• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-03-02 16:31:41 följande:
    Innan68: Hoppet är värt att leva lite mer på för oss i denna åldern, känner igen mej i din skyltfönsterreflektion....ingen kan ju gissa 42 år så det är ju trist att man bara är ett födelsenummer denna färd mot bebis.  
    Du ska se vi får nog våra bebisar och stora magar på 43 års dagen.   Kram på dej...inte september än!
    SoligTungan ute! Tack min ungdomliga vän som får visa leg när hon köper trisslotter! Än är det långt till september. Då har vi kanske bebismagar! Hoppas ditt försök hos den magiska kvinnan i Sundsvall är det som gör susen! 
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-03-02 16:51:34 följande:
    Inanna: bra att du tänker framåt!!!
    Eftersom det kostar så mycket pengar med IVF så har säkert kliniken mycket tydliga riktlinjer kring att det måste framgå hur oddsen ser ut.  Hade det inte kostat pengar hade de säkerligen försökt ingjuta hopp istället och tryckt mer på det som är positivt.  Nog kan man sila bort lite av det negativa man får höra. Det finns många kvinnor över 40 år som har fått barn så det är inte omöjligt! Dessutom är det konstigt hur olika man kan uppfatta ett samtal. Vid vårt samtal på IVF-kliniken hörde jag ENBART negativa saker medan min man fick med sig positiva saker. Har de väl börjat upprepa "ålder" hela tiden så fastnar hjärnan på något vis där.
    Om du hade lika många folliklar nu som förra året finns det väl inget som talar för att ditt AMH plötsligt skulle ha gått ned jättemycket. Ärftlighet spelar säkert stor roll och den har du ju uppenbarligen på din sida.
    Du har helt rätt i att man kan uppfatta ett samtal på olika sätt och att man kan fokusera på helt olika saker. Man väljer att höra det man vill höra och glömmer att lyssna på annat. Givetvis så ville vår läkare inte på något sätt hindra oss från att göra ett försök till.  Det är bara jag som tolkar in saker i det jag hör. Det var ju det att vi gick igenom chanser och tidigare misslyckanden och för att sammanfatta det hela är åldern största hindret oavsett hur bra värde man har och hur många ägg man får ut när man är över 40. Därmed inte sagt att det är omöjligt! Jag är lite låg just nu så jag väljer att fokusera på det negativa men nu har jag lovat mig själv att vara positiv och hoppas Skrattande ...

Nej, klinikerna vill väl inte syssla med falsk marknadsföring. Men det är ju inte USA så de lär väl inte bli stämda om patienterna misslyckasFlört! Men, men det är ju lite säkrare strategi att vara mer försiktig med odds. Om man lyckas får man ta det som ett mirakel Tungan ute!

Min läkare är väldigt snäll och gullig. Jag gillar henne jättemycket! Det är bra på sätt och vis att hon är realist! Men tänk om man kunde få komma till en läkare som sa: "Du har att alla chanser i världen med ditt höga värde och dina många äggblåsor. Självklart ska du bli gravid innan året är slut"

Undrar om nån runt 40 har mött en sån läkare i Sverige!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-02 18:19:35 följande:
    Zinfandel är samma druva som Primitivo så det ger kanske lite nya uppslag!
    Primitivo kanske jag till och med kan ha smakat fast jag inte minns det. "Hick"  Skål! Ska kolla upp!
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-03-02 20:12:32 följande:
    Inanna: Håller med om att läkarna inte målar något i rosenrött utan är alltför realistiska... Fick du reda på ditt TSH-värde redan (förutsätter att T4 är bra i så fall men du bör få reda på det också)? Jag tycker TSH bör ligga under 2 för maximal chans.
    Jag hade 2,3 i TSH för ett år sen och det är bra. Det är OK att ha upp till 2,5 om man inte har bakomliggande sköldkörtelproblematik. Jag har tagit två nya sköldkörtelprover för att få aktuella värden.
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-03-02 20:22:39 följande:
    Var förresten på rutinultraljud i måndags:

Berättade för dottern, 4 år, att vi varit på ultraljud för att titta på bebisen i magen. Förklarade också att vi fick med oss foton hem som hon kan titta på. Innan hon kommit fram till korten funderade hon en stund och frågade - Tog de ut bebisen och tog kort med kameran och sedan stoppade in den igen?

(Så självklart, hur skulle en 4-åring förstå vad ultraljud är ;o)
    Underbar fråga Skrattande!
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-03-02 20:57:54 följande:

Sorry . inte meningen att vara negativ. Jag förstår vad ni menar och vet såväl hur känslig man är. Det är säkert en svår balansgång för läkarna också att å ena sidan ge realistiska besked och å andra sidan vara empatiska och även ingjuta en gnutta hopp!

Stor kram

Jag förstår att du är vansinnesarg på den gynekologen. Så oerhört bra att ni lyckades med IVF ett år senare. Jag har bara mig själv att skylla att jag väntade (plus andra skäl som förlossningsrädsla och min livssituation). Jag trodde att jag skulle bli gravid hur lätt som helst för att jag ser så oerhört ung ut så att det skulle funka direkt på första försöket. Tji, fick jag för det. Så himla naivt av mig och hade jag vetat allt jag vet nu hade jag inte väntat till 41-årsdagen med att försöka bli gravid.

Inför mitt första besök på min klinik förra året sa läkaren vid samtalet att det är jättesvårt, nästan omöjligt att bli gravid vid 41,5 års ålder, t om med IVF men när hon sett mina äggstockar och mitt AMH-prov var hon ändå tvungen att  låta oss pröva och gav oss 20-25 % chans per försök. Så man blir utdömd bara pga åldern direkt men så länge värdena är bra är det orealistiskt att neka ett par att få göra försök.
  • Inanna Li

sushikatten - Tack för alla kramar. Det är bara för mig att köra på igen och hoppas på många ägg och att något av dessa ska ha bra kvalité även inuti. Sist blev det ju bara skräpägg men nästa omgång kan ju bli bättre. Vill inte tänka att jag redan värpt ut alla guldäggen när jag fortfarande verkar ha många kvar!

• Inanna Li

Turlid - Välkommen tillbaka! Jag har undrat så vart du tog vägen. Härligt med en semesterresa till Dubai. Hoppas det blir lugnare när du kommit in i det nya jobbet! Lycka till med FET på fredag! Härligt att det äntligen blir av och nu vet du ju att tvådagarsfrysta lett till graviditet för många. Stor kram Glad

• Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-03-03 10:31:59 följande:
    Ja, IVF-klinikerna är ju väldigt snabba att referera direkt till åldern. Ibland tror jag att de tyvärr förklarar allt på åldern istället för att ta individuell hänsyn (och följa upp) andra saker.

Har förstått att läkarna kan svänga ganska snabbt i sina "prognoser" beroende på hur bra/dåligt man svarar på en enskild behandling (har fortsatt att följa de tjejer som gjorde IVF samtidigt som jag på SH - det är en blandad skara resultat - några som lyckats med IVF till slut, några som gått vidare med ÄD (och lyckats/förhoppningsvis lyckas snart) medan några fortfarande står kvar på perrongen o stampar o får höra de mest horribla kommentarer från läkare/gynekologer. Det kan pendla väldigt snabbt mellan "det ser bra ut" och "det är i princip kört".
    Det känns som om man i min ålder måste vara "bäst i klassen" för att överhuvudtaget bli accepterad att få göra försök. Det kändes lite konstigt igår när det var jag själv som fick försvara mitt fina befruktningsresultat och att jag borde ha hyfsade chanser även fast jag misslyckats med tre försök medan läkaren var oerhört mer försiktig och menade att åldern går före allt annat. Jag tycker att det för mig är psykiskt påfrestande att veta att jag måste ligga på topp för att få fortsätta medan yngre personer kan göra flera behandlingar med sämre resultat och ändå få bedömningen att det kommer lyckas till slut bara för att äggen inte är lika gamla. Men det är klart att om fem ägg som fått betyget toppkvalité på ytan ändå varit av skruttkvalité inuti så kanske det säger något om mina ägg i alla fall ... och tre blastocyster med kromosonfel är ju ingen jättebra prognos!

Men jag gör en behandling till och så får vi se vad det blir för befruktningsresultat! Jag är fortfarande lite hoppfull i alla fall!

Stor kram till dig!
  • Inanna Li

Jag är glad att jag lyckades bli gravid på ett embryo i alla fall även om det var av dålig kvalité och blev MA. Då kan jag ju i alla fall argumentera för att jag har förmågan att bli gravid. Vete sjutton vad jag skulle ha tagit mig till annars!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?