• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi 4 skrev 2012-03-18 19:25:54 följande:
    Appropå ingefära så kör jag direkt i kopp i micron, men det kanske inte är lika bra? Hur som helst så har jag kvar bitarna och tuggar på dem med, det är ju rätt starkt men jag älskar ingefärasmaken
    Jadå, man kan tugga på bitarna. Om jag fick välja skulle jag sova med dom också. Så läckra. Kyss

Och om jag förstår det hela rätt så ska du snart hoppa i säng? Kör på! Och lycka till!

• Sunseed

tjorven - ni har inget knutet till er på arbetsplatsen? Vi har t ex ett avtal som gör att vi får gå fem gånger gratis.

Hemulen - immunförsvaret har säkert fullt upp med annat! 

Själv har jag fått kontakt med kliniken och fått en bokad telefontid med läkare. Nästa måndag. Det verkar vara väldigt svårt att få ett personligt möte. Märkligt. Hur som helst kommer jag och sambon sitta bänkade med högtalartelefonen på, och jag ska göra en lista med frågor som vi ska ta, ifall jag får tunghäfta som vanligt. SkämsJag vet inte vad det är med mig och läkare. Men dom får mig att bli tyst. 

Utifrån det beslutar vi om det blir en full IVF (nr 3) igen eller om vi satsar på en frysis först. Tills dess ska jag försöka ta hand om kroppen lite. 

• Sunseed
    hemulen skrev 2012-03-19 15:04:59 följande:
    Åh, linköping vad spännande! Håller tummar och tår för att en mirakelbebis

Tack för alla lyckönskningar. Nu är jag ruvare till en jättefin 8-cellig eskimå. Såg ut som den aldrig hade varit fryst enligt embryologen. Det andra embryot klarade sig inte. Är dock nöjd med ett toppenfint och dessutom nöjd med att vi försökte få två så att vi inte nästa gång skulle behöva mötas av att det inte blev insättning för att det enda embryot inte överlevde. Nu ska ruvas (och pluggas.... tenta på fredag).
    Grattis till ruvning! Så mysigt!
  • Sunseed
    mamman0301 skrev 2012-03-19 15:15:13 följande:
    Grattis Hemulen, håller tummarna att det går vägen för dig.

Ego: Vul idag 9 stora äggblåsor och 2 mindre, så förhoppningsvis blir det äggplock på fredag.
    Underbart! Då är du snart ruvare du också!
  • Sunseed

Jag är lite villrådig.
    Vi ska köra ett nytt försök, men frågan är HUR snabbt ägg försämras. Vi har hittills haft en väldig tur med fina blastocyster och vi har nu två i frysen.

Vi har pengar till ett FET kvar efter sista IVF:en men vi löser mer pengar om det behövs. Så frågan är om vi ska köra en FET eller om vi ska köra en full IVF igen för att få ut fler ägg. Å ena sidan är det skönt för kroppen att vila lite från hela behandlingen, en FET är ju ganska lindrig. Å andra sidan är jag orolig för att äggen ska vara jättefula om 2 månader. Jag vill ju spara på fler blastocyster om möjligt.

Jag känner mig stark i kroppen i år jämfört med för ett år sedan. Så jag känner att jag skulle klara vilket som (rent psykiskt) men skit vad svårt det är att bestämma sig. Foten i munnen

• Sunseed
    Fjällsippan skrev 2012-03-19 18:48:56 följande:
    De gånger jag har kört 2 stor-IVF'er tätt så har det blivit färre ägg. Det kan absolut vara tillfälligheter, men min magkänsla säger mig att min stockar mår bra av vila mellan stimulering och plock. Så jag hade kört FET, speciellt om jag hade fina blastisar i frysen med god chans till graviditet. Men jag vet att de flesta resonerar tvärtom, och att de väljer att plocka ägg och spara frysisarna. Jag har svårt att tro att äggen hinner åldras drastiskt på 2 månader. Vad härligt att du känner dig stark i kroppen !
    Ja... Det är lite åt det hållet det lutar för mig. Jag får för mig att det är ännu bättre med ett äggplock och allt runt omkring när det är vår/sommar och man är ännu starkare, för åtminstone jag får mycket mer energi lite senare på våren. 

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter av två IVF:er efter varandra. Även om skulle kunna vara tillfälligheter så ligger det nog en hel del i det du säger. Att äggstockarna får vara lite ifred ett tag...
    Sambon är borta nu, men jag ska ta upp samtalet med honom när han kommer hem. Han låter mig bestämma eftersom det är min kropp, men jag vill bolla lite tankar med honom. Tills dess bollar jag med er. Glad.. Jag hoppas också att äggen inte försämras brutalt på ett par månader.

Tack för att du hjälper mig att sortera i hjärnan. Hjärta

Nu ska jag bara vänta på att min släkting kommer hem från Thailand med lite Prednisolon. Jag hoppas att kliniken stöttar en annan efterbehandling nästa gång. Men annars så kör jag själv med Pred och barnalbyl. Vi har inget att förlora känns det som. 
  • Sunseed

Å vad jag Hjärta-ar er. Tack för era kloka tankar och ord.

Nu är ni fler som har upplevt att resultatet på ägg har blivit sämre om man dundrar på med en till IVF så snart efter. OM jag inte hade haft frysisar så hade jag nog väntat 1-2 månader ändå känns det som efter att ha ägnat en dag och en kväll åt mina tankar. Min akupunktör sa det till oss förra vintern, att vi borde vänta lite, helst minst till juni. Vi väntade och väntade och sedan försvann tiden. Så vi väntade alldeles för länge. Ända till en vinter igen. Hur dum får man bli när jag VET vad jag har läst och lärt mig av hur kroppen fungerar enligt en fleratusenårs-lära...

Enligt TCM:are är kroppen mer mottaglig för att bli gravid under senvår/försommar, framförallt när vi bor så kallt som vi gör. (Och ja, man får tycka olika och behöver inte alls gilla TCM, men jag har full respekt för att de vet vad de pratar om efter så många tusen år av kunskaper). Ändå har jag så svårt att lyssna fullt ut och faktiskt följa råden. Jag blir så trött på mig själv. Skäms Det är lättare att hjälpa andra än sig själv. Man blir ju så ivrig...

Men det kanske är än mer nyttigt att lyssna på de råd man får när man faktiskt har svårt att bli gravid. För har man lätt för det spelar det ju ingen roll vilken månad det är, såklart.

Hur som helst. Nu famlar jag in mig i mitt eget svammel (ber om ursäkt). Men nu har jag bollat med min sambo och vi har idag bestämt oss för att vi tar en FET. Men vi kommer vänta en cykel ändå. Så... Vi tar telefontiden med kliniken nästa månad men kör ingen FET på en gång, utan vi kör en menscykel till. Och OM det inte tar sig då så funderar vi på en full IVF igen. Så får det bli.

TACK! {#emotions_dlg.flower} 

• Sunseed
    Mamma gås skrev 2012-03-19 21:02:16 följande:
    Svårt val Sunseed... Sen är ju frågan som du säger.., hur snabbt blir äggen dåliga? Jag tycker det ska bli jätteintressant och se hur mina ser ut denna gång. 
    Det låter fel att säga att "det undrar jag också". Men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Att det är spännande att följa utvecklingen. Och såklart hoppas jag att era ägg blir jättefina. 
  • Sunseed

När ni säger ostimulerat FET så vet jag inte vad ni menar?
    För jag får efterbehandling efter FET även om jag inte stimuleras innan. 

• Sunseed

Usch. Förlåt men jag är ensam hemma den här veckan så jag bombar forumet istället för min sambos öron.
    Jag vill bara berätta hur otroligt mycket jag tycker om er. Ni är underbara hela bunten!
    Tack för att ni finns.
    Hjärta 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?