IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
södertjej skrev 2011-03-02 19:11:26 följande:
Innana: Ja läkarna kan kännas lite för realistiska, att inte bara kunna säga att värdena ser bra ut och det finns goda chanser. Nej istället blir det så mycket statistik och hela tiden påpekande om att man har åldern emot sig. Antagligen för att garantera sig mot misslyckade ivf försök, men det finns ju inga garantier att lyckas för att man är ung heller.Tänkte också på det du Innana sa om att du lärt dig mer om ivf här än av kliniken du går på.
Innan vi gjorde ivf och de berättade hur allt skulle gå till sa de att jag skulle kunna leva som vanligt i stort sett under tiden. Att jag på äggplockningsdagen behövde ta det lugnt, men sen skulle kunna gå och jobba som vanligt, även på dagen för insättningen. Nu med erfarenhet vet jag ju att det inte hade varit möjligt så ont som jag hade, om detta sas det inget om. Har verkligen varit en lättnad för mig att läsa här om mycket av det som jag upplevde faktiskt är helt normalt för ivf.
Zinfandel: Känns som mycket bra information, har inte hunnit med så mycket än men ska sätta mig o läsa igenom.
ÄP-dagen behöver man vara sjukskriven eller ta semester. Jag hade jätteont efteråt och låg i sängen hela dan när jag kom hem. Dan efter kan man kanske jobba beroende på hur man känner sig och om man har ont. Jag tycker det är OK att sjukskriva sig mellan ÄP och ET om man känner att man har värk Jag hade turen att göra mitt ÄP på en fredag så jag hade ju hela helgen att vila upp mig på.