sushi, 42 år. IVF 6
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin
    Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska
    Vi 4, 41år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, nytt försök i sept/okt.
    Pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5
    Bengalen:  39 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC,  3:e IVF/japanen på CFC
    Mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med  progynon den 10/6
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9
    Zinfandel, 40 år i Skåne, nästa försök i september
    TyckOmMig, 45 år Småland  IVF2
    Susmar72, 39 år

***SÄNGHALMSLIGAN***

Snorpan 42 år, 5 st ivf kör naturellt i sommar och satsar på FET i aug på CvL
    Cice, 42 år, IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar

***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET***

Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF,  4FET (1MA, maj-11 och maj-12)
    Sunseed 41 år, FET 30/8-12, insättning av blasto nr 6.
    Chichisita 42 år,korta metoden, ÄP 21/8.
    Ania Kasia 38 år, RPC Uppsala, 1 ET och nu FET 21/8

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

Tuvalina, 41, Hälsingland, IVF 3 korta metoden, TD 31 augusti.
    pp08, 41 Stockholm;  FET (4celligt + 2celligt) , (syskonförsök 7) TD 3 sept.
    Ania Kasia, 38 år, RPC Uppsala, FET med TD 8/9 

***GRAVIDA***

Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1  hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF ca 17/2-13.

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS.
    Chichisita, född 70, son född 14/12 2011 efter IVF 2, korta metoden.
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonf örsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) dotter född 31/7
    Inanna  43 år, Gbg, 4 ICSI + 3 FET, ÄP  14/11, ET 16/11, TD 4/12, Inanna Li född 8/8-2012, 3125 g, 48 cm.

• Vi 5

Anne, varm kram till dig! Usch så fruktansvärt motigt! Jag tycker du ska fortsätta med Prasteronet, det finns ju stark anledning att tro att det ger bättre effekt ju längre tid man äter det. Det verkar ju också finnas anledning att tro att det blirallra mest verksamt för om det finns from premordial folliklarna bildas och det var ca 290 dagar från de bildas till de är mogna, se artikeln; Gleicher, Weghofer och Barad. Jag har skrivit om det tidigare, senast den 18 juli.
    När det gäller omega-3 spelar det jättestor roll vilken du äter. Du ska äta en som innehåller både DHA och EPA som är två typer av omega-3 fetter, det är de som är riktigt bra för cellerna i kroppen (och även för de i hjärnan). Du ska helst få i dig ca 500-1000 mg av dessa (tillsammans)om dagen. En som är bra är Pharbio, den finns på Apoteket, där får du i en kapsel i dig ungefär 500 mg, med ca hälften EPA och hälften DHA. Aco Forte har också liknande sammansättning (men den minns jag inte exakt innehåll). Det finns flera andra med bra sammansättning, men det finns också de som knappt innehåller dessa alls och som knappt innehåller omega-3 heller för den delen. Vissa innehåller också omega-6 och det behöver vi inte tillföra, det får vi i oss tillräckligt av ändå. Så det man ska hålla reda på är mängden EPA och DHA.

Lillan, håller tummarna för att din känsla är sann Jag vill gärna höra hur det gått så du får hemskt gärna komma in och berätta.

• Vi 5

Anne, nu så har vi fått kontakt! Skönt att det funkade! Är det någon annan som inte kommer in så säg bara till!

• Vi 5

hemulen, åh vad skönt att vara igång ändå. Hur går det med huvudvärken! Känner tyvärr helt igen mig i tilliten till min egen kropp, har nästan gett upp mentalt...Även jag måste nog försöka skärpa mig bara ca tre veckor kvar till sprutstart...

• Vi 5

Anne, jag undrar om du skrev fel när du skrev att du äter 3x75, för inte tar du väl 3st. 75milligramstabletter varje dag, utan 3 st 25mg!? I övrigt tänker även jag som Hemulen att just att du nu fick 3 st, kanske visar på att du fått lite bättre resultat av Prasteron  

Hemulen, jag är rätt säker på att jag hört att man oftare får färre ägg med korta metoden än långa och att det eg är samma med menopur att de kan ge färre ägg, men av bättre kvalitet. Så nu hoppas vi att det är 8st toppägg! Hur länge till skulle du spruta?

Ana Kasia, först och främst vill jag säga grattis!  På din fråga om man inte oftast märker att graviditeten stannat av genom att man blöder el liknande, så är det tyvärr även rätt vanligt med "missed abortion", som betyder att graviditeten stannat av, men att kroppen inte stöter ut det direkt, en läkare sa till mig att det vanligaste verkar vara att kroppen stöter ut det 2-3 v efter att graviditeten avstannat (men för vissa så sköter kroppen det inte själv efter den tiden heller och då kan man behöva operera, sk skrapning). Jag har haft 2 ma, ett i v14 (då var jag tvungen att göra op för att det gått så pass långt, man trodde att grav hade stannat av i v12) och ett ma nu i våras i v 9, men då hade det sannolikt stannat av redan i v5.  
    MEN de flesta graviditeter går ju bra! Så försök att utgå från det så mycket ni kan!

• Vi 5

Hemulen, jag håller tummarna hårt för dig! Spännande med nytt upplägg, men samtidigt jobbigt förstås när man inte kan jämföra på samma sätt. 8st låter ju jättebra, sesdan vet man ju inte om det dyker upp någon mer på själva ÄP heller, så har det varit för mig. Jag bör ha ca 2 v kvar innan sprutstart och har ännu inte kommit in i "tänket", och jag hoppas kunna hålla det i från mig ett tag till. Min erfarenhet är ju tyvärr att när IVFet närmar sig och är igång går det inte att tänka på nästan något annat och tankarna snurrar dygnet runt...

• Vi 5

kikar in och ser Sunseed, jag har en positiv känsla för dig denna gång, tror det beror just på att din äl var senare än vanligt och jag får för mig, (helt utan belägg) att det är extra positivt för kroppen, Skickar över  en varm lycka till kram!

Hemulen, bra med nytt jobb som tar energi och tankeverksamhet Jag har samma jobb, men mkt nya uppgifter just nu, så även jag har fullt upp med jobbtanar, men det börjar bli på gränsen till för stressigt just nu, tyvärr.

Anne, ja, jag misstänkte att det bara blev ett skrivfel. Så svårt med det beslutet, går det att känna i magen vad du helst vill?

snorpan, men åh så bra då är det snart dags för er! Vi har ju följts åt, men nu kommer du ligga före mig

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?