• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

södertjej skrev 2011-03-02 19:11:26 följande:
    Innana: Ja läkarna kan kännas lite för realistiska, att inte bara kunna säga att värdena ser bra ut och det finns goda chanser. Nej istället blir det så mycket statistik och hela tiden påpekande om att man har åldern emot sig. Antagligen för att garantera sig mot misslyckade ivf försök, men det finns ju inga garantier att lyckas för att man är ung heller.

Tänkte också på det du Innana sa om att du lärt dig mer om ivf här än av kliniken du går på.
    Innan vi gjorde ivf och de berättade hur allt skulle gå till sa de att jag skulle kunna leva som vanligt i stort sett under tiden. Att jag på äggplockningsdagen behövde ta det lugnt, men sen skulle kunna gå och jobba som vanligt, även på dagen för insättningen. Nu med erfarenhet vet jag ju att det inte hade varit möjligt så ont som jag hade, om detta sas det inget om. Har verkligen varit en lättnad för mig att läsa här om mycket av det som jag upplevde faktiskt är helt normalt för ivf.

Zinfandel: Känns som mycket bra information, har inte hunnit med så mycket än men ska sätta mig o läsa igenom.   
    Det finns verkligen inga garantier för att man lyckas bara för att man är ung. Alla är vi ju individer och inte bara en statistisk siffra. Jag har lärt mig massor på FL och genom artiklar på nätet för att jag är nyfiken på att få svar på alla frågor. Läkarna är ju ofta så stressade när man är där på besök för att andra patienter väntar i korriddoren utanför så man hinner ju inte alltid fråga så mycket.

ÄP-dagen behöver man vara sjukskriven eller ta semester. Jag hade jätteont efteråt och låg i sängen hela dan när jag kom hem. Dan efter kan man kanske jobba beroende på hur man känner sig och om man har ont.  Jag tycker det är OK att sjukskriva sig mellan ÄP och ET om man känner att man har värk Jag hade turen att göra mitt ÄP på en fredag så jag hade ju hela helgen att vila upp mig på.
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-03-03 10:55:43 följande:
    Inanna - läkarna gillar ju liknelsen att IVF i vår ålder är som ett lotteri. Men med dina fina värden o äggstockar kan man ju faktiskt konstatera att du har många lotter, så även om många av dem är av dålig kvalitet så ökar ju ändå chansen att hitta en vinstlott Solig
    Ja, kanske kan jag ha turen att dra en vinstlott till slut Glad!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-03 11:17:43 följande:
    Inanna: märkligt av en läkare att totalt döma ut någon så vid 41,5, det är faktiskt inte en hopplös ålder men vi är väl medvetna om de små chanserna, de behöver inte präntas in. Om nu värdena är bra, kvinnan välmående och paret hopplöst gärna vill försöka (och som blivit gravida)  och inget fysiologiskt sätter stopp - varför då inte uppmuntra och kämpa tillsammans med paret..?!

Håller med dig men nu är jag 42,5 och då blir jag ju bedömd ännu hårdare Skrattande ... På klinikens hemsida står det att mycket få blir gravida efter 42 (men de kanske menar ej fyllda 43 Flört) även om undantag finns. Låt mig få vara ett undantag! Jag är van vid att vara lite udda Tungan ute!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-03 11:25:33 följande:
    Men jag vill se din gamla bild igen ;)
    Jag kände mig lite "outad" men jag kanske byter tillbaks! Tror inte att många jag känner håller till i dessa trådar ändå och ingen vet ju mitt nick! Och om någon jag känner skulle läsa om mig så struntar jag i det ändå ...
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-03 14:56:35 följande:
    Tack Fjällsippan för ditt underbara inlägg!
    Instämmer också! Det är otroligt vad länge du har kämpat och det visar på att ingenting är omöjligt!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-03 17:55:29 följande:
    Inanna: nu diggar jag verkligen din bild KyssSkrattande
    Detta är ju precis jag (i alla fall min inre bild) Skrattande!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-03-05 09:04:42 följande:
    Finns det inte någon kombovariant? 
    Skrattande!
  • Inanna Li

Jag har aldrig känt mig gammal på något sätt förrän jag hoppade in i IVF-svängen! Det har inte direkt varit en självförtroendehöjande resa heller! Från att nyligen blivit sedd som en ungdom är jag numera en gammal kärring i omgivningens ögon! Allt från läkare som säger att åldern är misslyckandefaktor nummer ett  till arbetskamrater som blir chockade när de får veta att någon så gammal som jag ens tänker försöka bli gravid! Inte direkt uppmuntande men det är bara att bita ihop och kämpa vidare!

Ursäkta en gnälltant så här på lördag förmiddag! Kanske dax att köpa den där rullatorn men då ska den vara i rockig svart design med metallnitar på handtagen!

• Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-03-05 11:00:49 följande:
    En bil fick sladd över hela vägbanan, jag stannade för att inte köra in i sladdande bilen. Bilen bakom mig var inte uppmärksam (killen grejade med stereon) och körde rakt in i min bil. Som tur var på en 50-väg. Glad Men det går ingen nöd på mig. Visst känns det, men jag jobbar heltid och klarar mig fint. Man vänjer sig som det så fint heter! Däremot om jag får en knodd någon gång framöver så kommer jag att arbeta 75% så får vi pensionsspara lite extra åt mig istället. 
    Stackars dig! Vilken hemsk upplevelse! Skönt att det gick relativt bra ändå!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?